۲۰ شهریور ۱۳۹۷، ۱۵:۱۷
کد خبر: 83030152
T T
۰ نفر
ایران، هند و افغانستان بر تعمیق همكاری سه جانبه تاكید كردند

كابل - ایرنا - معاونان وزیر امور خارجه ایران،افغانستان و مشاور وزیر امور خارجه هند امروز (سه شنبه) در نشستی سه جانبه در كابل بر تعمیق همكاری ها و تسریع در اجرای توافقات سه جانبه تاكید كردند.

به گزارش ایرنا، «سید عباس عراقچی» معاون وزیر امور خارجه ایران كه در راس هیاتی به كابل سفر كرده است با « وی جی گوخال» مشاور امور خارجه هند و هیات همراه در نشست مشتركی با « حكمت خلیل كرزی» معاون امور خارجه افغانستان تبادل نظر كردند.
در این جلسه در خصوص تسهیل روند بهره برداری از ظرفیت چابهار، برداشتن موانع احتمالی در حوزه مبادلات تجاری و تعاملات بانكی بین سه كشور در حوزه همكاری های اقتصادی،پپگیری توافقات سه جانبه و مشاركت و همكاری برای تامین امنیت فراگیر گفت و گو كردند.
معاون امور خارجه ایران در این نشست به حمایت همه جانبه ایران از دولت افغانستان در مبارزه با تروریست ها اشاره كرد و گفت كه هر اقدامی كه خواست دولت و ملت افغانستان برای این مبارزه و رسیدن به صلح باشد ایران با آن همراهی می كند.
عراقچی،همكاری ایران،هند و افغانستان در چابهار را نماد همكاری و الگوی تامین منافع منطقه از مسیر همكاری چند جانبه خواند و افزود كه باید این همكاری بیش از پیش توسعه یابد.
او تصریح كرد كه ایران آمادگی كامل برای همیاری برای تحقق صلح و بسط همكاری های اقتصادی برای تقویت و رونق اقتصادی افغانستان دارد.
'گوخال' معاون امور خارجه هند نیز در این نشست بر تعهدات دولتش در مورد همكاری با دولت افغانستان برای بهبود وضعیت اقتصادی، امنیت و تقویت زیر ساخت های این كشور تاكید كرد.
برخی منابع غیر رسمی، یكی دیگر از دلایل سفر 'گوخال' به كابل را درخواست هند از دولت وحدت ملی برای تمركز بر مبارزه با طالبان و تلاش برای دریافت اخباری مربوط به هفت شهروند هندی ربوده شده توسط طالبان اعلام كردند.
اردیبهشت ماه امسال در استان بغلان افغانستان، گروه طالبان هفت تن از مهندسان هندی را كه در طرح های عمرانی كار می كردند ،ربودند و تاكنون هیچ خبری از سرنوشت این افراد منتشر نشده است.
'كرزی' معاون وزارت امور خارجه افغانستان هم در این نشست سه جانبه،اقدامات گسترده كشورش برای دستیابی به توافق برای تحقق صلح و گسترش روابط با ایران و هند برای تامین منافع مردم كشورش را تشریح كرد.
پیش از این نشست، هیات ایرانی و هندی در جلسه ای دو جانبه در خصوص همكاری در چابهار در چارچوب توافقات دو جانبه تبادل نظر كردند.
عباس عراقچی معاون سیاسی وزارت امور خارجه ایران در 10 فروردین ماه سال جاری نیز كه در حاشیه كنفرانس صلح افغانستان در تاشكند پایتخت ازبكستان با «عبدالعزیز كامل اف» وزیر امور خارجه كشور میزبان دیدار كرد .
عراقچی در این دیدار ضمن نگرانی از وضعیت كنونی افغانستان گفته بود كه تهران برای ایجاد صلح و ثبات در افغانستان با همكاری ازبكستان آمادگی كامل دارد .
هیات ایرانی روز چهارشنبه با مقامات افغانستان در خصوص پیشرفت كار كمیته های پنجگانه ایران و افغانستان برای تدوین توافقنامه جامع همكاری دو كشور گفت وگو می كند.
*آساق*1104*1600