در مجلس دهم شورای اسلامی عدهای از زنان این مرز و بوم به بهارستان راه پیدا كردند كه در مسیر فعالیتهای خود نیز موفق بودند. یكی از این افراد فاطمه ذوالقدر است كه در كنار پروانه سلحشوری و طیبه سیاوشی خوش درخشیدند. در همین راستا به سراغ او رفتیم و با وی به گفتوگو نشستیم.
او میگوید باید همگی، اعم از مسئولان و مردم شریف، بزرگوار و صبور كشورمان با اتحاد و وحدت به یكدیگر كمك كنیم. در بحرانها و سختی های كشور، همراه و همكار باشیم. در ادامه مشروح گفت وگوی «قانون» با این نماینده مجلس را میخوانید.
**شعارهایی در انتخابات داشتید و با توجه به اینكه از جمعیت زنان جامعه هستید تا چه حد توانستید برای این قشر فعالیتهایی داشته باشید؟
نیمی از جمعیت كشور را خانمها تشكیل می دهند و با وجود حضور مؤثر در تصمیم گیری های مهم سیاسی كشور، همانند حضور در پای صندوق های رای در انتخاباتهای مختلف تعداد كمی از این بخش تاثیر گذار جامعه در ورود به دنیای سیاست علاقه نشان میدهندكه این موضوع دارای دلایل متعدد و در جای خود قابل بررسی است. پدرم چهار دوره به عنوان نماینده مجلس، منتخب مردم شریف و بزرگوار استان هرمزگان بودند و به همین جهت درخانوادهای سیاسی بزرگ شدم و با حال و هوای كار مجلس به خوبی آشنا و به دنیای سیاست علاقه مند هستم.
از سوی دیگر نیز باتوجه به تدریس در دانشگاه و حضور در جامعه كم وبیش با مشكلات به ویژه دختران و زنان آشنا هستم بنابراین این توانمندی را در خودم میبینم كه بتوانم در بهارستان پیگیر خواسته های به حق و مشروع جامعه زنان ایران اسلامی باشم. برخی از زنان بزرگوار جامعه، با توجه به توانایی وقابلیتها و تحصیلات تكمیلی، خواهان اخذ پستهای مدیریتی هستند تا بتوانند دِینِ خود را به جامعه اَدا كنند ولی متاسفانه هنگام گرفتن پست های مدیریتی نگاه ها جنسیتی می شود.
در این دو سال كه در مجلس حضور دارم در حوزه انتخابیه یعنی استان تهران و در شهرهای دیگر كه به دعوت مردم عزیز مان همراه كمیسیون متبوع خود برای سخنرانی، بازدید وپیگیری مشكلات سفر كردم مهمترین مساله ای كه خانمها مطرح می كردند و به آن اعتراض داشتند این بود كه با توجه به تحصیلات و سابقه كاری هیچ وقت دیده نمی شوند و حتی گاهی آقایان با تحصیلات پایینتر و حتی سابقه كاری كمتر برای پست مدیریتی در اولویت هستند. برای همین با پیگیری و رایزنیهای متعدد در مجلس از سوی اینجانب و دیگر همكاران خانم به دنبال بهبود وضعیت زنان جامعه هستیم تا طبق آییننامه ای كه رییس محترم جمهور به همه وزارتخانه ها ابلاغ كرد در پستهای مدیریتی از وجود خانمهایی كه شرایط لازم را دارا هستند استفاده شود.
**وضعیت حضور زنان در دولت چگونه است؟
به جز سه مشاور رییس جمهور، درحال حاضر هفت وزارتخانه معاون وزیر زن دارند. با پیگیری هایی كه انجام دادیم شرایط برای خانمها از این حیث نسبت به گذشته بهتر شده، تبعیض ها كمتر و میدان برای زنان بازتر است. در مجلس تاكیدات زیادی به صورت كتبی وشفاهی به وزرا و رییس جمهور داشتیم و هروقت رییس جمهور به مجلس آمد، ازمطالبات زنان به او گفتیم. فراموش نكنیم كه هنوز وزیر خانم انتخاب نشده و این نیز جزو مطالبات جامعه زنان است. البته همانگونه كه گفتم نسبت به گذشته وضعیت بهتر شده ولی تا شرایط مطلوب فاصله داریم .
