۲۰ شهریور ۱۳۹۷، ۱۴:۰۹
کد خبر: 83030055
T T
۰ نفر
شناسایی آب كارستی در مناطق مرزی و تامین آب شرب ضروری است

تهران-ایرنا- رئیس سازمان زمین شناسی و اكتشافات معدنی گفت: آب كارستی را قرار نیست به منابع آبی كشور اضافه كنیم، بلكه باید این منابع محدود راهبردی را در زمان خاص برای نسل های آینده مورد استفاده قرار داد، شناسایی آن به ویژه در مناطق مرزی، ضرورت دارد و می تواند آب شرب را تامین كند.

«راضیه لك» روز سه‌شنبه در نشست خبری در پاسخ به پرسش خبرنگار ایرنا گفت: ایران از نظر آبهای كارستی غنی است تاكنون مطالعات كلی درباره آب‌های كارستی در كشور انجام شده كه می‌تواند تامین كننده آب شرب باشد و در همه كشورها سازمان های زمین شناسی متولی مطالعات این آب ها محسوب می شوند.
لك یادآور شد: روی آبخوان های مرزی از جمله كوه های هزار مسجد در حوضه آبریز قره قوم (خراسان شمالی) متمركز شدیم كه نتایج آن امیدبخش بود.
وی اضافه كرد: این آبها می‌تواند تامین‌كننده آب مورد نیاز استان‌های خراسان شمالی و رضوی باشد و تاكنون 18 هزار كیلومتر مربع مطالعات انجام شده و روند در حال پیشرفت دارد.
این مقام مسئول یادآور شد: آب به شكل زیرزمینی در این منطقه به سمت تركمنستان جاری است و تركمن ها در این منطقه با حفر چند حلقه چاه از آب بهره برداری می كنند.
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: امسال استان كرمانشاه برای مطالعه انتخاب شده كه حجم زیادی آب كارساز از آن در حال خروج به سمت جلگه عراق است.
وی گفت: اكنون در منطقه خلیج فارس و دریای عمان خروجی زیادی از آب‌های كارستی وجود دارد و در سه منطقه جنوب شرق بوشهر، هندورابی و میناب نیز از وجود آب‌های كارستی اطمینان داریم.
لك افزود: این آبها كیفیت بسیار خوبی دارند و نشان دهنده خروج آبهای كارستی زاگرس از این مناطق است و مطالعات برای ارتفاعات هزار مسجد رو به اتمام است، اما در كرمانشاه مطالعات به میزان 30 درصد انجام شد.
این مقام مسئول اظهار داشت: 15 سال گذشته برای آب‌های مرزی زیرزمینی پروتكل های مختلفی از سوی یونسكو نوشته شده و بر مبنای همین پروتكل‌ها اكنون در غرب كشور به دنبال مهار رودخانه ها هستیم.
وی افزود: تركمنستان چند سالی است به استفاده از آب كاستی در مرز ایران پرداخته است، اما از آنجا كه در چند سال آینده این معاهدات امضا می‌شود، آن زمان كشوری كه كمتر از این منابع استفاده كرده باشد، سهم بیشتری خواهد داشت.
وی گفت: هزینه بهره برداری از این آب ها بسیار كمتر از هزینه های انتقال آب است كه این روزها در برخی مناطق در حال انجام است.
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت تاكید كرد: اكنون در موضوع مصرف بی رویه آب در كشور شكی وجود ندارد، اما شناسایی آبهای كارستی نباید كوچكترین خللی در سیاست‌های كلان مدیریت مصرف آب كشور ایجاد كند، بلكه باید به سمت یك الگوی مصرف استاندارد حركت كرد.
لك در پاسخ به پرسشی درباره مطالعات آب‌های ژرف در كشور نیز گفت: ابر حوزه‌هایی در كشور وجود دارد كه برخلاف آبهای كارستی، در بسیاری از مناطق، این آبها در حال ورود به كشور هستند.
وی افزود: این منابع آبی به ویژه از سمت كوه های هندوكش افغانستان و آناتولی در شمال غرب ایران به سمت ایران جاری است.
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت تاكید كرد: آبهای ژرف مشكلی از بحران آب كشور حل نمی‌كنند، اما در شمار آب های راهبردی است كه تجدید پذیری و كیفیت آنها مهم است.
این مقام مسئول تاكید كرد: تنها آب‌های ژرف كه از طریق گسل ها وارد كشور یا خارج می شوند، برای مصرف قابل اتكا هستند.
به گزارش ایرنا، منابع آب «كارستی» از جمله منابع حیات‌بخش كشور در زمینه كاهش بحران آب است؛ از این رو محققان سازمان زمین‌شناسی و اكتشاف معدنی مطالعاتی را در زمینه این منابع اجرایی كرده و به نتایج مهمی دست یافته اند.
«كارست» پدیده‌ای در پوسته زمین است كه آثار آن به اشكال مختلف از قبیل حفره‌ها و غارها، در سطح و در زیر سطح وجود دارد. علت ایجاد آن به وجود شكستگی‌ها و قابلیت انحلال توده‌سنگ مربوط می‌شود كه در نتیجه آن یك سیستم آب زیرزمینی می‌تواند شكل بگیرد.
بیش از 11 درصد از سطح كشور متشكل از واحدهای سنگی كربناته است كه این سنگ‌ها بر اثر درز و شكاف و انحلال در طول زمان زمین‌شناسی دارای فضاهای خالی و حفره‌هایی می‌شوند كه به این پدیده «كارست» و به آبی كه درون این سنگ‌ها جمع می‌شود، آب كارستی می‌گویند.
اقتصام3065 **1070** 1559
۰ نفر