۲ شهریور ۱۳۹۷، ۲۳:۱۸
کد خبر: 83010661
T T
۰ نفر
دادگاه قانون اساسي زيمبابوه نتايج انتخابات را تاييد كرد

الجزيره- ايرنا- دادگاه قانون اساسي زيمبابوه روز جمعه نتايج انتخابات رياست جمهوري اين كشور را كه در آن «امرسون منانگاگوا » پيروز شده بود، تاييد كرد.

به گزارش ايرنا به نقل از تارنماي هراره 24، دادگاه قانون اساسي زيمبابوه، اعتراض مخالفان دولت به نتايج انتخابات را وارد ندانست.
«لوم مالايا» رئيس دادگاه قانون اساسي زيمبابوه گفت، «نلسون چاميسا» رهبر مخالفان و نامزد اين انتخابات دلايل قانع كننده اي مبني بر تقلب در انتخابات ارائه نكرد و در نتيجه 9 قاضي اين دادگاه همگي راي به صحت انتخابات دادند.
«نلسون چاميسا» رهبر حزب تغيير دمكراتيك، پيش از اين در خصوص سلامت انتخابات رياست جمهوري ابراز ترديد و به اين نتايج اعتراض كرده بود و در نتيجه مراسم تحليف منانگاگوا پيروز اين انتخابات، به تعويق افتاد.
انتخابات رياست جمهوري، پارلمان و شوراهاي شهرداري زيمبابوه هشتم مرداد برگزار شد و هياتي از جمهوري اسلامي ايران هم كه براي نظارت بر اين انتخابات دعوت شده بود، سلامت برگزاري آن را تاييد كرد.ميزان مشاركت در اين انتخابات نزديك به 75 درصد اعلام شد.
گرچه زيمبابوه در روز انتخابات آرام بود، اما پس از اعلام نتايج اوليه و مشخص شدن پيروزي حزب حاكم، درگيري هايي در نقاط مختلف اين كشور روي داد كه در جريان آن سه نفر كشته شدند.
اين نخستين انتخابات رياست جمهوري اين كشور طي 37 سال گذشته بود كه بدون حضور «رابرت موگابه» رئيس جمهوري پيشين برگزار شد.
منانگاگوا 50.8 درصد را كسب كرد و رقيب اصلي او چاميسا هم 44.3 درصد آرا را به خود اختصاص داد.
موگابه كه نزديك به چهار دهه بر زيمبابوه حكومت كرده بود، سال گذشته همزمان با بررسي طرح استيضاح در كنگره اين كشور از سمت خود استعفا كرد و منانگاگوا معاون سابق وي به طور موقت بر مسند رييس جمهوري تكيه زد.
جمهوري زيمبابوه كشوري است در جنوب آفريقا. پايتخت آن هراره است. اين كشور حدود 16 ميليون نفر جمعيت دارد و زبان‌هاي انگليسي، شونا و اندبله زبان‌هاي رسمي آن هستند.
زيمبابوه در قرن نوزدهم ميلادي مستعمره انگليس شد اما از سال 1965 تلاش‌ها براي استقلال در اين كشور آغاز و سرانجام در سال 1980به طور رسمي جمهوري زيمبابوه اعلام موجوديت كرد.
خاورم **2041**3404