۲۳ شهریور ۱۳۹۷، ۱۲:۱۶
کد خبر: 83032886
T T
۰ نفر
ایران تا 1400 در تولید داروهای بیوتك رتبه اول آسیا می شود

تهران – ایرنا – دبیر ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با تاكید براینكه، ایران در تولید داروهای بیوتك در آسیا رقیب جدی ندارد، گفت:ایران حداكثر ظرف سه سال آینده در تولید داروی های بیوتك رتبه نخست آسیا خواهد شد.

به گزارش خبرنگار گروه علمی ایرنا،بر اساس مطالعات انجام شده، در حوزه داروهای بیوتك 140 دارو در دنیا وجود دارد كه 50 عدد از این داروها دارای صرفه اقتصادی برای ساخت و تولید است و گفته می شود ایران موفق به ساخت 25 دارو از این تعداد شده است.
ظهور شركت های دانش بنیان در چند سال اخیر كه متشكل از جمعی از محققان و پژوهشگران است بویژه در حوزه پزشكی و داروسازی باعث رشد مناسب كشور در حوزه دستیابی به دانش فنی ساخت داروهای ارزشمند در حوزه زیست فناوری یا همان بیوتكنولوژی شده است.
بیوتكنولوژی‌ شامل مجموعه ای از روشها برای‌ تولید، تغییر و اصلاح ‌فراورده‌ها، به ‌نژادی‌ گیاهان‌ و جانوران‌ و تولید میكروارگانیسم‌ها برای‌كاربردهای‌ ویژه‌، با استفاده از ارگانیسم‌های‌ زنده‌ (مجموع اجزاء تشكیل دهنده موجود زنده) است، در واقع بیوتك علم‌ رام‌كردن‌ و استفاده‌ از میكروارگانیسم‌ها در راستای‌ منافع‌ انسان‌ و تولید انواع محصولات جدید د رحوزه های مختلف از جمله كشاورزی، صنایع غذایی، دارویی و پزشكی است.
دكتر مصطفی قانعی دبیر ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با اشاره به فعالیت حدود 500 شركت دانش بنیان در حوزه زیست فناوری در كل كشور، در خصوص وضعیت تولید داروهای نوتركیب در كشورمان گفت: ما امسال تحقیق و مطالعه تولید حدود 25 داروی بیوتك را آغاز كرده ایم.
وی كه با خبرنگار گروه علمی ایرنا سخن می گفت، تصریح كرد:تا سه سال آینده حدود 50 محصول تولیدی در حوزه بیوتكنولژی خواهیم داشت كه ضمن جلوگیری از ورود این داروهای ارز بر به كشور، رتبه نخست آسیا را در تولید داروهای بیوتك را بدست خواهیم آورد.
دبیر ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در ادامه افزود:البته همواره كار تحقیق و توسعه در دنیا ادامه دارد و قصد ما این است كه در حوزه زیست فناوری از جمله 10 كشور برتر دنیا شویم.
قانعی با تاكید براینكه، حاشیه سود، توانمندی و مدیریت اصلی ترین شاخصه‌ها برای سرمایه‌گذاری در حوزه زیست فناوری محسوب می شود، گفت: در حال حاضر حدود پنج میلیارد دلار واردات غذای دام و طیور است كه می‌توان با حركت به سمت توسعه زیست فناوری این حجم از واردات را در داخل كشور تولید كرد.

**نظارت دقیق بر تولید محصولات كشاورزی با راه اندازی شبكه محصول سالم
وی همچنین درخصوص ضرورت راه اندازی شبكه محصول سالم در كشور كه قرار است تا پایان امسال راه اندازی شود نیز گفت: ممكن است در بازار محصول داشته باشیم كه خود محصول سالم باشد اما روش و فرایند تولید آن ناسالم است، بعنوان مثال فرایند تولید یك محصول بر اساس معیارها ممكن است اشكال نداشته باشد اما خاك را از می برد و به محیط زیست آسیب وارد می كند.
به گفته دكتر قانعی شبكه محصول سالم یا طرح« شمس» در راستای توانمندسازی، حمایت، ترویج و رتبه‌بندی محصولات سالم كشاورزی و بازسازی، بازیابی و فروش این محصولات در جهت ارتقاء سلامت و حفظ ایمنی غذا از سوی ستاد توسعه زیست‌فناوری 'شبكه محصول سالم' با عنوان 'طرح شمس' راه اندازی می شود.
وی اظهارداشت:تعیین شاخص‌های سلامت و رتبه‌بندی، صدور گواهی و رهگیری محصولات كشاورزی و غذایی در زنجیره تامین محصولات سالم توسط اعضا و ایجاد شبكه معتمد همكار میان شركت‌های خصوصی و موسسات دولتی و غیر دولتی برای ارتقای سلامت كشور از جمله اهداف ایجاد شبكه سالم در كشور است.
قانعی می گوید:هنگامی كه صحبت از محصول سالم می شود یعنی تولید آن نیز سالم باشد، در حال حاضر وزارت بهداشت تنها محصول نهایی را چك می كند و زیاد با روند تولید محصول كاری ندارد، اما ستاد زیست فناوری قصد دارد با راه اندازی شبكه محصول سالم به مردم اطمینان دهد كه تمام روند تولید محصول سالم بوده است.
به گفته دبیر ستاد زیست فناوری، شبكه محصول سالم یعنی گروهی دائما بر تمام روند تولید محصول كشاورزی نظارت می كنند كه تنها چند كشور پیشرفته دنیا دارای این شبكه هستند.
قانعی ادامه داد: ما در طرح محصول سالم از بخش خصوصی كمك گرفته ایم و آنرا از شكل دولتی خارج كرده ایم و البته وزارت بهداشت در این تیم همكاری خواهد داشت وهركسی بخواهد به شبكه محصول سالم بپیوندد باید تمام معیارهای مربوط به فرایند تولید محصول سالم را رعایت كرده باشد.
علمی ** 1836 **1440
۰ نفر