۲۰ مرداد ۱۳۹۷، ۱۷:۴۳
کد خبر: 82997909
T T
۰ نفر

اردوغان خطاب به ترامپ: تركیه را تهدید نكنید

۲۰ مرداد ۱۳۹۷، ۱۷:۴۳
کد خبر: 82997909
اردوغان خطاب به ترامپ: تركیه را تهدید نكنید

آنكارا- ایرنا- رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری تركیه خطاب به دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریكا گفت كه 'تركیه را تهدید نكنید و با ما به زبان قانون سخن بگویید.'

به گزارش روز شنبه ایرنا، اردوغان طی یك سخنرانی در شهرستان اردو تركیه با اشاره به رفتار تهاجمی دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریكا در قبال تركیه بیان كرد: 'ما در چارچوب حقوق و قانون حركت می‌كنیم نه تهدید.'
وی افزود: ما را تهدید می كنید ولی بدانید كه هرگز نمی توانید با زبان تهدید ملت تركیه را به زانو درآورید.
وی ادامه داد: می‌توانیم از همان جایی كه سقوط كردیم، برخیزیم همچنان كه دیروز برخاستیم، امروز و فردا نیز می توانیم.
وی با اشاره به محاكمه و زندانی شدن آندرو برونسون كشیش آمریكایی در تركیه به اتهام عضویت در گروه گولن، پ.ك.ك و جاسوسی، از رفتار دولت آمریكا در خصوص پرونده وی و فشار به آنكارا با هدف تاثیر گذاری بر روی سیستم قضائی تركیه انتقاد كرد.
رئیس جمهوری تركیه سیستم قضائی تركیه را مستقل خواند و اضافه كرد: بار دیگر به آمریكایی ها می گویم كه متحد استراتژیك خود را در ناتو فداي یك كشیش مي كنید.
وی همچنین گفت: 'می گویند كه این و یا آن چیز را(سلاح و هواپیمای اف.35) را به شما نخواهیم داد. چیزهایی كه ما داریم برای ما كافی است و احتیاجی به شما نداریم.'
اردوغان امروز همچنین در ارتباط با روابط كشورش با آمریكا، با انتشار مقاله ای در روزنامه نیویورك تایمز خواستار تغییر رفتار آمریكا در قبال كشورش شد و گفت كه واشنگتن با ادامه وضعیت فعلی انتظار همكاری از آنكارا نداشته باشد.
اردوغان با انتشار مقاله ای تحت عنوان 'نگاه تركیه به بحران روابط با آمریكا' در روزنامه نیویورك تایمز به موضوع تنش به وجود آمده میان آنكارا و واشنگتن پرداخت و نوشت: تركیه برای ترمیم روابط با آمریكا زمان تعیین كرده است و مقامات واشنگتن باید اندیشه های نامتقارن خود را در روابط با تركیه اصلاح كنند.
وی تاكید كرد: اگر آمریكا این هشدارهای تركیه را نشنیده بگیرد، پس از این باید خود و به تنهایی به حل بحران مبادرت ورزد و انتظار همكاری و همراهی از آنكارا نداشته باشد.
اردوغان اضافه كرد: تداوم این رفتار تهدید آمیز، یك جانبه و بی ادبانه آمریكایی ها موجب می شود تا تركیه، به اجبار دوست و متحدی دیگر را جستجو كند.
به گزارش ایرنا، اختلاف میان آنكارا و واشنگتن بر سر محكومیت حبس كشیش آمریكایی در ازمیر و اقدام متقابل دو كشور در تحریم وزرای كشور و دادگستری همدیگر و نیز دو برابر كردن تعرفه واردات فولاد و آلومینیوم تولید تركیه از سوی آمریكا موجب بروز تنش جدی در روابط دو كشور شده است.
مقامات دو كشور طی هفته گذشته برای حل اختلافات فی مابین در واشنگتن مذاكره كردند ولی شواهد نشان می دهد كه این مذاكرات بی نتیجه بوده است.
روابط بین تركیه و آمریكا در پی دستگیری و زندانی شدن آندرو برونسون كشیش آمریكایی در شهر ازمیر تركیه به اتهام همدستی با گروه گولن و پ.ك.ك و جاسوسی و نیز رد درخواست آمریكا برای آزادی این كشیش از سوی آنكارا تیره شده است.
آمریكا هفته گذشته با رد درخواست آزادی برونسون از سوی مقامات آنكارا، دو وزیر كشور و دادگستری را كه در دستگیری و محاكمه این كشیش نقش كلیدی داشتند، تحریم كرد كه دولت تركیه نیز به طور متقابل اعلام كرد كه وزرای كشور و دادگستری آمریكا را تحت تحریم قرار داده است.
همچنین روز گذشته دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریكا طی پیامی در توئیتر اعلام كرد كه تعرفه واردات محصول فولاد و آلومینیوم تولید تركیه به آمریكا دو برابر می شود.
خاورم/1905