اردشیر صالح پور در گفت و گو با خبرنگار فرهنگی ایرنا اظهار كرد: به یمن حضور تكنولوژی و پدیده ای به نام میكروفون لذت شنیداری و موسیقی كه یكی از مزیت های والای هنر تعزیه است به یك مشكل بدل شده است.
وی افزود: استاد ابوالحسن صبا جایی بیان كرده: تا كنون این تعزیه بوده كه موسیقی ما را حفظ كرده است و نمی دانم پس از این چه خواهد شد؟
این جمله استاد ابوالحسن صبا نسبت انفكاك ناپذیر بین موسیقی و شبیه خوانی ما را به عنوان دو ساحت فرهنگی به زیباترین شكل ابراز كرده است.
مولف كتاب «پیشخوانی در تعزیه» ادامه داد: موسیقی وامدار تعزیه و یكی از لذت های شبیه خوانی به عنوان هنر ملی مذهبی ما است.
این متخصص پژوهش های هنری و استاد دانشگاه هنر تاكید كرد: در گذشته وقتی پای تعزیه می نشستیم به قول صبا یك «اپرای تراژیك» را می شنیدیم اما با وجود میكروفون دیگر نویز (ارتعاشات گوشخراش صوتی) می شنویم و عذاب می كشیم.
صالح پور تصریح كرد: تعزیه خوان های ما قدرت و دانگ صدایشان را به میكروفون متكی كرده اند و آنچنان فریاد می زنند كه گوش افراد مشكل پیدا می كند؛ از این رو برغم اینكه بسیار دوست دارم در مجالس تعزیه باشم، سرخورده این مجالس را ترك می كنم.
وی اضافه كرد: بنا نیست ما داد و فریاد كنیم بلكه نوسانات صوتی حنجره تعزیه خوان لذات فراز و فرودی با صدا ایجاد می كند اما بسیارانی نه تنها صدا را فوق العاده بالا می برند بلكه به مسئول صوت تاكید می كنند كه به اصطلاح اكو (طنین و پژواك) صدا را هم بالا ببرد.
عضو كانون ملی منتقدان تئاتر افزود: این تاكید باعث می شود كه بازتاب صدا تكثر پیدا كند و گوش ما را دچار عذاب كند. بنابراین مهمترین لذت شبیه خوانی یعنی آواز و شعر را از ما می گیرد.
**تعزیه خوانان هندسه صدا را فراموش كرده اند
این داور سوگواره های تعزیه ادامه داد: من بارها در داوری رقابتهای تعزیه هم وقتی این موضوع را نقد می كنم با این پاسخ مواجه می شوم كه اینها با میكروفون تمرین كرده اند.
صالح پور گفت: تعزیه خوانان هندسه صدا را فراموش كرده اند. این یك علم است كه ما صدای خود را چگونه كنترل كنیم بنابراین باید مهندسی صدا را یاد بگیریم.
وی شرح داد: تعزیه از یك اصول و نظم موسیقایی پیروی می كند به طور مثال حتما یك پیش واقعه خوانی دارد یا اینكه مثلا آواز حر در دستگاه نوا اجرا می شود نه مقام دیگر. بنابراین عدول از این اصول لذت موسیقایی آن را از ما خواهد گرفت.
او تصریح كرد: شبیه خوانی یك تجلیگاه زیبای موسیقایی ست كه متاسفانه شبیه خوانان اخیرا به جای آواز خواندن با میكروفون داد می زنند.
صالح پور گفت: مجالس تعزیه بر اساس نغمات نگاشته شده است و آیین ورزان و هنرمندان ما باید اصول آن آیین را رعایت كنند.
وی تاكید كرد: شیپورچی یا همان نوازنده شیپور كه كنار صحنه نشسته و فقط با سكوی نمایش دو متر فاصله دارد نیز متاسفانه دهانه شیپور را جلوی میكروفون می گیرد؛ ما باید تكنولوژی را به خدمت بگیریم و نباید آن را با استفاده غلط به عارضه بدل كنیم.
نویسنده كتاب «گرامافون و نمایش» تصریح كرد: شیپور ساز بادی است و نباید آن را مقابل میكروفون گرفت؛ اینها با ساز ضعیف زخمه ای مثل سه تار فرق دارند و عدم توجه به این مساله در اجرا هم ضعف تكنیكی ایجاد می كند.
وی گفت: در اعتراض امثال من كه متخصص تعزیه و آیین هستیم تعزیه خوانانی از این دست می گویند اجرای ما با میكروفون به این دلیل است تا آنها كه بیرون مجلس هم هستند صدای ما را بشنوند این توهین به افرادی مثل ما است كه داخل مجلس هستیم.
مدیر هنری كمیته غیردولتی موزههای ایران (ایكوم) یادآورشد: اقبال آذر استاد مسلم موسیقی ما كه با تمرین و اجرای تعزیه صدای شش دانگ پیدا كرده، كجا متكی به میكروفون بوده است؟
وی یادآورشد: این آفتی است كه متوجه مداحان هم هست طوری كه صدایشان به جای گوش جان فقط با گوش صورت ارتباط برقرار می كند.
فراهنگ**3079** 1418
پژوهشگر آیینی:
میكروفون ها مانع رسیدن پیام تعزیه به گوش جان شده است
۳۰ شهریور ۱۳۹۷، ۱۰:۳۹
کد خبر:
83038797
تهران- ایرنا- مدرس تئاتر و پژوهشگر آیینی می گوید: به تعزیه خوانی با میكروفون كه لذت موسیقایی آن را به یك عارضه و مشكل گوشخراش تبدیل كرده، معترضم. میكروفون های نویزدار صدای نابهنجار را به گوش صورت می رساند و پیام تعزیه به گوش جان نمی رسد.