به گزارش گروه اخبار علمی ایرنا از پایگاه خبری بیگ تینك، عوامل مختلفی در دستاوردهای نظام آموزشی فنلاند نقش دارند كه حاصل تجربه، آموزش و اصلاحات متعدد است. بررسی ها نشان می دهد كه 10 عامل مهم موجب پیشی گرفتن نظام آموزشی این كشور از سایر كشورها و موفقیت آن در دستیابی به اهداف شده است.
1- استفاده نكردن از آزمون های استاندارد
فنلاند از آزمون های استاندارد استفاده نمی كند. تنها استثنای این رویه آزمونی موسوم به National Matriculation Exam است كه یك آزمون داوطلبانه در دوره دبیرستان محسوب می شود. آزمون های استاندارد كه گاهی به صورت آزمون های چهار گزینه ای نیز برگزار می شوند، امتحاناتی هستند كه در آنها تمام داوطلبان در شرایط یكسان برای پاسخگویی به سوالات قرار می گیرند و تقریبا همه چیز از قبل مهیا است. تمام دانش آموزان فنلاندی بر اساس یك سیستم نمره دهی اختصاصی سنجیده می شوند كه توسط معلم آن ها تدوین شده است.
2- عدم پاسخگویی معلم ها
در فنلاند تمام معلم ها باید مدرك كارشناسی ارشد در رشته مربوطه داشته باشند تا بتوانند به عنوان معلم مشغول به كار شوند. دوره های تربیت معلم یكی از سخت ترین و دقیق ترین دوره های آموزشی در كشور محسوب می شوند. همچنین هیچ سیستمی در فنلاند برای ارزیابی عملكرد معلم ها وجود ندارد. در واقع به زعم مسئولین بلندپایه آموزش در این كشور، پاسخگویی زمانی لازم است كه احساس مسئولیت كمرنگ می شوند و نظام آموزشی فنلاند مانع این امر است.
3- تاكید بر همكاری به جای رقابت
در فنلاند فهرست برترین مدارس وجود ندارد و محیط آموزشی این كشور جای رقابت نیست، بلكه در آن همكاری رواج دارد.
4- اولویت داشتن اصول
سال ها قبل نظام آموزشی فنلاند نیازمند اصلاحات ساختاری بود. برنامه ای كه برای این منظور تدوین شد، شامل بازگشت به اصول بود. هدف این اصلاحات دستیابی به نمرات عالی یا بالابردن سطح نمرات نبود، بلكه ایجاد محیط و امكانات آموزشی برابر برای همه بود. از دهه 1980 میلادی اصول زیر در نظام آموزشی فنلاند جایگاه ویژه ای یافت:
- آموزش، ابزاری برای تعدیل نابرابری اجتماعی است
- تهیه غذای رایگان برای تمام دانش آموزان
- تسهیل دسترسی دانش آموزان به خدمات پزشكی
- ارائه مشاوره فیزیولوژیكی
- راهنمایی اختصاصی فردی
كار فردی در یك محیط عمومی عادلانه، روش آموزش فنلاندی ها است.
5- شروع مدرسه در سن بالاتر
فنلاندی ها در مقایسه با بسیاری از كشورهای صنعتی دیرتر به مدرسه می روند. سن شروع مدرسه در این كشور 7 سالگی است. دوره آموزش اجباری در این كشور 9 سال است و پس از كلاس نهم یا 16 سالگی، ادامه تحصیل به تصمیم شخصی نوجوانان بستگی دارد.
6- ارائه پیشنهادات شغلی به جای رفتن به دانشگاه
در فنلاند پس از دوره دبیرستان یك دوره آموزشی سه ساله وجود دارد كه دانش آموزان را برای رفتن به دانشگاه آماده می كند. اما دانش آموزانی كه مایل به ادامه تحصیل در دانشگاه نیستند، می توانند وارد یك دوره سه ساله حرفه ای شوند كه آن ها را برای مشاغل مختلف آماده می كند.
7- خواب بیشتر
بر اساس تحقیقات اخیر، زود بیدار شدن برای سلامت دانش آموزان مضر است. به همین علت دانش آموزان فنلاندی اولین كلاس درس را حدود ساعت 9 تا 9:45 صبح آغاز می كنند و بین ساعت 2 تا 2:45 بعد از ظهر مدارس این كشور تعطیل می شوند. ساعات تدریس مدارس طولانی تر و مدت زمان استراحت بین كلاس ها نیز بیشتر است.
8- تدریس توسط یك معلم
تعداد معلم ها و دانش آموزان در فنلاند كمتر از سایر كشورها است. معمولا دانش آموزان فنلاندی حدود شش سال تحصیلی را با یك معلم سپری می كنند. در این دوران معلم جایگاه یك مربی همراه یا یكی از اعضای خانواده را به دست می آورد. بدین ترتیب اعتماد دوجانبه و پیوندی برقرار می شود كه بر اساس آن هردو طرف یكدیگر را به خوبی می شناسند و به هم احترام می گذارند.
9- فضای آرام تر
در مدارس فنلاند استرس كمتری وجود دارد، گروه بندی های غیرضروری حذف شده است و دانش آموزان توجه بیشتری از مسئولین مدرسه دریافت می كنند. دانش آموزان زمان های مختلفی را برای خوردن، فعالیت های خلاقانه و آرامش در اختیار دارند. در طول روز بازه های زمانی 15 تا 20 دقیقه ای برای بلند شدن، نرمش و هواخوری دانش آموزان پیش بینی شده است. برای معلم ها نیز اتاق هایی در نظر گرفته شده است تا در آن استراحت كنند و با سایرین روابط اجتماعی داشته باشند.
10- كاهش تكالیف و فعالیت های خارج از مدرسه
میزان تكالیف و فعالیت های خارج از مدرسه در فنلاند از هر جای دیگر جهان كمتر است. دانش آموزان این كشور هرشب تنها نیم ساعت را صرف انجام امور مربوط به مدرسه می كنند. این دانش آموزان تمام دانش لازم را بدون نیاز به تحمل استرس ناشی از تلاش برای بهترین بودن، در محیط مدرسه می آموزند و بدون نگرانی درباره نمرات می توانند به عنوان یك انسان آموزش ببینند و رشد كنند.
علمی (6) ** 9259**2017
تهران– ایرنا- فنلاند به دلیل اصلاحات متعدد در نظام آموزشی، شناخته شده است. این كشور با بهره گیری از رویه های معقول و محیط های آموزشی جامع كه هدف برابری آموزشی را جایگزین شناسایی برترین ها می كنند، نظامی آموزشی برقرار كرده كه به عنوان یكی از كارآمدترین ها تلقی می شود.