۱۳ شهریور ۱۳۹۷، ۲۲:۰۱
کد خبر: 83023040
T T
۰ نفر
خروج ترامپ از برجام پسنديده نبود

تهران- ايرنا- وزير امور خارجه لوكزامبورگ با بيان اينكه، كشورش در كنار اروپا خود را ملزم به اجراي برجام مي‌داند، گفت: اتحاديه اروپا و لوكزامبورگ از نقض برجام توسط آمريكا عميقا ناراضي هستند. اين معاهده تحت حمايت قطعنامه سازمان ملل بوده و اقدام ترامپ پسنديده نبود.

به گزارش ايرنا از مركز پژوهش هاي مجلس شوراي اسلامي، «ژان اسلبورن» امروز- سه شنبه- در ديدار «كاظم جلالي» كه براي ديدار با مقامات سياسي و مسئولان پارلمان اروپا عازم بروكسل شده‌ است، بر مراودات اقتصادي اين كشور با جمهوري اسلامي ايران اشاره كرد.
وي افزود: تاكنون سه مرتبه به ايران سفر كرده‌ام كه آخرين سفر به ايران در سال 2018 بو كه معاهده دوجانبه سرمايه‌گذاري امضا كرديم.
اسلبورن اظهار كرد: اين اولين معاهده سرمايه گذاري دو كشور ايران و لوكزامبورگ بوده و معاهده فوق، نخستين قرار داد به صورت مستقل از بلژيك با كشوري خارجي بوده است.
وزير امور خارجه لوكزامبورگ ضمن ابراز نارضايتي از اقدام يكجانبه آمريكا از معاهده بين‌المللي برجام ادامه داد: از خروج واشنگتن از برجام متاسف هستم.
اسلبورن تاكيد كرد: لوكزامبورگ و اتحاديه اروپا از نقض برجام توسط آمريكا عميقا ناراضي هستند و اين معاهده تحت حمايت قطعنامه سازمان ملل بوده و اقدام آمريكا پسنديده نبود.
وزير امور خارجه لوكزامبورگ افزود: آژانس بين المللي انرژي اتمي طي 12 گزارش اعلام كرده كه ايران به تعهداتش عمل كرده و ما به همين دليل در كنار اروپا خود را ملزم به اجراي برجام مي‌دانيم.

**مصمم هستيم از شركت‌هاي خود براي معامله با ايران حمايت كنيم
وي تصريح كرد: لغو تحريم‌ها پس از برجام با زندگي مردم ايران سروكار داشت و اين امر مي‌بايست ادامه پيدا كند و ما مصمم هستيم كه از شركت‌هاي خود براي معامله با ايران حمايت و حفاظت كنيم.
اسلبورن در ادامه با اشاره به تاثير تشديد تحريم‌هاي آمريكا عليه ايران بر شركت‌هاي اروپايي، گفت: متاسفانه اعلام شديدترين تحريم‌ها عليه ايران توسط واشنگتن ضربه‌هاي زيادي به شركت‌هاي اروپايي زد.
وي يادآور شد: با خروج آمريكا از برجام و اعمال تحريم‌ها عليه ايران، شركت‌هاي ما در لوكزامبورگ دچار مشكلات زيادي شده‌اند و اتحاديه اروپا در پي روشي براي ادامه خريد نفت از ايران و ايجاد مكانيسم مالي براي مراوده با ايران است.

** مذاكرات آستانه بسيار خوب بود
وزير امور خارجه لوكزامبورگ درخصوص مسئله سوريه نيز تصريح كرد: در خصوص سوريه قائل هستيم كه مذاكرات آستانه بسيار خوب بود ولي همچنان نگرانيم و بايد به راه حل منطقي در اين زمينه برسيم كه روسيه و ايران در اين بين نقش بسيار مهمي دارند.
اسلبورن وضعيت يمن را نيز فاجعه اي انساني خواند با تاسف برانگيز خواندن كشتار كودكان در اتوبوسي در اين كشور، ادامه داد: بايد زودتر براي مساله يمن راه‌حلي پيدا كرد و در اين بين از ديد ما گفت وگوي تهران و رياض بسيار مهم است.

