۲۷ مرداد ۱۳۹۷، ۱۴:۴۷
کد خبر: 83004855
T T
۰ نفر
مرادي‌كرماني و كتابخانه هاي سيار نامزد جايزه آستريد ليندگرن

تهران - ايرنا - هوشنگ مرادي‌كرماني و كتابخانه‌هاي سيار روستايي كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان بار ديگر به عنوان نامزدهاي سال 2019 جايزه آستريد ليندگرن معرفي شدند.

به گزارش روز شنبه ايرنا از كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان، با بررسي‌هايي كه از آثار نويسندگان انجام شد هوشنگ مرادي‌كرماني به عنوان نويسنده كتاب كودك و نوجوان و در بخش پروژه‌هاي ترويج كتابخواني، كتا‌خانه‌هاي سيار روستايي كانون به عنوان نامزدهاي اين جايزه در سال 2019 همچون سال گذشته تكرار شدند.
جايزه جهاني آستريد ليندگرن، بزرگترين جايزه جهاني ادبيات كودك و نوجوان پس از جايزه هانس كريستين اندرسن است.
آستريد ليندگرن، نويسنده به‌نام سوئدي و صاحب كتاب‌هايي چون 'پي‌پي جوراب بلند' و 'كارلوس روي پشت‌بام' است. وي در سال 2002 در سن 94 سالگي ديده از جهان فرو بست. دولت سوئد براي گرامي‌داشت ياد وي مسابقه‌اي جهاني با نام او پايه‌گذاري كرد، كه هر ساله در اين كشور برگزار مي‌شود.
هدف از اهداي اين جايزه تقويت و بالا بردن كيفيت ادبيات كودك و نوجوان و همچنين بالا بردن حقوق كودكان در جهان است.
هيئت‌هاي معرفي نامزدهاي جايزه سال 2019 را از ايران كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان، شوراي كتاب كودك و موسسه پژوهشي تاريخ ادبيات كودك و انجمن نويسندگان ايران تشكيل مي‌دهند.
بيش از 60 كشور از سراسر دنيا در اين مسابقه شركت كرده‌اند.
برنده سال گذشته اين مسابقه خانم جكيلين وودسن نويسنده آمريكايي بود.

* معرفي نامزدهاي دريافت جايزه جشنواره فيلم كودك براي كودك
اسامي فيلم‌ها و پويانمايي‌هاي نامزد دريافت جايزه جشنواره دوسالانه فيلم كودك براي كودك (قاصدك) كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان اعلام شد.
هيات داوران اين جشنواره پس از بازبيني و بررسي بيش از ۶۲۰ اثر رسيده به دبيرخانه ۵۰ فيلم را به عنوان نامزدهاي حضور در المپياد فيلم‌سازي نوجوانان و دريافت جايزه اين رويداد هنري معرفي كردند.
داوران در بخش فيلم‌هاي زنده توليد شده از سوي كودكان ۲۴ فيلم را از ميان ۱۴۲ فيلم كوتاه، ۱۳ مستند و ۵۷ فيلم مربوط به بخش مروري بر جشنواره انتخاب و در بخش آثار پويانمايي نيز ۲۶ اثر را نيز از ميان ۴۱۶ پويانمايي رسيده به دبيرخانه معرفي كردند.
فيلم‌هاي «چاقوسازي»، «واي فاي» و «گل‌هاي فرش» از استان آذربايجان غربي، «وقتي هوا آلوده مي‌شه»، «بوسه‌هاي صورتي» و «خانه دهدشتي» از اصفهان، «ديوار»، «لانه» و «بيله‌سوار و خاك‌زرخيز» از اردبيل، «نزديك دورها» از تهران، «چق چقو» از چهارمحال و بختياري، «باور»، «هستي و ستارگان» و «دست بالاي دست بسيار است» از خراسان رضوي، «كيف مدرسه» از قم، «گنجشك‌هاي كوچه ما» و «تصميم» از كردستان، «بهزاد» و «ماجراي كتاب‌ها» از گلستان، «لطفا زمين را پاكيزه نگه داريم» از گيلان، «فرش و قدمت آن در اراك» از استان مركزي، فيلم‌هاي «ماه پيشوني»، «كفش‌هاي من»، «هنگام سپيد» و «وقت اذان» از استان يزد در بخش فيلم‌هاي زنده نامزد دريافت جايره شده‌اند.
همچنين آثار پويانمايي با عنوان‌هاي «نامرئي» از آذربايجان غربي،«روياي خيس» از تهران، «قناعت»، «بز و طوطي» و «گبه» از اصفهان، «قطار زندگي»، «ملا و شاگردانش» و «آدم كوچولوي گرسنه» از چهارمحال و بختياري، «جاسوس» از خوزستان، «نذري»، «سياهي مطلق»، «چوب جادويي» و «كلاغ فيروز» از استان خراسان رضوي، «مامان خيلي بزرگ من» از فارس، «عمو نوروز اومده» و «مرغ ماهيخوار و خرچنگ» از قزوين، «خانه رنگين كمان»، « پاپر» و «راز غار تاريك» از كرمان، «پيرمرد» از كرمانشاه، « رانندگي پر ماجراي بابا» و «دلگشا» از مازندران، «سنجاق‌ها» و «خاله قابلمه» از استان مركزي و «زندگي زيباست» و «مورچه و پنير» از استان يزد نامزد دريافت جايزه شده‌اند.
آثار بخش فيلم كوتاه و مستند اين جشنواره را محمدرضا كريمي صارمي، غلامرضا حيدرنژاد و ليلا ميرهادي و بخش پويانمايي را محمدرضا كريمي صارمي، هدي اثني‌عشري و مهدي خرميان داوري كردند.
داوري نهايي هشتمين دو سالانه قاصدك فيلم كودك براي كودك روزهاي ۲۲ و۲۳ مرداد ۱۳۹۷ در مركز آفرينش‌هاي ادبي و هنري كانون برگزار شد.
قرار است از برگزيدگان جشنواره در نيمه اول شهريور همزمان با دومين المپياد فيلم‌سازي نوجوانان در جشنواره فيلم كودك و نوجوان اصفهان تجليل شود و اعضاي خالق آثار نامزد دريافت جايزه به عنوان اعضاي انجمن فيلم سازان نوجوان كانون به رسميت شناخته ‌شوند.

