۲۳ مرداد ۱۳۹۷، ۱۷:۰۴
کد خبر: 83001186
T T
۰ نفر

روياي خوزستاني ها در آن سوي ابرهاي چارتر

۲۳ مرداد ۱۳۹۷، ۱۷:۰۴
کد خبر: 83001186
روياي خوزستاني ها در آن سوي ابرهاي چارتر

اهواز - ايرنا - افزايش چند برابري قيمت بليت پرواز اهواز - مشهد در روزهاي گذشته و رسيدن به مرز 100ميليون ريال، براي چندمين بار در سال هاي اخير بحث تخلف، نبود نظارت بر بليت هاي چارتري و احتمال وجود مافيا در اين پروازها را دوباره مطرح كرد.

مشكل بليت هاي چارتري در سال هاي گذشته در محافل مختلف كشور از انجمن هاي هواپيمايي تا مجلس شوراي اسلامي مطرح شده و به بحث پرسش از وزير راه و شهرسازي در سال 95 ختم شد ولي همچنان يكي از چالش هاي صنعت هواپيمايي كشور بوده و پيگيري ها و اعتراض ها در اين زمنيه به جايي نرسيده است.
افزايش قيمت بليت پروازها در خوزستان به ويژه پروازهاي چارتري به مقصد تهران و مشهد باعث شد تا غلامرضا شريعتي استاندار خوزستان با رييس سازمان هواپيمايي كشوري ديدار داشته باشد و 22 مرداد جاري نيز نشستي با حضور برخي متوليان از جمله نماينده هاي شركت هاي هواپيمايي،
تعزيرات حكومتي و مسئولان اقتصادي خوزستان تشكيل، تا راهكاري براي اين مساله ارايه شود.
در اين نشست چندين عامل به عنوان دلايل افزايش نرخ بليت هاي هواپيما عنوان شد ولي در نهايت
بيان شد كه كليد اين راهكار را بايد در مركز جست؛ با اين وجود مسئولان خوزستاني اميدوارند با برخورد با سودجويان عرصه بليت بتوانند دوباره ثبات را در بازار بليت خوزستان برقرار كنند.

** تاثير افزايش قيمت پروازها بر زندگي شهروندان
اگر دلايل كاري، زيارتي و تفريحي به تهران و مشهد را در نظر نگيريم، بسياري از شهروندان خوزستاني براي درمان و به دلايل مختلف پزشكي مجبورند از هواپيما استفاده كنند و افزايش نرخ بليت، زندگي آنها را با دشواري زيادي روبه رو كرده است.
حسين احمدي كارمند يكي از ادارات اهواز در گفت و گو با خبرنگار ايرنا بيان كرد: به دليل بيماري دخترم بايد ماهي يك بار براي تعويض خون به تهران برويم. تا پارسال حداقل قيمت بليت اين مسير 800 هزار ريال بود براي هر نفر بود ولي اكنون به طور متوسط بايد هر ماه 200 ميليون ريال براي رفت و آمد هزينه كنم كه بسيار كمر شكن است.
كوروش حسني نيز كه دانشجوي دانشگاه مشهد است گفت:با توجه به افزايش نرخ بليت هواپيما
و بودجه اندك دانشجويي خود، ناچار شدم كه اتوبوس يا قطار را جايگزين هواپيما كنم.