**حضور زنان در مجلس مناسب است؟
در مجلس ١٧ نفر خانم با گرایش های مختلف سیاسی هستیم كه افتخار نمایندگی مردم شریف ایران اسلامی را داریم. با یكدیگر توافق كردیم در امور و مطالبات جامعه زنان و دختران، حمایت یكپارچه و متفقی داشته باشیم. لازم به ذكر است از تمام وزرایی كه به مجلس آمدند به صورت كتبی و شفاهی خواستار اعمال ٣٠ درصد پست مدیریتی در وزارتخانهها بودیم و حتی با وزیر محترم امور خارجه جلسهای برگزار كردیم و درخواست كردیم سفیر زن نیز داشته باشیم؛ آقای ظریف نیز بزرگوارانه پذیرفت و قول داد سه خانم واجد شرایط را گزینش و به عنوان سفیر به نقاط مختلف دنیا اعزام كند.
**وضعیت عملكرد دولت روحانی در این زمینه چگونه بوده است؟
در دولت یازدهم و دوازدهم تلاشهای خوبی در زمینه مشكلات زنان صورت گرفت و حمایتهای مناسبی نیز انجام شد. به ویژه در عرصه ورزش كه همگی برای آن تلاش كردیم؛ برای مثال من به همراه با همكاران و خانوادههای آنان در ورزشگاه ها حضور پیدا كرده و به حمایت از ورزشكاران كشور پرداختیم و حمایت كردیم و آنجا فضای خوبی ایجاد شده بود. وقتی به عنوان نماینده در مجلس حضور پیدا كردم در اولین مصاحبه ای كه داشتم اعلام كردم حضور خانوادهها در ورزشگاه ها فضارا نشاط آور خواهد كرد و نكته مهمی كه وجود دارد این است كه حضور خانواده ها در چنین میادینی توان برخی سوء استفاده ها را از تماشاچی نماها خواهد گرفت.
**قرار بود جایگاههای اختصاصی برای خانمها ساخته شود، این اقدام به كجا رسید؟
بودجه این مهم سال ٩٧ تخصیص یافته و كارهای اولیه آن در حال انجام است. امیدوارم هرچه زودتر خانمها ورزشگاه اختصاصی برای خودشان داشته باشند تا بتوانند به راحتی به ورزشگاه بروند.
**تابوی ورود خانمها به استادیوم تا حدودی شكسته شده است، تا قبل ازاین حتی علما نیز نسبت به ورود زنان به استادیوم موضع گیری داشتند. آیا وقتی مراجع و علما در مورد یك موضوعی صحبت میكنند سخت میشود آن را برگرداند؟
علما در این زمینه فقط موضع گیری كردند، هنوز هیچ فتوایی صادر نشده است. با فراكسیون زنان خدمت حضرت آیت ا... جوادی آملی رسیدیم، در مورد نحوه حضور زنان به استادیوم توضیح دادیم و گفتیم قرار است در ورودی و خروجی خانمها و همه امكانات بهداشتی و رفاهی جدا باشد و این گونه مشكلی ایجاد نمیشود. در ادامه از او سوال كردم آیا ورود زنان به استادیوم حلال است یا حرام ؟ كه جواب صریحی نداد و اعلام كرد كه خانمها را نصحیت می كنم به كلاسهای آموزشی دیگری بروند.
گفتم این خواسته نسل جوان است و نمی توانیم آنها را قانع كنیم كه از مراكز تفریحی و عمومی استفاده نكنند و در ادامه آقای جوادی آملی سكوت كرد. این را بدانید وقتی قرار است موضوعی به اطلاع بزرگان برسد بستگی دارد چه كسی و با چه دیدی آن موضوع را مطرح می كند. اگر دید منفی وجود داشت و فقط از بدیها گفته شد نتیجه منفی خواهد بود و هركسی باشد میگوید فلان اقدام حرام است. در همه جوامع فاسد وجود دارد.
