۱۱ شهریور ۱۳۹۷، ۱۲:۱۵
کد خبر: 83019956
T T
۰ نفر

وزیر امور خارجه:

باند نیویورك مفهوم موهوم است

۱۱ شهریور ۱۳۹۷، ۱۲:۱۵
کد خبر: 83019956
باند نیویورك مفهوم موهوم است

تهران - ایرنا - وزیر امور خارجه گفت: باند نیویورك یك مفهوم موهوم است و چنین باندی وجود ندارد.

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایرنا، «محمد جواد ظریف» در ادامه جلسه علنی امروز - یكشنبه - مجلس در پاسخ به سوال دیگر جواد كریمی قدوسی درباره ماهیت باند نیویورك و نقش وی در شكل گیری این باند اظهار داشت: آنچه كه نماینده مشهد مطرح كرد به زمان حضور من در دفتر نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد در دهه 70 و ابتدای دهه 80 باز می گردد كه موضوع محرمانه ای هم نبوده است.
وی افزود: بر اساس آیین نامه داخلی مجلس، قرار بود از من در مورد فعالیت هایم در زمان مسئولیت در وزارت امور خارجه سوال شود، این پرسش ها را باید در زمان رای اعتماد مطرح می كردید اما من به خاطر ابهامات ایجاد شده به این سوالات پاسخ می دهم.
وی اظهار داشت: باند نیویورك یك مفهوم موهوم است كه در دهه 70 هجری شمسی در زمان وزارت دكتر كمال خرازی درخصوص كسانی كه با وی در نیویورك كار می كردند در شب نامه های داخلی وزارت امور خارجه مطرح می شد؛ بنده نه رییس باند نیویورك هستم نه چنین باندی وجود دارد.
رییس دستگاه دیپلماسی افزود: اولین بار كه در صحنه علنی اسم باند نیویورك مطرح شد در مقاله ای در روزنامه كیهان بود، در آن مقاله نویسندگان كیهان به باند نیویورك اشاره كردند كه این نشان می دهد یك گروه كوچك توانسته به مسائل امنیتی كشور فائق آید كه روز بعد از انتشار این مقاله از بیان خود عذرخواهی كردند.
وی گفت: باند نیویورك موضوع موهومی است و چنین موردی وجود ندارد، گروهی كه مشكلات صنفی و دعواهای داخلی در وزارت خارجه با آن افراد داشتند، این موضوع را مطرح كردند.
وزیر امور خارجه همچنین در پاسخ به سوالی در مورد ارتباط خود با بنیاد جامعه باز و همچنین بنیاد سوروس در زمان حضورش در سازمان ملل گفت: زمانی كه به نیویورك رفتم، بنیاد جامعه باز با ایران ارتباط داشت، به ایران سفر می كردند و با قسمت های مختلف شهرداری ها ارتباط داشت.
ظریف اظهار داشت: آنچه كه بنده انجام دادم این بود كه ارتباطات را محدود و منظم كرده و آنها موظف بودند هر بار به بنده گزارشی از اقدامات انجام شده، ارائه دهند و اجازه ندادم كاری خارج از منافع ملی انجام شود.
وی ادامه داد: بعدها كه كیان تاج بخش كه نماینده بنیاد جامعه باز در ایران بود، دستگیر شد، این موضوع را به عنوان اعتراف مطرح كرد كه بنده به ظریف گزارش دادم و حتی پیش نویس نامه ها را تدوین می كردم.
وی تصریح كرد: این یك واقعیت است كه بنده به جای اینكه در طی این سال ها در خانه بنشینم، به قدری فعال بودم كه همه فكر می كردند باید با بنده هماهنگ كنند.
رییس دستگاه دیپلماسی افزود: بنده برای تلاش هایم در نیویورك بارها مورد تقدیر رهبری قرار گرفتم، اگر كسی در این زمینه شكی دارد، می تواند با استعلام از دفتر ایشان صحت آن را سوال كند.
ظریف خاطرنشان كرد: هیچ كس علیه السلام نیست، یا باید در خانه نشست یا با گروه های مختلف آمریكایی ارتباط برقرار كرد و وظیفه بنده به عنوان سفیر ایران در سازمان ملل با توجه به اختیاراتی كه داشتم، این بود كه با همه افرادی كه امكان استفاده از آنها در راستای منافع ملی وجود دارد، ارتباط برقرار كنم.
وی همچنین گفت: خوشحالم كه دستاوردهای مناسبی در زمان تصدی بر دفتر نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد به دست آورده ام، وقتی این سمت را ترك كردم، گفتند كه ایران یك سخنور بسیار قهار را در نیویورك از دست داد، اكنون می گویم همه توفیق هایی كه داشته ام را مدیون لطف خداوند و محبت های رهبر معظم انقلاب هستم.
نماینده پیشین ایران در سازمان ملل خاطرنشان كرد: اگر حركتی نكرده و دست به عصا حركت كنیم، هیچ گاه مشكلی ایجاد نمی شود اما وظیفه ما این است كه برای منافع ملی خود را قربانی كنیم.بارها گفته ام كه نظام نباید برای ما قربانی شود و ما باید قربانی منافع ملی باشیم، ما نباید برای اینكه نامی از خود در تاریخ بگذاریم منافع ملت را فدا كنیم.