* مقصر چارتركننده، سايت ها يا سياست دولت؟
كارشناسان و فعالان حوزه هوانوردي كشور هر يك صنف يا نهادي را عامل افزايش نرخ پروازها مي دانند. برخي مسئولان چارتر كننده ها و سايت ها را و برخي كارشناسان صنعت هوانوردي دولت را مقصر اصلي آنچه كه آشفتگي كنوني بازار ارز عنوان شده مي دانند.
اين موضوع باعث شد تا انجمن حمايت از حقوق مصرف كننده خوزستان فرصت 48 ساعته اي به شركت هاي هواپيمايي بدهد تا پروازهاي چارتري خود را در شهر اهواز حذف كنند.
پيشتر عنوان شده بود كه از ابتداي تابستان مصوبه حذف بليت هاي چارتري بايد در سه خط هوايي (اهواز - تبريز - بندرعباس) به مقصد تهران اجرا شود با وجود اين همچنان بليت هاي چارتري در اهواز به فروش مي رسند و اين امر بازرسي صنعت و معدن، و تعزيرات حكومتي خوزستان را مجبور كرد تا در اين زمينه ورود كنند.
علي محمد رحماني زاده رييس انجمن حمايت از حقوق مصرف كننده خوزستان سايت هاي فروش بليت چارتري را از عوامل آشفتگي نرخ بليت هواپيما بيان كرد ولي گفت كه راهكار صد در صدي براي حل آن وجود ندارد؛ در مقابل، وحيد خادمي مديرعامل آژانس هواپيمايي اكسين و عضو هيات مديره انجمن صنفي آژانس هاي هواپيمايي خوزستان اعتقاد دارد با حذف چارتر كننده ها، به راحتي بساط سايت هاي فروش بليت چارتري نيز بسته خواهد شد.
خادمي با تاكيد بر محدود بودن تعداد چارتر كننده ها در كشور و امكان ساماندهي آنها بيان كرد: چارتر كننده ها در شركت هواپيمايي دفتر بازرگاني، برنامه و ساعت پروازي را در دست دارند و تصميم گيرنده هستند با وجود اين مرجع قانوني در اين زمينه وزارت راه وشهرسازي و سازمان هواپيمايي كشور بوده و تنها آنها مي توانند جلوي نابساماني را بگيرند.
وي ادامه داد: صندلي هاي هواپيماها را به جاي جا دادن سيستم، افراد خصوصي كرايه مي كنند و به هر قيمتي كه دوست دارند مي فروشند؛ در واقع سرمايه گذار ميلياردها تومان در شركت هاي هواپيمايي پول هزينه مي كند و هواپيما را كرايه مي كند و به همين دليل شركت هواپيمايي در زمينه نرخ ديگر نظري نمي دهد.
با وجود اين، خادمي بسته جديد ارزي دولت را عامل اصلي تلاطم بازار بليت دانسته و گفت: نرخ گذاري و سياست آن در دست دولت و سازمان هواپيمايي كشوري بوده و بنابراين مشكلات فراوان صنعت هوانوردي به ويژه در خوزستان را نمي توان در استان حل كرد.
عضو هيات مديره انجمن صنفي آژانس هاي هواپيمايي خوزستان افزود: بحث چارتر كننده يكي از چالش هاي صنعت هوانوردي كشور است ولي دليل اصلي، بسته پيشنهادي دولت بود كه باعث شد نرخ دلار بالا برود؛ در كنار آن بحث دو نرخي بودن بليت هاي هواپيما باعث نابساماني در صنعت هوانوردي شده است.
مديرعامل آژانس هواپيمايي اكسين قطع شدن ارز مسافرتي را نيز از عوامل تاثيرگذار در افزايش نرخ بليت هواپيما بيان كرده و مدعي شد: هم اكنون آژانس هاي هواپيمايي به مرز ورشكستگي رسيده اند و يكي پس از ديگري در حال تعطيل شدن هستند و به نظر مي رسد تنها راه حل آن توزيع ارز 400هزار ريالي است.
مديركل تعزيرات حكومتي خوزستان بر خلاف اظهارنظرها، مشكل را تصويب اين مصوبه در مجلس شوراي اسلامي دانسته و بيان كرد: مصوبه شناور بودن نرخ بليت هواپيما ، دست تعزيرات و بازرسي صنعت و معدن در اين موضوع بسته شده و نمي توانند كاري كنند.
رضا سعيدي افزود: مجلس شوراي اسلامي در اين زمينه مسئول بوده و بايد پاسخگو باشد.

** نظر قانون درباره چارتر
وحيد خادمي عضو هيات مديره انجمن صنفي آژانس هاي هواپيمايي خوزستان درخصوص قانون چارتر توضيح داد: در مسيرهاي گردشگري مانند مشهد و كيش شركت هاي هواپيمايي داراي مجوز بند الف و ب مي توانند 100 درصد بليت خود را چارتر كنند.
افزايش بليت هواپيما در برخي شهرها به مقصد تهران باعث شد تا بليت چارتري اين شهرها به پايتخت حذف شود و اين موضوع اگرچه به صورت صد در صد اجرايي نشد، باعث اندك كاهش و ثبات در بازار بليت اهواز به مقصد تهران شد.
با وجود قانون چارتر و امكان صد در صدي چارتر بليت مقاصد گردشگري، بحث كاهش نرخ بليت به مقصد مشهد تنها در حد حرف و رويا باقي خواهد ماند با اين حال مسئولان خوزستان هنوز اميدوارند با طي مسيرهاي ديگر بتوانند به هدف خود براي كاهش قيمت بليت هواپيما به مشهد برسند.