* شناخت دنياي كودك از دريچه دوربين فيلم‌سازي كودكان
داور بخش فيلم‌هاي زنده (كوتاه و مستند) دوسالانه‌ فيلم كودك براي كودك گفت: كودكان ايده‌هاي نابي براي فيلم‌سازي درباره‌ خود و مسائل پيرامون‌شان دارند و بزرگسالان تنها بايد از بچه‌ها حمايت كنند و در فعاليت هنري آنها دخالت مستقيم نداشته باشند.
غلامرضا حيدرنژاد درباره‌ ملاك‌هاي داوري هشتمين دوره از اين جشنواره اظهار داشت: با توجه به اينكه من در چند دوره داور اين بخش از جشنواره هستم، ملاك ما هميشه اين است كه دنياي كودكان را از ديدگاه كودكان بشناسيم.
وي با اشاره به اينكه جشنواره‌هاي ديگري درباره‌ فيلم كودك هست كه آثار بزرگسالان در آن شركت مي‌كند، افزود: به نظر من بزرگترين ويژگي جشنواره‌ قاصدك اين است كه فيلم‌هايي كه بچه‌ها براي بچه‌ها و يا درباره‌ مسائل پيرامون خودشان مي‌سازند را مدنظر قرار مي‌دهد و بررسي مي‌كند.
حيدرنژاد در ادامه با اشاره به اينكه كم‌بود امكانات و دانش فني و تكنيكي كودكان هم در بررسي آثار مدنظر هيات داوران قرار گرفته است، يادآورشد: به نظر مي‌رسد اكثر فيلم‌ها ايده و انديشه‌ خيلي خوبي دارند و ضعف اساسي آنها هم در بيان سينمايي است.
اين داور رفع اين مشكلات را نيازمند آموزش هدفمند بچه‌ها دانست و بيان داشت: مسائلي چون موجز نبودن آثار و اينكه چندان به تصوير متكي نيستند جزو نقاط ضعف آثار اين دوره از جشنواره است.
كارگردان فيلم «آلبوم» درباره‌ اين دوره از جشنواره‌ قاصدك نيز گفت: قرار بود داوري فيلم‌هاي زنده در سه بخش برگزار شود كه يك بخش مربوط به آثار كودكان و نوجوانان از لحاظ سني بود و دو بخش ديگر هم براي فيلم‌هاي مستند و داستاني اما به دليل اينكه سن بچه‌ها در تيتراژ فيلم‌ها قيد نشده بود بخش اول با دقت كافي انجام نشد، ولي در بخش مستند و داستاني بررسي‌ها به تفكيك انجام گرفته است.
وي اضافه كرد: از ميان آثار اين بخش 12 فيلم را به عنوان برگزيده انتخاب كرده‌ايم كه هشت فيلم در رشته‌هاي مختلف مثل كارگرداني، تصويربرداري، صداگذاري و بازيگري مقام آورده‌اند و چهار فيلم هم به عنوان فيلم‌هاي خوب انتخاب شده‌اند.
اين كارگردان سينماي كودك با بيان اينكه در اين جشنواره بايد سعي شود بچه‌ها بتوانند مسائل اطراف را با چشم خودشان ببينند، با ذهن خودشان تحليل كنند و با زبان خودشان بيان كنند و بزرگسالان بايد از دور ناظر و حمايت‌گر باشند، تصريح كرد: در بعضي از آثار به‌ نظر مي‌رسد كه حضور بزرگسالان خيلي پررنگ است و دخالت زيادي داشته‌اند.
حيدرنژاد با اشاره به اينكه اولويت در سينماي كودك براي كودك آموزش است، افزود: دوسالانه‌ فيلم قاصدك مي‌تواند قدم بسيار مهمي در آينده‌ سينماي ايران باشد.
هشتمين جشنواره دوسالانه‌ ‌ملي فيلم كودك براي كودك (قاصدك) همزمان با دومين المپياد فيلم‌سازي نوجوانان از 8 تا 16 شهريور 1397 در اصفهان برگزار مي شود.

