۲۹ مرداد ۱۳۹۷، ۱:۰۱
کد خبر: 83006491
T T
۰ نفر

پمپئو به پاكستان می رود

۲۹ مرداد ۱۳۹۷، ۱:۰۱
کد خبر: 83006491
پمپئو به پاكستان می رود

اسلام آباد - ایرنا - رسانه های پاكستان یكشنبه شب اعلام كردند كه 'مایك پمپئو' وزیر امور خارجه آمریكا اوایل ماه آینده میلادی(سپتامبر) در راس هیات سیاسی و دیپلماتیك به اسلام آباد سفر می كند.

به گزارش بامداد دوشنبه ایرنا، تارنمای خبری روزنامه 'داون' پاكستان به نقل از منابع دیپلماتیك پاكستانی اعلام كرد:پمپئو هفته نخست ماه سپتامبر به منظور دیدار و گفت و گو با 'عمران خان' نخست وزیر جدید پاكستان و گفت و گو درباره موضوع های مربوط به منافع مشترك به اسلام آباد سفر می كند.
بر اساس این گزارش، پمپئو به احتمال زیاد، پنجم ماه سپتامبر (چهاردهم شهریورماه) به اسلام آباد سفر كرده و این دیدارنخستین سفر یك مقام مطرح خارجی برای دیدار با نخست وزیر جدید پاكستان است.
منابع آگاه به این رسانه گفتند كه در سفر پمپئو به اسلام آباد، با مقام های پاكستان در خصوص احیای روابط دو كشور ( كه اخیرا دچار تنش شده است) و حمایت پاكستان از اقدام های واشنگتن در آنچه روند تحقق صلح در افغانستان خوانده می شود، گفت و گو و تبادل نظر می شود.
به گزارش منابع دیپلماتیك، 'آلیس ولز' قائم مقام معاون وزیر امور خارجه آمریكا در امور آسیای مركزی و جنوبی نیز ممكن است كه پمپئو را همراهی كند.
به گزارش ایرنا،به تازگی مقام های آمریكایی از پاكستان درخواست كردند تا به پایان جنگ افغانستان كمك كند.
آمریكا و همپیمانانش در سال 80 به بهانه مبارزه با تروریسم، كمك به توسعه و حكومتداری خوب وارد افغانستان شدند اما طی 18 سال اخیر تناقض‌ها در سخن و عمل آمریكایی‌ها بیشتر شده و با نشستن دونالد ترامپ بر صندلی ریاست جمهوری آمریكا، این تضاد آشكارتر شد.
اگر چه برای بسیاری از عقلای جهان، آمریكا هرگز بازیگری قابل اعتماد در عرصه سیاست نبوده و نیست و از همان روز نخست لشكركشی آنها به افغانستان به عنوان پایه بحران آفرینی در این منطقه تفسیر شد اما برخی تصور می‌كردند حمله آمریكا به افغانستان و حضور اشغالگرانه آنها در این كشور، توسعه و سعادت برای مردم افغانستان به ارمغان خواهد آورد؛ اما واقعیت چیز دیگری است.
این سفر در حالی در دست برنامه ریزی است كه تنش های به وجود آمده و انتقاد واشنگتن از كمك اقتصادی صندوق بین‌المللی پول به پاكستان تنها چند روز پس از تغییر دولت در اسلام‌آباد و همزمان با آغاز به كار حزب «تحریك انصاف» به رهبری «عمران خان» صورت می‌گیرد كه به مخالفت با آمریكا مشهور است.
اما حقیقت آن كه تنش در روابط پاكستان و آمریكا از یك سال پیش به این سو و از زمان اعلام استراتژی ترامپ در مورد افغانستان شدت گرفته كه در آن رئیس جمهوری ایالات متحده به طور علنی رهبران اسلام آباد را به حمایت از تروریسم در افغانستان متهم كرد.
شبد**آساق**6125**1010