۲۰ مرداد ۱۳۹۷، ۱۷:۱۳
کد خبر: 82997878
T T
۰ نفر
فشار آمریكا علیه ایران، روسیه و تركیه خنثي می شود

آنكارا- ایرنا- بینالی یلدریم گفت: رفتار تهاجمی و فشار آمریكا علیه ایران، روسیه و تركیه با تلاش های دیپلماتیك و همكاری خنثي می شود.

به گزارش روز شنبه ایرنا، یلدریم با انتشار پیامی در شبكه اجتماعی توییتر، با انتقاد از تداوم سیاست تحریم‌ آمریكا علیه دیگر كشورها بیان كرد: دولت های ایران، تركیه و روسیه به عنوان كشورهای واقع در منطقه اي داراي فرصت های بكر برای مقابله با این فشارها باید با هم همكاری كنند.
وی با بیان این كه تركیه گزینه های متعددی در مقابل تحریم و تهدید آمریكا در اختیار دارد، دلار را تنها متحد آمریكا عنوان كرد و افزود: مقامات واشنگتن باید این موضوع را درك كنند.
رئیس مجلس تركیه همچنین نسبت به آغاز جنگ تجاری بین المللی به دلیل تحریم های پی درپی كشورها از سوی دولت آمریكا هشدار داد و اظهار كرد: تصمیم های متعدد آمریكا در تحریم كشورهای دیگر در حال تبدیل شدن به یك جنگ جهاني اقتصادي است.
به گزارش ایرنا، اختلاف میان آنكارا و واشنگتن بر سر محكومیت حبس كشیش آمریكایی در ازمیر و اقدام متقابل دو كشور در تحریم وزرای كشور و دادگستری همدیگر و نیز دو برابر كردن تعرفه واردات فولاد و آلومینیوم تولید تركیه از سوی آمریكا موجب بروز تنش جدی در روابط دو كشور شده است.
مقامات دو كشور طی هفته گذشته برای حل اختلافات فی مابین در واشنگتن مذاكره كردند ولی شواهد نشان می دهد كه این مذاكرات بی نتیجه بوده است.
روابط بین تركیه و آمریكا در پی دستگیری و زندانی شدن آندرو برونسون كشیش آمریكایی در شهر ازمیر تركیه به اتهام همدستی با گروه گولن و پ.ك.ك و جاسوسی و نیز رد درخواست آمریكا برای آزادی این كشیش از سوی آنكارا تیره شده است.
آمریكا هفته گذشته با رد درخواست آزادی برونسون از سوی مقامات آنكارا، دو وزیر كشور و دادگستری را كه در دستگیری و محاكمه این كشیش نقش كلیدی داشتند، تحریم كرد كه دولت تركیه نیز به طور متقابل اعلام كرد كه وزرای كشور و دادگستری آمریكا را تحت تحریم قرار داده است.
همچنین روز گذشته دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریكا طی پیامی در توئیتر اعلام كرد كه تعرفه واردات محصول فولاد و آلومینیوم تولید تركیه به آمریكا دو برابر می شود.
خاورم/1905