در مراكز عمومی، كوچه و خیابان، در وسایل نقلیه عمومی و بسیاری جاهای دیگر فساد به راحتی مشاهده میشود، آیا فقط باید فساد و بدی ها را ببینیم و در این اماكن حاضر نشویم و حتی مانع از حضور افراد دیگر شویم؟! افراد هنجارشكن در اقلیت هستند و در كنار آنها بسیاری از افراد سالم به صورت مفید ازاین مكانها استفاده میكنند. به قول معروف نمی توانیم برای اقلیتی نماز نخوان در مسجد را بست و تعداد زیادی از مردم را محروم و محدود كرد. با فراهم كردن امكانات و زیر ساخت ها و در نظر گرفتن دغدغه های به حق علما و متدینین جامعه و همچنین بدون سیاست بازی و با فرهنگ سازی می توان بسیاری از مشكلات را به نفع جامعه و مردم حل و فصل كرد.
**چندی پیش خبری مبنی بر فیلترشدن اینستاگرام به علت كارشكنی ها برخی افراد پخش شده است، آیا سرنوشت اینستاگرام ممكن است مثل تلگرام شود و آن را فیلتر كنند ؟
بسیاری از مسئولان موضوع فیلترشدن اینستاگرام را رد كردند. در این روزگار نمیتوان جوانان را محدود كرد. در گذشته مگر توانستند ویدیو یا ماهواره ها را جمع كنند! به جای برخورد های هزینه ساز قهری بهتر است در این زمینهها، فرهنگ سازی شود و به نسل جوان و جامعه نحوه صحیح استفاده از تكنولوژی های نو را آموزش دادكه به نظر من صدا وسیما با تقویت برنامه های مناسب و متنوع كه با ذائقه و سلیقه افراد جامعه تناسب داشته باشد می تواند در این موارد نقش مهمی بازی كند.
**مشكلات موسسات مالی در كشور معضلاتی را ایجاد كرده است. به نظر شما عامل این وضعیت چه بود؟
كیفیت عملكرد بانكها وموسسات بانكی پایین بوده به گونهای كه باعث بی اعتمادی مردم شد. هر روز جلوی در مجلس تجمعاتی برای پیگیری كار مالباختگان صورت میگرفت. برای بررسی این مساله مدام جلساتی در فراكسیون امید برگزار میكردیم، در نتیجه كمیته ویژهای تشكیل شد. چند بار به دفتر سیف رفتیم یا او به مجلس آمد و در ادامه خوشبختانه با همكاری سه قوه و برابر تاكیدات رهبری، مساله تاحدود زیادی حل شده است.
**آیا افراد متضرر در موسسات مالی به اصل پولشان رسیده اند؟
از همان ابتدا افراد سرمایه گذار برگه ای را امضا كردند مبنی براینكه درسود وزیان موسسه شریك هستند. این افراد چندین سال سودهای بالایی از ٢٧ درصد تا ٤٠ درصد می گرفتند و وقتی موسسات مالی متضررو ورشكسته میشوند طبق آن برگه ای كه امضاكردند در ضررهم با موسسه شریك هستند. هیچ آدم عاقلی با چنین درصد سود بالا سرمایه گذاری نمیكند.
مردم باید كمی تحقیق و بعد اقدام به سرمایه گذاری میكردند هرچند تبلیغات رسانهای نیز در این مساله دخیل بوده است. مساله بعد این است كه این موسسات خصوصی هستند، هرسرمایه گذار باید این احتمال را می داد كه شاید با مشكل برخورد كنند. بیشتر مالباختگان با توجه به برگه ای كه پركردند یك مقدار ازاصل سود سرمایه آنها كم و باقی به آنها پرداخت شده است.
**اعتراضات كشور از ورشكستگی موسسات مالی واعتباری شروع شد ودر دی سال ٩٦ به صورت گسترده در كشور به وجود آمد. علت این اعتراضات را در چه می بینید؟آیا مجلس اقدامی برای حل مشكلات كرده است؟
بزرگترین معضل كشور بیكاری و عاملی برای اعتراضات است. این مشكل نیز به دلیل آن است كه سیستم آموزشی كشور از ابتدا مشكل داشته و جوانان در رشته هایی تحصیل كردند كه نیاز و بازاركاری برای آن رشته تحصیلی وجود نداشته است. متاسفانه در كشور ما كمتر به رشتههای فنی وحرفه ای پرداخته می شود و مساله بعدی تاسیس بیش از اندازه دانشگاه است و همین امر باعث افزایش تعداد افراد تحصیل كرده شده كه اشتغال برای آنها كم است.
