۲۴ شهریور ۱۳۹۷، ۱۴:۴۲
کد خبر: 83033933
T T
۰ نفر

معروف هستم؛ پس كتاب منتشر می‌كنم

۲۴ شهریور ۱۳۹۷، ۱۴:۴۲
کد خبر: 83033933
معروف هستم؛ پس كتاب منتشر می‌كنم

تهران- ایرناپلاس- رونمایی از كتاب 300 هزار تومانی صابر ابر در هفته گذشته، نه اولین كتاب سلبریتی‌هاست و نه قطعاً آخرینش، اما این تداخل حوزه‌ها باید بررسی دقیق و بی‌طرفانه شود.

دغدغه، شهرت بیشتر، حس دیده شدن یا دلسوزی برای فرهنگ، دلیلش هرچه باشد در سال‌های اخیر تعداد زیادی از هنرمندان و سیاسیون به انتشار كتاب روی آورده‌اند و سهم ورزشكاران تا به حال از این اتفاق كم بوده است. خبر رونمایی از «تا هفت خانه آن‌ورتر»، كتاب تازه صابر ابر در یك مراسم باشكوه و دانستن این كه در این وضعیت نشر، كتاب ابر، جنس كاغذ فوق‌العاده، پنج هزار نسخه و كیفیت چاپ بالا دارد عجیب و البته كمی خوشحال كننده است. نكته شگفت‌انگیز این كتاب قیمت آن است؛ 300 هزار تومان و در قطع رحلی توسط نشر «این جا میان شهر» منتشر شده است.
نیكی كریمی، رضا كیانیان، فلامك جنیدی، فرهاد جم و... ازجمله هنرمندانی بودند كه در سال‌های گذشته به‌طور جدی وارد ادبیات شدند و همچنان نیز آثاری از آن‌ها منتشر می‌شود. هرچند به آن آثار نیز انتقاداتی وارد شد، اما تسلط آن‌ها بر موضوعی كه نوشتند و رضایت صاحب‌نظران باعث تداوم كار نویسندگی آن‌ها شد.

**صابر ابر
این اولین باری نیست كه از صابر ابر كتابی منتشر شده است. «هر رازی كه فاش می‌كنی یك ماهی قرمز می‌میرد»، مجموعه پست‌های اینستاگرامی ابر بود كه حدود سه سال پیش توسط نشر ثالث منتشر شد. این كتاب شامل ١٠٠ پست ابر بود و به قیمت 50 هزار تومان به فروش می‌رسید. نكته عجیب درباره این كتاب این بود كه این مجموعه عكس، ترجمه! شد و به نمایشگاه فرانكفورت رفت.


** عباس جدیدی
خبر انتشار كتاب توسط عباس جدیدی، سراسر ایران را شگفت‌زده كرد و اطلاع از موضوع این كتاب‌ها می‌توانست این شگفتی را چندین برابر كند. اردیبهشت سال 95 بود كه بازدیدكنندگان از نمایشگاه كتاب با عناوین «آموزش نماز و گزیده‌های اخلاقی و معرفتی» و «من و نماز و نیاز» تألیف جدیدی مواجه شدند.
نكته جالب كتاب آموزش نماز جدیدی این بود كه در صفحه 54 این كتاب، چاپ تصاویر وضو گرفتن یك دختر و پسر مشاهده می‌شود كه دختر در تصویر سمت راست بالای صفحه، صورتش را با دست چپ می‌شوید، همچنین مسح سر نیز با دست چپ آموزش داده می‌شود!


**ضرغامی
فقط باید رئیس اسبق سازمان صداوسیما باشی تا انتشارات حوزه هنری بیاید و برایت پست‌های اینستاگرامی‌ات را كتاب كند و با كیفیت بالا و قیمت پایین بفروشد. «یك عكس، یك حرف» عنوان كتابی بود كه سال گذشته منتشر شد و به گفته ضرغامی، این كتاب درباره 10 سال دوره مدیریتش در سازمان صداوسیماست.
خودش دلیل انتشار چنین كتابی را «پیشنهاد برخی دوستان» عنوان می‌كند و به‌دلیل وقت‌گیر بودن نوشتن و تحقیق برای كتاب ترجیح می‌دهد «محتوای انتخابی خود را مستقل و كوتاه، همراه یك عكس مرتبط در سرویس عكس اینستاگرام» منتشر كند. كتاب ضرغامی در یك زمان كوتاه به چاپ دوم رسید و كسی نمی‌داند چرا چنین كتابی با این كیفیت، قیمتش باید از میانگین قیمت‌های پشت كتاب كمتر باشد.


**لیلا اوتادی
انتشارات مروارید، بهمن‌ماه 1393 با انتشار مجموعه شعر «در بهشتی كه كلاغی نیست مترسك هم نیست» سروده لیلا اوتادی، یكی دیگر از بازیگران سینما و تلویزیون را به‌عنوان یك شاعر به جامعه معرفی كرد. هنوز اوتادی مجموعه جدیدی ارائه نكرده است و آن‌هایی كه كتاب را دیده‌اند، معتقدند طرح‌های زیبایی دارد این مجموعه شعر.


