۲ مهر ۱۳۹۷، ۱۲:۱۶
کد خبر: 83042320
T T
۰ نفر
فصل هشتم كاوش هاي باستان شناسي مرودشت فارس آغاز شد

تهران- ايرنا- فصل هشتم كاوش هاي باستان شناسي تل آجري در مرودشت استان فارس توسط باستان شناسان ايراني و ايتاليايي آغاز شد.

به گزارش روز دوشنبه گروه فرهنگي ايرنا از پژوهشگاه ميراث فرهنگي و گردشگري، عليرضا عسگري چاوردي سرپرست اين فصل از كاوش هاي باستان شناسي تل آجري با اعلام اين خبر گفت: در اين فصل در كنار كاوش، ساماندهي محوطه تل آجري نيز در دستور كار قرار خواهد داشت.
عسگري چاودري در ادامه با اشاره به كشف سكوهاي نشيمن در اتاق مركزي راهروي دروازه همراه با تزيين گل هاي لوتوس و شناسايي ديوار الحاقي واقع در شمال شرقي بنا در فصل گذشته كاوش گفت: نتايج فصل هفتم كاوش نشان داد كه طرح و پلان دروازه مكشوفه درست بر اساس پلان دروازه ايشتار بابل طراحي و ايجاد شده است.
اين باستان شناس اظهار داشت: كشف خطوط و آجر نبشته اي مزين با نام خدا به زبان عيلامي از ديگر دستاوردهاي فصل هفتم كاوش بوده است.
او افزود: همچنين بر اساس لايه نگاري دقيق پنج مرحله سكونت از زمان ساخت دروازه در آغاز دوره هخامنشي تا ترك محوطه در همين دوره و وقوع زلزله و سرانجام ترك، تخريب و به غارت رفتن آجرهاي بنا و سكونت موقت دوره هاي ميانه اسلامي در گمانه هاي كاوش فصل هفتم شناسايي و مطالعه شد.
عسگري تصريح كرد: بناي مكشوفه دروازه واقع در محدوده فيروزي شهر پارسه از جمله مهمترين دستاوردهاي پژوهشي ميراث فرهنگي در دهه هاي اخير است كه با نظارت و پشتيباني پژوهشكده باستان شناسي پژوهشگاه ميراث فرهنگي و گردشگري و با همكاري دانشگاه شيراز،دانشگاه بولونيا ايتاليا و پايگاه ميراث جهاني تخت جمشيد ميسر مي شود.
فراهنگ**3079** 1701