۲۰ مرداد ۱۳۹۷، ۱۳:۵۲
کد خبر: 82997604
T T
۰ نفر
سیاست خارجی ترامپ مبتنی بر زور و ارعاب است

آنكاراـ ایرناـ اولوچ اوز اولكر دیپلمات ارشد بازنشسته تركیه گفت: سیاست خارجی دولت دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریكا بر پایه زور، ارعاب و نادیده گرفتن منافع ملی سایر كشورها بنا نهاده شده است.

به گزارش روز شنبه ایرنا، اوز اولكر در گفت و گو با شبكه تلویزیونی سی.ان.ان.تورك به موضوع تنش اخیر در روابط میان آنكارا و واشنگتن بر سر موضوع حبس خانگی كشیش برونسون آمریكایی در شهر ازمیر پرداخت و اظهار كرد: امروز آمریكایی ها علاوه بر تركیه، با بسیاری از كشورهای جهان نیز وارد جنگ اقتصادی و تنش شده اند.
وی نحوه ارتباط دولت كنونی آمریكا با سایر كشورها را مانند انجام معامله در مغازه و یا شركت های تجاری عنوان كرد و افزود: آنها خواسته های خود را به زور و یا با فریب به مخاطب خود تحمیل می كند و شاهدیم كه رییس جمهوری آمریكا در چند هفته اخیر به افزایش تعرفه گمركی بر واردات محصولات فولاد افزوده، از برجام خارج شده و چندین اقدام خلاف قوانین بین المللی جهان را انجام داده است.
سفیر سابق تركیه در فرانسه و لیبی اظهار كرد: البته باید به این موضوع را نیز اشاره كنم كه ترامپ ادامه دهنده سیاست خارجی از پیش طراحی شده آمریكا به شكلی ملموس تر است و من معتقدم كه بهار عربی، جنگ داخلی سوریه و سایر بحران های منطقه ای از جمله گسیل آوارگان و مهاجران به سمت تركیه و اروپا با هدایت و مداخله آمریكا انجام شد.
وی تاكید كرد: امروز می بینیم كه این فتنه به فشار سنگینی بر تركیه و كشورهای اروپایی تبدیل شده و آمریكایی ها با این اهرم فشار از پیش برنامه ریزی شده، به كسب منافع مادی و امتیازات بیشتر از اروپایی ها مشغول هستند.
معاون سابق وزیر خارجه تركیه در امور اتحادیه اروپا تاكید كرد: مقامات كنونی كاخ سفید به ویژه دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریكا امروز به جهانیان می گویند كه مواضع ما بحق بوده و شما باید از دستورات كاخ سفید اطاعت كنید و گر نه با مشت آهنین ما مواجه می شوید.
وی تصریح كرد: اگر چه آمریكا در ابعاد گوناگون چه از لحاظ نظامی و چه اقتصادی یك ابرقدرت در جهان محسوب می شود، اما تركیه نیز یك بازیگر مهم منطقه ای و جهانی است و بی گمان تسلیم خواسته های واشنگتن نمی شود چرا كه انفعال در برابر آنها نتیجه ای جز ذلت و فلاكت كشور را در پی نخواهد داشت.
به گزارش ایرنا، بروز تنش اخیر میان آنكارا و واشنگتن بر سر محكومیت حبس كشیش آمریكایی در ازمیر و اقدام متقابل دو كشور در تحریم وزرای كشور و دادگستری همدیگر و نیز دو برابر كردن تعرفه واردات فولاد و آلومینیوم تولید تركیه از سوی آمریكا نگرانی جدی در بازارهای مالی و پولی تركیه ایجاد كرده و موجب افزایش نرخ ارز در این كشور شد.
مقامات دو كشور طی هفته گذشته برای حل اختلافات فی مابین در واشنگتن مذاكره كردند و پیش بینی كارشناسان اقتصادی ترك حاكی از كاهش نرخ دلار پس از مذاكرات بود اما افزایش 20 درصدی نرخ دلار در بازار دیروز تركیه نشان داد كه این مذاكرات بی نتیجه بوده است.
اردوغان با انتشار مقاله ای تحت عنوان 'نگاه تركیه به بحران روابط با آمریكا' در روزنامه نیویورك تایمز به موضوع تنش به وجود آمده میان آنكارا و واشنگتن پرداخت و نوشت: تركیه برای ترمیم روابط با آمریكا زمان تعیین كرده است و مقامات واشنگتن باید اندیشه های نامتقارن خود را در روابط با تركیه اصلاح كنند.
وی تاكید كرد: اگر آمریكا این هشدارهای تركیه را نشنیده بگیرد، پس از این باید خود و به تنهایی به حل بحران مبادرت ورزد و انتظار همكاری و همراهی از آنكارا نداشته باشد.
وی در مقاله خود در روزنامه نیویورك تایمز نوشت: در دوره ای كه شر و فتنه در هر جای جهان به كمین نشسته است، رفتار یك جانبه، تهدید آمیز و گام های آمریكا علیه تركیه، بی گمان به منافع ملی خود آنها ضرر می رساند و من به مقامات واشنگتن هشدار می دهم كه قبل از این كه دیر شود، این روش را كنار بگذارند.
اردوغان اضافه كرد: تداوم این رفتار تهدید آمیز، یك جانبه و بی ادبانه آمریكایی ها موجب می شود تا تركیه، به اجبار دوست و متحدی دیگر را جستجو كند.
روابط بین تركیه و آمریكا در پی دستگیری و زندانی شدن آندرو برونسون كشیش آمریكایی در شهر ازمیر تركیه به اتهام همدستی با گروه گولن و پ.ك.ك و جاسوسی و نیز رد درخواست آمریكا برای آزادی این كشیش از سوی آنكارا تیره شده است.
آمریكا هفته گذشته با رد درخواست آزادی برونسون از سوی مقامات آنكارا، دو وزیر كشور و دادگستری را كه در دستگیری و محاكمه این كشیش نقش كلیدی داشتند، تحریم كرد كه دولت تركیه نیز به طور متقابل اعلام كرد كه وزرای كشور و دادگستری آمریكا را تحت تحریم قرار داده است.
خاورم/1905