از طرف دیگر كارخانهها نیز با مشكلات متعدد مالی، بازاریابی و غیره روبه رو هستند و این روزها نمی توانند حقوق كارگران را پرداخت كنند كه عاملی برای افزایش اعتراضات میشود. ازطرف دیگر نرخ دلار نیز بالا رفته، تحریمها و تورم تشدید شده كه فشار را روی مردم زیاد كرده است. یك نكته مهم دیگری نیز كه وجود دارد این است كه واردات بی رویه اجناس به ویژه از چین در دوران گذشته باعث شد تا كوهی از مشكلات رفته رفته روی هم انباشته و نتیجه آن بروز نارضایتی درجامعه شود؛ وقتی نارضایتی زیاد شود مردم برای مطالبات اولیه و عدم اطمینان و برخی مسائل جانبی و حاشیه ها به خیابانها میآیند.
در این بین افرادی نیز دنبال سوء استفاده اقتصادی یا موج سواری یا انتقام گیری سیاسی بودند و میخواستند این اعتراضات را به سمت آشوبگری سوق دهند و بهرههای سیاسی خود را داشته باشند كه با هوشیاری مردم و نظام اهداف شوم آنها محقق نشد.
**شعار و افتخار دولت روحانی این بود كه توانسته تورم را ثابت نگه دارد ، درصورتی كه تورم در حال حاضر بسیار بالا است،چرا؟
بله تورم بسیار بالا است. مردم با حقوقی كه دریافت میكنند نمی توانند دخل وخرج را مدیریت كنند، البته برخی بیتدبیریها، عدم پاسخگویی به موقع و شایعهپراكنی در فضای مجازی و ... باعث سرخوردگی شد كه نتیجه آن در جامعه مشاهده میشود.
**آیا جناحهای مختلف در گسترش اعتراضات تاثیرگذار بودند؟
مقام معظم رهبری همیشه در فرمایشاتشان فرمودند تیم رقیبی كه رای نیاورده، كمك و پشت دولت باشد. در مصاحبه های اخیری كه از سران اصولگرا پخش شده آنها از دولت حمایت كردند و مخالف سوء استفاده از مطالبات به حق مردم بودند ولی متاسفانه برخی افراد كه در برخی جریانات سیاسی حضور دارند دنبال این هستند تا از مطالبات به حق مردم سوء استفاده كرده و با نقدها و انتقادات غیر منصفانه دولت را ناكار آمد جلوه دهند، این قبیل سوءرفتار ها خواسته و ناخواسته همراهی با دشمنان قسم خورده كشور است و نتیجه آن به جای كمك به مردم، دولت و كشور برای رفع مشكلات، ایجاد جنگ روانی و تهمت و شایعه و دروغ است و به مشكلات دامن می زنند تا آشوب به پا كنند.
**شما موافق طرح سوال از رییس جمهور بودید، درست است؟
یكی از ابزارهای نظارتی نمایندگان مجلس سوال از رییس جمهور است و برای همین من نیز موافق طرح سوال بودم اما طرح را امضا نكردم زیرا برخی از این موضوع فقط برای اهداف و اغراض سیاسی خود سود می جستند. در همین راستا برخی، مسائل و مشكلات مردم را كه ریشه در گذشته دارد بهانه قرار دادند تا تسویه حساب های سیاسی كنند و این نوع تفكر متاسفانه به منافع ملی بسیار لطمه میزند. البته این موضوع را بیان كنم كه نامه درخواست را امضاكردم كه دراین نامه از رییس جمهور درخواست شد در مورد مشكلات پیش روشفاف سازی كند.
**شما عضو كمیسیون فرهنگی مجلس هستید، این كمیسیون برای ارتقای سطح فرهنگی كشور چه كارهایی انجام داده است؟
بااعضای كمیسیون فرهنگی مجلس به استان ها و شهرهای محروم كه كمتر به مسائل فرهنگی و ورزشی در آنها پرداخته شده سفر كردیم؛ دراین سفرها سعی براین شد كه كمبودها را بررسی، اولویت بندی كنیم و برای بهبود وضعیت بودجه درنظر بگیریم.این نكته را اشاره كنم كه در سالهای گذشته در بحث فرهنگی كشور خوشبختانه رشد خوبی داشتیم و احداث مجموعههای فرهنگی، ساخت و تجهیز كتابخانه ها از جمله كارهایی بود كه انجام دادیم.