** مواضع سياسي لوكزامبورگ و اتحاديه اروپا در دفاع از برجام، بزرگترين دستاورد آنها است
كاظم جلالي رئيس مركز پژوهش‌هاي مجلس شوراي اسلامي و رئيس هيات روابط پارلماني جمهوري اسلامي ايران با پارلمان اروپا نيز در اين نشست به تبيين مواضع لوكزامبورگ و اتحاديه اروپا در برجام پرداخت و گفت: مواضع سياسي لوكزامبورگ و اتحاديه اروپا در دفاع از برجام كه بزرگترين دستاورد اروپا نيز به شمار مي رود، كافي نيست و نبايد در اين زمينه تنها به شعار اكتفا شود و بايد اقداماتي عملي از جانب اروپا نيز مشاهده كنيم.
وي خطاب به وزير امور خارجه لوكزامبورگ ‌تصريح كرد: همانگونه كه خودتان به پايبندي جمهوري اسلامي ايران به برجام اشاره كرديد، ايران به تمام تعهدات خود به صورت عملي پايبند بوده و امروز به عنوان نمايندگان مردم مي‌گوييم كه مردم ما سوال مي‌كنند كه چرا طرف‌هاي مقابل ما در برجام به تعهدات‌شان عمل نمي‌كنند؟
رئيس هيات روابط پارلماني جمهوري اسلامي ايران با پارلمان اروپا با اشاره به اينكه افكار عمومي در ايران خواستار اقدامات عملي اروپا در برهه پس از برجام هستند، تاكيد كرد: افكار عمومي در ايران خواهان اين هستند كه دستاوردهاي مشخص شده در برجام براي ايران حاصل شود.
نماينده مردم تهران، ري، شميرانات، اسلامشهر و پرديس در مجلس شوراي اسلامي، افزود: هم اكنون وقت عمل است و بايد اقدامات عملي اروپا با جديت دنبال شود، قانون مسدودسازي اروپا كافي نيست و اقدامات اروپا تاكنون انتظارات ما را برآورده نكرده است.
جلالي در ادامه با اشاره به موضوع سوريه و مذاكرات آستانه و ژنو تصريح كرد: تمام تلاش ايران، صلح و ثبات در اين كشور و برقراري آرامش براي مردم سوريه بوده است. ما در گفت وگوهاي آستانه و ژنو نيز در اين راستا مشاركت داشتيم و هم اكنون نيز در تلاش هستيم تا گفت وگوهاي قانون اساسي سوريه دچار بن‌بست نشود.
وي همچنين ضمن ابراز تاسف از كشتار كودكان و مردان و زنان بي‍گناه و بي‌پناه در يمن، بيان كرد: در بحث يمن كشتار كودكان واقعا تاسف برانگيز است و سعودي ها پس از كشتار اخير صرفا به دنبال توجيه عملكرد غيرانساني خود هستند.
رئيس مركز پژوهش‌هاي مجلس شوراي اسلامي در پايان با اشاره به راه‌هاي حل مساله يمن تصريح كرد: براي حل مسئله يمن در گام نخست بايد اقدامات عربستان در اين كشور متوقف شود تا جلوي فاجعه انساني گرفته شود و فضا صرفا پس از توقف اقدامات نظامي سعودي ها براي گفت وگو فراهم خواهد شد.
وي گفت وگوهاي دوجانبه را گامي مهم در تقويت مناسبات دوجانبه دانست و بر ادامه روند اين تعاملات تاكيد كرد.
نايب رييس اتحاديه بين‌المجالس جهاني همچنين با اشاره به نقش ديپلماسي پارلماني در تقويت تعاملات كشورها به ويژه ايران و لوكزامبورگ، گفت: حفظ برجام و ديدارها و گفت وگوها مي‌تواند زمينه‌ساز تقويت همكاري‌هاي دو كشور در حوزه‌ها و بخش‌هاي مختلف باشد.
شايان ذكر است در اين ديدار غلامرضا تاجگردون رئيس كميسيون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس، مهدي فرشادان عضو كميسيون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس، سيامك مره‌صدق عضو كميسيون بهداشت و درمان مجلس، زهرا ساعي عضو كميسيون اجتماعي مجلس و كمال دهقاني فيروزآبادي نايب رئيس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي و پيمان سعادت سفير جمهوري اسلامي ايران در بلژيك، اتحاديه اروپا و آكرديته در لوكزامبورگ حضور داشتند.
كاظم جلالي رييس و اعضاي هيات پارلماني جمهوري اسلامي ايران كه براي ديدار با مقامات سياسي و مسئولان پارلمان اروپا عازم بروكسل شده‌اند صبح سه‌شنبه با «ژان اسلبورن» وزير امور خارجه لوكزامبورگ ديدار و گفت وگو كردند.
سيام**3061*شبس*1488 **