** خوزستاني ها بزرگ ترين قربانيان تلاطم بازار بليت
خادمي شهروندان خوزستاني را بزرگ ترين قربانيان تلاطم ارز خوانده و دليل آن را صنعتي و دانشگاهي بودن اين منطقه بيان كرد.
عضو هيات مديره انجمن صنفي آژانس هاي هواپيمايي خوزستان افزود:خوزستان بهترين بازار فروش بليت را در ايران دارد و هم اكنون بيشترين فشار ناشي از افزايش نرخ بليت هواپيما روي مردم خوزستان است.
معاون اداره كل اقتصادي استانداري خوزستان نيز با انتقاد از رفتار برخي شركت هاي هواپيمايي در خوزستان گفت: افزايش قيمت به نرخ دلخواه و كاهش ظرفيت پروازها در تابستان از سوي برخي خطوط هواپيمايي مستحق مردم خوزستان نيست.
اميد بن عباس افزود: خوزستان خواستار يك رابطه دو سويه و پاياپاي با خطوط و شركت هاي هواپيمايي كشور است در غير اين صورت، موظف به ارايه خدمات به آنها نخواهد بود.
وي گفت: انتظار ما اين است شركت هاي هواپيمايي كه با وجود بدهي كلان به خوزستان همچنان خدمات دريافت مي كنند، در زمان سختي در كنار استان و شهروندان خوزستان باشند.

** هر ساعت پرواز 100 دلار
برخي فعالان حوزه هوانوردي كشور در نشست با رييس تعزيرات حكومتي خوزستان با دفاع از قيمت ارايه شده خطوط هوايي خود به مصوبه سازمان هواپيمايي كشور با عنوان ' هر ساعت پروازي ايران 100 دلار هزينه دارد' استناد كرده و آن را موجه و قانوني دانستند.
در مقابل برخي كارشناسان صنعت هوانوردي اين وضعيت را عامل آشفتگي در قيمت بليت هواپيما دانسته و خواستار حذف آن شده اند.
بن عباس بيان كرد: اگر قرار است قيمت بليت به نرخ جهاني آن دريافت شود، بايد تجهيزات، امكانات و خدمات نيز در سطح جهاني به مسافران ارايه شود.

** كاهش ظرفيت پرواز هاي خوزستان در تابستان
بنابر آمار موجود، ظرفيت پروازهاي خوزستان در تابستان به دلايل مختلف كاهش مي يابد؛ امري كه اميد بن عباس معاون اقتصادي استانداري خوزستان از آن انتقاد و شركت هاي هواپيمايي را به قطع اين روابط يك سويه تهديد كرد.
رييس هيات مديره دفاتر خدمات مسافرت هوايي و جهانگردي خوزستان اين كاهش ظرفيت پروازها در تابستان را غير عمدي و البته فني دانسته و افزود: ناوگان فرسوده هوايي برخي شركت هاي هواپيمايي در گرماي زياد نمي توانند كار كند بنابراين در زمستان در خوزستان فعاليت مي كنند و در تابستان به ناچار در شهرهاي خنك تر خدمات ارايه مي دهند.
عبدالامير خوانساري ادامه داد: در مقابل، برخي شركت هاي هواپيمايي، از يارانه هاي داخلي مانند سوخت و فضاي فرودگاهي استفاده مي كنند ولي نرخ خدمات را به دست افراد غير فني واگذار كرده و از اصطلاح چارتر براي فرار از مسئوليت خود استفاده مي كنند كه بايد با آنها برخورد شود.
وي افزود: در شرايط كنوني ، سازمان هواپيمايي كشور بايد نقش بيشتري در سياست گذاري شركت هاي داخلي و ارايه نرخ ارزان بليت به شهروندان داشته باشد تا اين آشفتگي حل شود.

** گردشگران عراقي برنده ماراتن بليت هواپيما در خوزستان
در كنار عوامل متعدد افزايش قيمت بليت هواپيما در خوزستان، بسياري از كارشناسان و فعالان صنعت هوانوردي، گردشگران عراقي و ارايه بليت به ريال به آنها را در اين آشفتگي موثر مي دانند. اين كارشناسان از افزايش ظرفيت پروازها در خوزستان و ارايه بليت با ارز دلار به خارجي ها به عنوان راهكار ياد مي كنند و با اين حال تاكيد مي كنند كه خوزستان به دليل نبود زيرساخت ها، امكان افزايش اين ظرفيت را ندارند.
رييس هيات مديره دفاتر خدمات مسافرت هوايي و جهانگردي خوزستان در اين خصوص گفت: در فصل مسافرت، خوزستان متاثر از ورود گردشگر عراقي بوده و با توجه به اينكه شركت هاي هواپيمايي بليت به نسبت ارزان در اختيار شهروندان قرار مي دهند، آنها هم از اين خدمات ارزان استفاده كرده و باعث افزايش نرخ بليت هواپيماها و تلاطم در بازار نرخ پروازهاي داخلي مي شوند.
مديركل تعزيرات حكومتي خوزستان اما از مشكل خواندن عراقي ها انتقاد كرده و گفت: برخي حضور عراقي ها را در خوزستان يكي از دلايل افزايش قيمت بليت هواپيما دانسته و خواستار برخورد با اين موضوع هستند ولي بايد توجه داشت كه در كشورهاي خارجي با ما اين گونه برخورد نمي شود و ما را مشكل نمي بينند بنابراين نبايد حضور عراقي ها را در خوزستان مشكل ديد زيرا مشكل اصلي از سوي چارتر كننده است.