در این دوره تلاش كردیم طرح و لایحههای فرهنگی بیشتری در مجلس داشته باشیم و در همین راستا بررسی طرح مرمت آثار باستانی و میراث فرهنگی را شروع كردیم.باید اعلام كنم كه طرحهای فرهنگی در سه كمیته هنر و رسانه، زن، خانواده و تربیت بدنی و ارشاد بررسی میشود. هر كمیته طرحهای مخصوص به خود را دارد و بنده در كمیته زن، خانواده و تربیت بدنی فعالیت میكنم كه در برنامه ششم دنبال قانون جامع توانمندسازی زنان سرپرست خانواده و همچنین حق عائلهمندی برای خانمهای مجرد هستیم.
**در جامعه، خانمهای مجردی كه تجرد آنها قطعی است افزایش یافتهاند، آیا برای آینده این زنان فكرشده است؟
طرحهایی مثل بیمه خود سرپرست و بیمه هایی دیگر وجود دارد؛ باید برای زنانی كه هیچ حقوقی ندارند فكر و برنامه ریزی شود. در كشورهای اروپایی زنان مجرد تحت سرپرست خانواده نیستند ولی در اسلام آمده زن واجبالنفقه است تا وقتی مجرد و تحت سرپرستی پدر باشد نفقه او بر عهده پدر است و اگر پدر نباشد بر عهده فرزندان ذكور است و اگر آنها نباشند قاضی شرع باید كفالت را برعهده بگیرد.
**در بحث فرهنگی برای تهران چه اقداماتی انجام شده است؟
شهر تهران به لحاظ تجهیزات فرهنگی شرایط خوبی دارد. در این زمینه برای شهرری بودجه خوبی دریافت شد و مجموعه فرهنگی بسیار بزرگی در شهرری در حال احداث است. از طرفی مجوز احداث ورزشگاه برای روستاهای بیش از پنج هزار نفر را گرفتیم و همچنین تصویب خانه ورزش در وزارت ورزش و جوانان را داشتیم و قرار شد ٩ درصد ازبودجه برای ساخت این خانه ها استفاده شود.
در لواسانات نیز مجموعه فرهنگی خوبی در حال احداث است. چند كتابخانه در حال مرمت و بازسازی است ولی مهمترین مساله تهران، حاشیه نشینی آن است. طبق آمارها سه الی چهار میلیون نفر در اطراف تهران با وضعیت بسیار بد و بدون امكانات زندگی میكنند كه باید به آنها رسیدگی شود...
**چگونه در این دوره اصلاحطلبان در ریاست كمیسیون فرهنگی موفق شدند؟
حجت الاسلام مازنی با اختلاف یك رای به عنوان رییس كمیسیون انتخاب شد. در ادامه نیز ما با اعضای كمیسیون توافق كردیم گزینه از یك طیف خاص نباشد و در همین راستا برای نایب رییسی با چند نفر صحبت كردم. وقتی تایید دوستان را گرفتم كاندیدای نایب رییسی شدم و با برگزاری انتخابات درون كمیسیونی و رای همكاران به عنوان نایب رییس اول انتخاب شدم.
**اوضاع سلامت روانی و اجتماعی شهر تهران خوب نیست. آمارهای عجیبی در این زمینه به دست میرسد، آیا برای سلامت روانی جامعه فكری شده است ؟
آمارهایی قابل قبول هستند كه با سند و مدرك باشند. در شهرهای صنعتی به دلیل آلودگی هوا و استرس های زیاد كه پیرامون افراد است باعث شده اوضاع روانی و اجتماعی دچار مشكل شود. البته تكنولوژی نیز به این مشكلات دامن میزند، روابط بین افراد و ارتباط كم شده، وقتی مردم كمتر به مسائل و معضلات مربوط به یكدیگر می پردازند دچار مشكلات فردی می شوند. تمام كشورهای صنعتی چنین مشكلاتی را دارند، باید برای نشاط و روان مناسب افراد جامعه برنامه ریزی و كار كرد و باید بنیاد خانواده ها را تقویت كرد.