**الهام پاوه‌نژاد
بازیگر سریال «همسران» سال 93 از كتاب شعر «هشت صبح هشت اسفند» رونمایی كرد. این بازیگر كه پیش از این اشعار فروغ فرخزاد را در قالب آلبوم «كجاست خانه باد» دكلمه كرده بود، دو سال بعد كتاب شعر دیگری به نام «قطعه 94 ردیف 7 شماره...» را منتشر كرد. مجموعه شعری كه در نمایشگاه كتاب با استقبال زیادی مواجه نشد.


**مژده لواسانی
این مجری جوان توانست كتابش را با صدای خودش و توسط نشر نیستان منتشر كند. كتابش معجونی است از قالب‌های مختلف كه بدون ربط و با ربط كنار هم آمده‌اند. خودش می‌گوید فعالیت كاری خود را نخست از رادیو و برنامه‌ای اجتماعی در این رسانه شروع كرد كه از قضا نوشتن متن‌های این برنامه را نیز خود بر عهده داشته است. درست از همین اتفاق، حس نوشتن به گفته خودش در او جوانه می‌زند تا روزگاری كه فضای مجازی مجال انتشار برخی از آثار او را برایش مهیا می‌كند و در نهایت گزیده‌ای از متن‌ها و شعرهایش را در قالب كتاب «خون انار برگردن پاییز است» قرار می‌دهد.
ظاهراً اشعار و متن‌های این كتاب پیش از انتشار توسط محمدرضا عبدالملكیان مشاهده و انتخاب و اصلاح شده است.


** امیر آقایی
بازیگر، نویسنده، شاعر، نقاش و عكاس ایرانی! همه این‌ها در كارنامه این چهره دیده می‌شود. آقایی كه این روزها فیلم «بدون تاریخ، بدون امضاء» از او نماینده ایران در اسكار شد، كتاب شعر «بیدها در باد» را در قالب هایكو و توسط نشر حوض نقره منتشر كرد و اثر دیگرش در سال 95 با عنوان «با خود و دیگری‌اش» به چاپ رسید. كتاب شعر «زمان به وقت ما همیشه ابتدای شب است» نیز در همین سال رونمایی شد و علاقه‌مندان به او برای تهیه این كتاب با امضای شاعر در صف ایستادند. البته شعرهای او منتقدانی دارد كه می‌گویند برخی نوشته‌های آقایی، با هیچ تعریفی، شعر نیستند.


** بهاره رهنما
خودش می‌گوید: «من از سال 70 نوشتن را شروع كردم و به‌مرور داستان‌ها و اشعارم را در روزنامه‌ها و مجلات و... چاپ كردم. فكر می‌كنم هیچ نویسنده‌ای در زندگی‌اش لحظه‌ای نیست كه نزدیك به شعر نباشد یا حتی شاعری كه لحظاتش نزدیك به نثر نباشد. این آلبوم و كتاب شعری كه پیش‌تر از من منتشر شد در هیچ‌كدام ادعای شاعر بودن ندارم». درست است كه ادعایی ندارد، اما تا به حال چندین كتاب شعر و داستان منتشر كرده است و برای خودش شأن ادبی قائل است. مجموعه داستان «چهار چهارشنبه و یك كلاه‌گیس»، « ماه هفت شب» شامل مطالب وبلاگش، « مالیخولیای محبوب من» شامل داستان و مجموعه شعرهای «پای به جاده زدن» و «زن باران» از آثار منتشر شده او هستند. رهنما حتی برای مخاطبانش در فضای مجازی به‌صورت زنده كتاب می‌خواند و شنوندگان ثابتی نیز برایش به‌وجود آمده است.

قطعاً حضور هر فرد توانایی در حوزه‌های غیركاری خودش نه بالذات ایراد است و نه حُسن، اما سؤال اینجاست كه هر كدام از این عزیزان اگر این شهرت را نداشتند كدام ناشر برای انتشار كتاب‌هایشان پا جلو می‌گذاشت؟ اینكه این‌ها از شهرت خود استفاده می‌كنند و هر عكس یا نوشته‌ای را تحت عنوان كتاب به بازار ارائه می‌كنند، چه ربطی به توانایی‌هایشان دارد؟ كدام اثر این جماعت به افزایش آمار كتاب‌خوانی كمك كرده است؟ كتابخانه‌های نوجوانان و جوانان پر است از كتاب‌هایی كه توسط چهره محبوب آن‌ها امضا شده، اما مطالعه نشده است.

فعالیت‌های نمایشی را تمام كنیم و برای یك‌بار دغدغه فرهنگ و هنر داشته باشیم.


گزارش از: سیدمهدی موسوی‌تبار
*اداره كل اخبار چندرسانه‌ای *ایرناپلاس*
۰ نفر