**با منطق نرم، نمی‌توان مذاكره كرد
كریمی قدوسی نماینده مشهد با طرح سوالات خود از وزیر خارجه گفت: رهبر انقلاب در حاشیه دیدار با هیات دولت به صراحت تاكید كردند كه مذاكره با آمریكا در حاشیه سخنرانی در مجمع سازمان ملل متحد منتفی است زیرا آمریكا به مذاكره احتیاج دارد.
وی اظهار داشت: در سال های گذشته و برقراری تماس تلفنی میان آقای روحانی و اوباما مسئولین آمریكا جشن گرفتند كه این نشان از تزلزل ملت آمریكا در مقابل ملت ایران دارد.
وی ادامه داد: كسی كه خبر صریح و اخبار حتمی را تكذیب می كند در تاریخ كذاب نامگذاری می شود، بارها بنده اطلاعات مهم را در معرض افكار عمومی قرار دادم ولی متاسفانه از جانب وزارت امور خارجه، سخنگوی این وزارتخانه و رسانه ها مورد هجمه واقع شدم.
كریمی قدوسی یادآور شد: آنچه كه آقای ظریف در مورد مسائل هسته ای گفته اند كه بنده گفتم شكست خورد، این یك واقعیت است كه آنچه در تاریخ می ماند منطق و سند است زیرا اصل در برجام و مذاكرات لغو تحریم های هسته ای بود حال آنكه گفته شود سایه شوم جنگ مرتفع شده یا حق انرژی هسته ای گرفته شده یا این كه با دنیا صلح و آشتی برقرار شده تمام این موارد حاشیه ای است.
عضو كمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تصریح كرد: این موضوع كه در برجام اصل لغو تحریم ها بود، این سند است و در تاریخ می ماند و مابقی مسائل غیرقابل قبول است.
كریمی قدوسی همچنین گفت: بنده در دولت یازدهم در سوال خود از وزیر امور خارجه از مذاكره با منطق نرم انتقاد داشتم و پیش بینی كارشناسان هم بر این بود كه با منطق نرم نمی توان جلو رفت و سوال بعدی بنده در دولت دوازدهم از وزیر این بود كه بعد از خروج آمریكا از برجام و انجام تمامی تعهدات توسط ایران ولی تحریم ها هنوز پابرجا است چرا هیچ اقدامی از جانب وزارت امور خارجه صورت نگرفت.
وی ادامه داد: با همان تماس تلفنی كه رییس‌جمهوری ایران و اوباما با هم داشتند، آمریكایی‌ها در نیویورك جشن گرفتند كه ایران به آنها زنگ زده است. بارها اطلاعات دقیقم را در معرض افكار عمومی قرار دادم اما با هجمه ظریف روبرو شدم.
عضو فراكسیون نمایندگان ولایی مجلس خاطرنشان كرد: منطق برجام، لغو تحریم‌های هسته‌ای بود حال مدام بگوییم آبروی دشمن را بردیم، اختلاف بین آمریكا و اروپا ایجاد كردیم، پی.‌ام‌.دی را بستیم، با دنیا آشتی كردیم، مجموعه اینها حاشیه است.
وی تصریح كرد: ما معتقدیم با منطق نرم، نمی‌توان مذاكره كرد، پس از اشتباهات در دوران مذاكره كه ظریف مرتكب شد، نتیجه آن اجرای همه تعهدات ایران و باقی ماندن همه تحریم‌ها شد. امروز نیز سه سوال می‌پرسم. توافق برجام توسط آمریكای خبیث پاره شد و امروز نظام اجرایی كشور با مشكلات امروز روبروست.
كریمی قدوسی با پخش كلیپ 6 دقیقه ای درباره عبدالرسول دُری اصفهانی، گفت: دو مستند توسط سازمان اطلاعات سپاه تهیه و در كمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس پخش شد و اصل این مستند را امروز در اختیار رسانه‌ها قرار می‌دهم. رسانه ملی این مستند را با هدف شفاف‌سازی نسبت به آنچه كه بر سر ملت آمد، پخش كند.
وی ادامه داد: آقای ظریف، دُری اصفهانی را وطن‌پرست یاد می‌كند نه وطن‌دوست. ایشان تاكید كردند هرچه قوه قضاییه حكم دهد آن را قبول می‌كند، این قوه حبس قطعی برای وی صادر كرد و در زندان بسر می برد، حكم را با وجود همه فشارهای دولت، بپذیرید.

**مجلس از پاسخ های ظریف قانع شد
پس از سخنان وزیر امور خارجه، كریمی قدوسی از رییس جلسه علنی خواست كه این سوال را به رای بگذارد.
نمایندگان مجلس شورای اسلامی با 67 رای موافق، 119 رای مخالف و 9 رای ممتنع از مجموع 206 نماینده حاضر، سوالات جواد كریمی قدوسی را وارد ندانستند و از پاسخ های وزیر خارجه قانع شدند.
سیام**9121**1058**1336
۰ نفر