**شما موافق طرح كوچك سازی دولت بودید، در این زمینه توضیح دهید ؟
در دوره دولت آقای احمدی نژاد كوچك سازی دولت بدون كارشناسی های لازم به مجلس ارائه شد. این طرح بلافاصله در مجلس مورد موافقت قرارگرفت و اجرا شد. وزارتخانههایی كه هركدام یك حوزه تخصص خاصی داشتند با یكدیگر ادغام شدند اما برخی مسائل مانند جوانان به تنهایی دارای مسائل فراوانی است كه در قالب یك وزارتخانه تركیبی نمیتوان مشكلاتش را رفع كرد.
**چرا هنوز سازمان میراث فرهنگی و گردشگری تبدیل به وزارتخانه نشده تا پاسخگو باشد؟
تعداد زیادی از نمایندگان خواستار وزارتخانه شدن سازمان میراث فرهنگی وگردشگری هستند. این طرح به صحن آمده و رای آورده طبق دستور هیات رییسه مجلس كمیته ویژه و مشتركی از كمیسیون برنامه و بودجه، اجتماعی وفرهنگی تشكیل شده وآنها درحال بررسی و رفع اشكالات هستند. تاحدودی كارها تمام شده است و با توجه به ارزآور بودن این سازمان و نیاز جامعه و كشور به آن و همچنین با توجه به توان و ظرفیت بی نظیر ایران باید زیرساخت های بهتر و توجهات بیشتری به آن وزارتخانه صورت گیرد.
باید بدانیم كه در حق صنایع دستی كشور بسیاراجحاف شدهاست و باید روی آن بسیار كاركرد تا مانند گذشته در بعضی از صنایع برند شویم. فرش دست بافت ایران در دنیا بینظیر است ولی متاسفانه چین و تعداد دیگری از كشورها فرش ایران را از بازار اروپا گرفته اند. ركود فروش صنایع دستی ایران درجهان، رقابت محصولات بیكیفیت و نیروی ارزان توسط چینیها، باعث شد رتبه این صنعت درسطح جهان بسیار افت كند. فراموش نكنیم كه سازمان میراث فرهنگی می تواند با مشاركت بخش خصوصی از پروژهای نیمه تمام را كامل كند.
در طرف دیگر نیز باید بدانیم كه آثار باستانی درایران بسیار زیاد است كه بسیاری ازاین آثار حتی برای كشورهای همسایه شناخته شده نیست و میتوان با برنامهایمشخص از پتانسیلها استفاده كرد. وقتی زیر ساختهای مناسبی ساخته شود، رونق ایرانگردی را خواهیم داشت وجلوی بسیاری از مسافرتها خارجی وخروج ارز از كشور گرفته می شود و از طرفی نیز با ورود گردشگران خارجی ارز آوری خواهیم داشت.متاسفانه در حال حاضر سفربه كشورهای اطراف از سفرهای داخلی ارزانتر تمام می شود.
**چرا از پتانسیل شهرهایی مانند بندرعباس كه میتوانند جاذبه گردشگری داشته باشند آنگونه كه باید استفاده نمیشود؟
زیرا به این شهرها توجه نمی شود. درباره بندرعباس باید گفت كه ساحلش همیشه كثیف و پر از زباله است. متاسفانه فرهنگ سازی نیز خوب نیست، بنابراین شهرداری هر قدر تلاش كند بی فایده است. باید روی فرهنگ سازی برنامه ریزی وكار كرد. در بندرعباس هتل ها و مهمانسراهایی در حال ساخته شدن هستند اما سوال اینجاست چرا وقتی پالایشگاه ونفت در بندرعباس وجودارد باید دنبال بودجه برای این شهر باشیم؟ چرا ازسرمایه های شهر برای ساخت شهر استفاده نمیكنند؟ نمیدانم چرا استاندارها، همیشه ضعیف عمل می كنند البته استاندار جدیدی به بندرعباس آمده كه امیدواریم كاركرد خوبی داشته باشد.
**استاندار هرمزگان غیر بومی است؟
بله مشكل اینجاست كه بعضی اوقات دیده میشود بخشدار، فرماندار و اكثر مدیران شهر غیر بومی هستند كه این امر باعث شده تا حرف مردم را خوب متوجه نشوند و نارضایتی ایجاد شود. باید مسئولان استانها، معاونان وبخشدار را بومی در نظر بگیرند تا پیشرفتهای خوبی حاصل شود.
