۱۹ مرداد ۱۳۹۷، ۲۲:۱۸
کد خبر: 82997050
T T
۰ نفر
واكنش آنكارا به محدودیت جدید اقتصادی آمریكا علیه تركیه

آنكارا- ایرنا- وزارت تجارت تركیه با انتشار بیانیه ای، افزایش دو برابری تعرفه واردات فولاد و آلومینیوم تولید تركیه از سوی دولت ایالات متحده آمریكا را بر خلاف اصول تجارت جهانی خواند.

به گزارش روز جمعه ایرنا، دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریكا در حساب كاربری خود در توئیتر خود اعلام كرد كه تعرفه گمركی واردات آلومینیوم و فولاد از تركیه را دو برابر كرده است.
ترامپ در این باره نوشت: 'تعرفه گمركی واردات آلومینیوم از تركیه به 20 درصد و فولاد به 50 در صد افزایش می یابد.'
رییس جمهوری آمریكا در این توئیت خود با بیان این كه 'در برهه كنونی، روابط ما با تركیه خوب نیست'، افزود: 'همزمان با این، واحد پول لیر تركیه به سرعت در برابر دلار بسیار قوی ما در حال افت است.'
وزارت تجارت تركیه در واكنش به این تصمیم ترامپ اعلام كرد كه 'تركیه سیاست های تجاری خود را طبق اصول سازمان تجارت جهانی تعیین و اجرا می كند و دیگر اعضا نیز باید این اصول را رعایت كنند.'
در بیانیه وزارت تجارت تركیه آمده است: به دفاع از منافع صادركنندگان فولاد و آلومینیوم كشور در عرصه های بین المللی در برابر اقدامات غیرقانونی ادامه خواهیم داد.
همچنین حامی آكسوی سخنگوی وزارت امور خارجه تركیه در واكنش به این اقدام آمریكا گفت: تصمیم ترامپ برای اعمال تعرفه اضافی بر صادرات آلومینیوم و فولاد تركیه تناسبی با شخصیت و وجهه دولت آمریكا ندارد.
وی تاكید كرد: آنكارا همچون گذشته تصمیمات لازم را در برابر اقدام آمریكا علیه تركیه اتخاذ خواهد كرد.
همچنین ابراهیم كالین سخنگوی ریاست جمهوری تركیه در واكنش به تصمیم رییس جمهوری آمریكا در دو برابر كردن تعرفه واردات آلومینیوم از تركیه اعلام كرد: 'هیچ تهدید، باج خواهی و اقدامی نمی تواند عزم و اراده تركیه را شكست دهد.'
وی طی مطلبی در صفحه توئیتر خود نوشت: 'آنهایی كه پس از كودتای ناكام 15 جولای 2016 خیال خام شكست تركیه را در سر می پروراندند، اشتباه كردند و امروز نیز دوباره مرتكب اشتباه می شوند.'
همچنین دولت باغچه لی رهبر حزب حركت ملی تركیه در واكنش به اقدام ترامپ در وضع تعرفه دو برابری برای واردات فلزات از تركیه و افزایش نرخ ارز در تركیه در پی این اقدام گفت: با تهدید سرمایه گذاران و افزایش نرخ ارز به دنبال زمین زدن تركیه هستند.
وی با بیان این كه یك كشیش را بهانه كرده و ترور اقتصادی علیه تركیه به راه انداخته اند، افزود: نقشه آنها به پایان رساندن خیانتی است كه در 15 جولای 2016 ناتمام مانده است.
باغچه لی خواستار متحد شدن همه مردم تركیه در برابر آمریكا شد و بیان كرد: 'باید نشان دهیم كه همانند گذشته افزایش تصنعی نرخ ارز نمی تواند تركیه را دچار بحران كند چرا كه لیر تركیه اعتبار ملی و مظهر استقلال كشور است و باید از پول ملی خود حمایت كنیم.'
فرهان حق از سخنگویان دبیر كل سازمان ملل متحد نیز امروز در نشست خبری روزانه خود اعلام كرد كه باور دارد تركیه و ایالات متحده آمریكا قادر به حل مشكلات بین خود هستند.
وی اظهار امیدواری كرد كه آمریكا و تركیه مشكل بین دو كشور را به صورت دو طرفه حل خواهند كرد.
به گزارش ایرنا، آمریكا پیش از این برای واردات آلومینیوم از تركیه 10 درصد و برای واردات فولاد نیز 25 درصد تعرفه وضع كرده بود.
صادرات آلومینیوم و فولاد تركیه به آمریكا در سال گذشته میلادی حدود 1.1 میلیارد دلار بوده است.
روابط بین تركیه و آمریكا در پی دستگیری و زندانی شدن آندرو برونسون كشیش آمریكایی در شهر ازمیر تركیه به اتهام همدستی با گروه گولن و پ.ك.ك و جاسوسی و نیز رد درخواست آمریكا برای آزادی این كشیش از سوی آنكارا تیره شده است.
آمریكا هفته گذشته با رد درخواست آزادی برونسون از سوی مقامات آنكارا، دو وزیر كشور و دادگستری را كه در دستگیری و محاكمه این كشیش نقش كلیدی داشتند، تحریم كرد كه دولت تركیه نیز به طور متقابل اعلام كرد كه وزرای كشور و دادگستری آمریكا را تحت تحریم قرار داده است.
تنش در روابط دو كشور موجب كاهش چشمگیر ارزش لیر در برابر دلار شد به طوری كه در روز جمعه هر دلار آمریكا به قیمت 6.43 و هر یورو نیز به قیمت 7.33 لیر خرید و فروش می شود.
از اول سال جاری میلادی تا كنون ارزش پول ملی تركیه در برابر دلار حدود 60 درصد كاهش یافته است.
خاورم/1905