** گران شدن قطعات هواپيما بهانه است
برخي نمايندگان شركت هاي هواپيمايي در خوزستان گران شدن بليت هواپيماها را به گران شدن ارز و در نتيجه افزايش قيمت قطعات هواپيماها نسبت مي دهند ولي در مقابل كارشناسان حوزه هوانوردي اين سخن را تنها بهانه اي براي افزايش قيمت بليت مي دانند.
يكي از كارشناسان و فعالان صنعت هوانوردي در خوزستان بدون ذكر نامش به خبرنگار ايرنا گفت: افزايش دلار ربطي به افزايش قيمت بليت ها ندارد زيرا بيشتر شركت هاي هواپيمايي قطعات مورد نياز دو يا سه سال آينده خود را با دلار 400 هزار ريال خريداري و در انبارها دارند.
وي افزود: بسياري از شركت هاي هواپيمايي نيز ثبت سفارش 400 هزار ريالي گرفته ولي هيچ قطعه اي وارد نكرده اند با اين حال نمي توان منكر شد كه افزايش دلار البته روي پروازهاي خارجي تاثير گذاشته زيرا نرخ خدمات از كشورهاي خارجي به دلار آزاد است.
اين فعال صنعت هوانوردي در خوزستان نرخ شناور بليت هواپيما را به دليل نبود زيرساخت ها در كشور مثبت ندانسته و افزود: شناور بودن نرخ بليت هواپيما در يك اقتصاد سالم، و نرخ آزاد و رقابتي بهترين شكل آن است، همان طور كه در بسياري از شركت هاي هواپيمايي جهان اعمال مي شود ولي در ايران به دليل نبود زيرساختها اين آزادسازي با مشكلات بسياري همراه شده است.
وي همچنين با انتقاد از تعيين نرخ كف و سقف بليت توسط هر هواپيمايي گفت: كف و سقف قيمت بليت را بايد سازمان هواپيمايي كشور براي همه يكسان تعيين كند و خطوط هوايي در چارچوب آن نرخ خود را ارايه دهند نه اينكه هر هواپيمايي براي خود يك قيمت حداقل و حداكثر تعيين كند.
اين كارشناس حوزه هوانوردي تاكيد كرد: پروازهاي چارتري در ايران هيچ ساماندهي نشده اند و تا زماني كه شركت هاي هواپيمايي به اسم چارتر كننده قوانين را دور مي زنند، نمي توانيم اوضاع را بهتر كنيم.
وي يادآور شد: در كوتاه مدت جز با اعمال قدرت سازمان هواپيمايي كشوري نمي توان اميدي به بهبود وضعيت پرتلاطم بازار بليت هواپيما داشت.
مسئولان خوزستاني عقيده دارند كليد حل مشكل در دست مسئولان در تهران است و تهران حل آن را در خوزستان ممكن مي داند. رحماني زاده رييس انجمن حمايت از حقوق مصرف كننده خوزستان پيشتر در گفت وگو با ايرنا تاكيد كرده بود كه دست اين سازمان براي نظارت بسته است؛ حرفي كه از سوي سعيدي مديركل تعزيرات حكومتي خوزستان نيز بيان شد با اين وجود علي عابدزاده رييس سازمان هواپيمايي كشور در ديدار استاندار خوزستان گفته اين مشكل بايد در استان و از طريق معرفي متخلفان به اداره كل تعزيرات حكومتي استان در وهله نخست و سازمان هواپيمايي كشور در وهله بعدي برطرف شود.
مقصر اصلي افزايش نرخ بليت هواپيما هر چه و هر كس كه باشد، بيشترين فشار بر روي دوش قشر متوسطي است كه براي برخي آنها سفر به منزله حفظ زندگي است و تنها انتظار آنها، ثبات در اين عرصه و نظارت دقيق و درست.
گزارش از : سپيده اسكندري
9890/ 6037 خبر :6619925
۰ نفر