**طرح تحقیق و تفحص از استقلال و پرسپولیس به كجا رسیده است؟
این طرح دركمیسیون فرهنگی تصویب و گزارش آن در صحن قرائت شده است. اعضا وكارشناسان مشخص شدهاند. بازه زمانی شش ماهه ای به كارشناسان داده شده تا مدارك لازم را جمع آوری كنند. برای خصوصی كردن این دو باشگاه منتظر گزارش 10 ساله هستیم .مطالبات زیادی برای باشگاهها وجوددارد و به نظرم اگر خصوصی شوند عملكرد بهتری خواهند داشت.
**به نظر شما خانمهای مجلس، در دور بعدی میتوانند تعداد بیشتری رای بیاورند؟
اگر هر جناح و حزبی هنگام بستن فهرست انتخاباتی طرح ٣٠ درصد حضورزنان را درنظر بگیرد، بیشك شاهد حضور بیشتر بانوان خواهیم بود. غیر از تهران، تا حدودی شهرهای بزرگ از حضور زنان در فهرست های انتخاباتی استقبال كردند. دراین دوره ١٧ خانم در مجلس هستیم كه تاكنون عملكرد خوب ورضایت بخشی داشتیم. دربازدیدی كه از استانها صورت گرفته مشاهده كردیم خانمهای نماینده جایگاه خوبی در بین مردم و حوزه انتخابیه دارند.
آقای لاریجانی در مورد فعالیت زنان در مجلس بارها گفته اند كه شماها به اندازه چند مرد كار میكنید. با یكدیگر عهد بستیم به دور از جناح ومسائل سیاسی پیگیر مطالبات مردم بهخصوص زنان و دختران باشیم. برای مثال بخشی از زنان جامعه خواستار بازنشستگی با سابقه كار ٢٠ سال بودند؛ در برنامه ششم با ٢٠ سال ٢٠ روز بدون شرط سن بازنشستگی آمده است. مطالبات زنان باید بدون نگاه سیاسی دنبال واجرا شود. برخی خانمها دنبال پستهای مدیریتی بودند كه با كمك وحمایتهای ما این امر انجام شد. به ویژه در شهرستانها مدیركل ارشاد ، آموزش وپرورش و همچنین شهرداری ها از خانم ها انتخاب شده اند.
**چرا خانمها در بخشهای اقتصادی وارد نمی شوند؟
این یك خلأ بزرگ در جامعه احساس می شود. خانمها در اقتصاد خانواده نقش گستردهای دارند و سابقه تاریخی كه دارند نشان داده میتوانند در فعالیتهای اقتصادی نقش آفرینی خوبی داشته باشند. بیشك زنان متعهدتر و با حساب وكتاب بیشتری عمل می كنند.زنان اگر دربخش اقتصاد كشور وارد شوند جلوی بسیاری از اختلاسها گرفته خواهد شد.
**در آخر برای مخاطبان ما نكتهای دارید كه بیان كنید؟
دراین دوسال طرحها وكاركرد خوبی داشتیم وامیدوارم در دو سال باقیمانده طرحهای بیشتری را بتوانیم ثبت واجرا كنیم. ما ١٧ خانم در مجلس عهدكردیم درمورد مشكلات ومطالبات زنان با دقت بیشترعمل كنیم. باید همگی، اعم از مسئولان و مردم شریف، بزرگوار و صبور كشور مان با اتحاد و وحدت به یكدیگر كمك كنیم. در بحرانها وسختی های كشور، همراه و همكار یكدیگر باشیم. باید با سوداگران واخلالگران در نظم و امنیت و اقتصاد و معیشت مردم و كشور به صورت شفاف و جدی برخورد شود. برای مثال اسامی افرادی كه با ارزدولتی كارهای خلاف انجام دادند افشا شود و این افراد شناخته و در دادگاه محاكمه شوند ونظارت وكنترل صورت بگیرد.
منبع: روزنامه قانون؛ 1397.5.8
گروه اطلاع رسانی**9370**2002
زنان بیش از نیمی از جمعیت ایران را تشكیل میدهند و همیشه زمانی كه به حضور آنها نیاز است، مسئولان این قشر را به میدان فرامیخوانند ولی در مباحث مدیریتی و زمانی كه سخن از حقوق آنها به میان میآید برخی مخالفتها صورت میگیرد كه جای تامل دارد.