۱۴ شهریور ۱۳۹۷، ۲۱:۴۸
کد خبر: 83024258
T T
۰ نفر
تلاش داريم خروج آمريكا از برجام را جبران كنيم

تهران- ايرنا- قائم‌مقام وزير امور خارجه بلژيك با بيان اينكه اقدامات ايران در زمينه برجام بسيار حكيمانه بود، موضع كشورش را عدم موافقت با تصميمات يكجانبه واشنگتن برشمرد و گفت: به دنبال آن هستيم تا خروج آمريكا از برجام را جبران نماييم.

**ايران بايد در برجام به منافعش دست يابد
به گزارش ايرنا از مركز پژوهش هاي مجلس شوراي اسلامي، «آختن» روز چهارشنبه در ديدار «كاظم جلالي» رئيس گروه روابط پارلماني ايران با پارلمان اروپا كه به منظور ديدار و گفت وگو با مقامات سياسي و مسئولان پارلمان اروپا به بروكسل سفر كرده است، از جمهوري اسلامي به عنوان بازيگر اصلي در حل مسائل منطقه ياد كرد.
وي افزود: در تمام معادلات منطقه‌اي و تلاش‌هاي منجر به صلح، ما نيازمند مشاركت و همكاري با جمهوري اسلامي ايران هستيم.
آختن با بيان اينكه بحران يمن و سوريه از ديد ما داراي اهميت بسيار است،‌ تاكيد كرد: نقش جمهوري اسلامي در حل اين مسئله مهم و اساسي است.
قائم مقام وزير امور خارجه بلژيك با اشاره به حمايت بلژيك از معاهده بين‌المللي برجام، اظهار داشت: برجام نقش ايران در حل مسائل منطقه را پررنگ مي‌كند و جمهوري اسلامي بايد در اين توافق بين‌المللي به منافعش دست يابد و در كنار ديگر بازيگران جهاني به ايفاي نقش بپردازد.
آختن موضع كشورش را عدم موافقت با تصميمات يكجانبه واشنگتن برشمرد و تاكيد كرد: به دنبال آن هستيم تا خروج آمريكا از برجام را جبران نماييم.

** از ايران به خاطر ماندن در برجام سپاسگزاريم
وي ضمن تقدير از جمهوري اسلامي به دليل ماندن در برجام تصريح كرد: ما از ايران به خاطر ماندن در برجام سپاسگزاريم چراكه برنامه ترامپ اين بود كه ابتدا از برجام خارج شود تا ايران نيز از اين توافق خارج شود اما اقدامات ايران در اين زمينه بسيار حكيمانه بود.
آختن تاكيد كرد: ما ايران را تحسين مي‌كنيم كه پاسخ تحريك سياسي آمريكا را با تحريك سياسي پاسخ نداد و در برجام باقي ماند.

**اقدامات عملي، جدي و ملموس كشورهاي اروپايي در زمينه برجام را خواستاريم
كاظم جلالي رئيس مركز پژوهش‌هاي مجلس شوراي اسلامي نيز در اين نشست بر ضرورت واقع‌گرايي در مورد مسائل منطقه و ضرورت حل اين مسائل در ميان كشورهاي منطقه تاكيد كرد و گفت: حل و فصل مسائل منطقه صرفا با همكاري كشورهاي منطقه حاصل مي شود.
وي با اشاره به وضعيت منطقه و حضور تروريست‌ها و اقدامات جنايتكارانه‌ آنها، افزود: جمهوري اسلامي به عنوان يكي از قربانيان اصلي تروريسم در مسير مبارزه با آن همواره پيشگام بوده است.
رئيس گروه روابط پارلماني ايران با پارلمان اروپا به دخالت‌هاي فرامنطقه‌اي در منطقه اشاره كرد و ادامه داد: تضعيف دولت‌ها در منطقه سرآغاز بروز و قدرت گرفتن تروريست‌هاست.
نايب رييس اتحاديه بين‌المجالس جهاني تاكيد كرد: اينكه دم از مبارزه با تروريسم بزنيم اما در عمل اقدام و گامي صادقانه برنداريم راه به جايي نخواهد برد.
نايب رئيس اتحاديه بين‌المجالس جهاني همچنين خواستار اقدامات عملي، جدي و ملموس كشورهاي اروپايي در زمينه برجام شد و تصريح كرد: خواست افكار عمومي و مردم در ايران اقدام عملي كشورهاي اروپايي در زمينه برجام است.
وي برجام را بزرگترين دستاور سياست خارجي اروپا دانست و يادآور شد: حفظ اين دستاورد صرفا با اتخاذ مواضع سياسي امكان‌پذير نيست و بايد مواضع عملي در اين خصوص اتخاذ شود.
نماينده مردم تهران، ري، شميرانات، اسلامشهر و پرديس در مجلس شوراي اسلامي در خصوص اقدام غيرمسئولانه آمريكا در نقض برجام نيز گفت: آمريكا با بي‌مسئوليتي تمام، يك معاهده بين‌المللي را نقض كرد و حقوق بين‌الملل را زير پاگذاشت و هم اكنون نيز سعي در تخريب روابط ايران و اروپا دارد و راه‌هاي مختلفي را براي اين مسئله دنبال مي‌كند.
رئيس مركز پژوهش‌هاي مجلس شوراي اسلامي اضافه كرد:ايران همواره بر تعهدات خود در برجام پايبند بوده و 12 گزارش آژانس بين‌المللي انرژي اتمي تاييدي بر اين امر است.
شايان ذكر است در اين ديدار همچنين پيمان سعادت سفير ايران در بلژيك، اتحاديه اروپا و آكرديته در لوكزامبورگ، حضور داشت.
نشست مشترك كاظم جلالي رييس گروه روابط پارلماني ايران با پارلمان اروپا كه به منظور ديدار و گفت وگو با مقامات سياسي و مسئولان پارلمان اروپا عازم بروكسل شده‌ است امروز (چهارشنبه 14 شهريور) با آختن قائم مقام وزير امور خارجه بلژيك ديدار و گفت وگو كرد.
شبك**سيام*3061**1392
۰ نفر