* چهار كتاب كانون در فهرست بهترين رمان‌هاي نوجوان 6 سال گذشته
لاك‌پشت پرنده فهرست جديدي از بهترين كتاب‌هاي ادبيات كودك و نوجوان در 6 سال اخير را منتشر كرده است كه در بين آنها چهار عنوان از رمان‌هاي كانون پرورش فكري ديده مي‌شود.
فهرست‌هاي لاك‌پشت پرنده همواره به صورت فصلي منتشر مي‌شود كه آخرين آن فهرست هفدهم (بهار 1396) بود كه به تازگي منتشر و در آن نيز نام 6 كتاب كانون به چشم مي‌خورد.
اين مجموعه در فهرست هجدهم خود ه‌زمان با روز جهاني نوجوان، برترين آثار داستاني حوزه نوجوان كشور را در 6 سال گذشته معرفي كرده است كه در بين آنها نام چهار رمان كانون با عنوان‌هاي «زيبا صدايم كن»، «سايه‌ هيولا»، «عاشقانه‌هاي يونس در شكم ماهي» و «هستي» قرار دارد.
«زيبا صدايم كن» اثر فرهاد حسن‌زاده به خاطر كاربرد بهبود عاطفي فرزند و والدين، مواجهه با مشكلات و پيدا كردن راه ‌حل و «سايه‌ هيولا» نوشته عباس جهانگيريان به خاطر كاربرد آشنايي با جنگل، آشنايي با آداب و رسوم تركمن‌ها، آشنايي با مشكلات محيط ‌بانان و حفاظت محيط زيست، در اين فهرست جاي گرفتند.
«عاشقانه‌هاي يونس در شكم ماهي» نوشته جمشيد خانيان به خاطر كاربرد آشنايي با مصائب جنگ‌زده‌ها و ترويج صلح و «هستي» اثر فرهاد حسن‌زاده به خاطر كاربرد هويت‌يابي و آشنايي با زندگي مردم آبادان در دوران جنگ ايران و عراق و ترويج صلح، ديگر رمان‌هايي هستند كه در اين فهرست معرفي شدند.
اين كتاب‌ها را گروهي از منتقدان، كارشناسان و نويسندگان كودك و نوجوان، با بررسي كتاب‌هاي 6 سال اخير، انتخاب كرده‌اند.
گروه داوري لاك‌پشت پرنده از معصومه انصاريان، محمود برآبادي، جعفر توزنده‌جاني، شكوه حاجي‌نصرالله، مينا حداديان، شيوا حريري، شادي خوشكار، فاطمه زماني، علي‌اصغر سيدآبادي، گيسو فغفوري، حديث لزرغلامي، نلي محجوب، مريم محمدخاني، فرمهر منجزي و رويا ميرغياثي تشكيل شده است.
علمي**1883**1440
۰ نفر