۵ مهر ۱۳۹۷، ۱۹:۰۸
کد خبر: 83046623
T T
۰ نفر
خوشنویسی دریچه ای برای دیپلماسی با جهان اسلام است

قزوین - ایرنا - وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: خوشنویسی هنر معنوی است كه می توان آنرا به عنوان دریچه ای برای دیپلماسی با جهان اسلام به كار برد.

به گزارش ایرنا، سیدعباس صالحی شامگاه پنجشنبه در آیین اختتامیه پنجمین 2 سالانه بین المللی خوشنویسی در قزوین افزود: خوشنویسی همیشه خطی از دیپلماسی عمومی ایرانی بوده است و اگر تاریخ را نگاه كنیم از طریق شعر و این هنر ، دیپلماسی عمومی و اجتماعی برقرار كرده ایم.
وی خاطرنشان كرد: امروز باید به دیپلماسی هنری خوشنویسی بیش از گذشته توجه كرد تا از طریق خط به ارتباط با جهان اسلام پرداخت.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی یادآور شد:با وجود تمام اختلاف نظرها، یكی از حوزه هایی كه می تواند جوامع اسلامی و جوامع شرقی را با ایران مرتبط كند همین خط و خوشنویسی است.
وی اظهار داشت: فضای مجازی امروز، فضای حقیقی زندگی انسانی است و خوشنویسی باید در این فضا جلوه ای تازه پیدا كند.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطرنشان كرد: خوشنویسی به عنوان هنری ایرانی از ویژگی های مختلف و متنوعی برخوردار است و بی تردید جزو نمادهایی از هویت ایرانی به شمار می رود.
وی اضافه كرد: هیچ یك از اجزای فرهنگ و هنر ایران به اندازه خوشنویسی با فرهنگ ما ارتباط ندارد به گونه ای كه ادبیات فارسی از طریق موسیقی و خوشنویسی جاودانه شده و در خاطرات و اذهان، ریشه دوانده است.
صالحی با بیان اینكه كمتر هنری به این اندازه با هنرهای گوناگون پیوند خورده است، افزود: خوشنویسی با اغلب هنرهای ایرانی ارتباط پیوسته و ناگسسته ای یافته و خط ،تعامل و ارتباط هنر ایرانی است .
وی ادامه داد: شاید با همین نگاه باشد كه خوشنویسی ایرانی با روح ایرانی هم نسبت دارد و از ارتباطی وثیق برخوردار است.
صالحی خاطرنشان كرد: می توان اذعان كرد آرامش ،صلح جویی ، اعتدال و میانه روی به نحوی از این روح و هنر ایرانی مایه گرفته است.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: در بین هنرها كمتر هنری است كه مثل خوشنویسی با عالم قدسی پیوند خورده باشد، هم از این جهت كه نویسنده را با مفاهیم قدسی مرتبط كرده و هم به نوعی به درون گرا و هنر مراقبه است.
وی ادامه داد: در مقایسه با هنرهای فراموش شده، خوشنویسی اتصالی تاریخی پیدا كرده و روند رو به گسترش آن در ایران زمین از دیرباز تاكنون ادامه دارد.
صالحی اظهار داشت: صدها هزار جوان در این هنر می كوشند و حضور بانوان در هنر خوشنویسی نقطه عطف و بشارتی نیك برای آینده این هنر معنوی در تاریخ خوشنویسی ایران است.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی یادآور شد: بدون شك این هنر نیازهایی دارد كه همگی باید برای پاسخگویی به آن تلاش كنیم.
وی با بیان اینكه آنچه در دوره مدرن، ما را تهدید می كند آن است كه از تعداد لذت برندگان این رشته كاسته شود،گفت: در این حوزه سهم خانواده، مدرسه و رسانه زیاد است تا لذت از خوشنویسی را همچون لذت بردن از موسیقی ترویج كنند.
صالحی ادامه داد: خوشنویسی را باید از فضای مجازی دور نگه داریم چرا كه با روندی كه در مسیر سیطره این فضا وجود دارد، این هنر هم می تواند رفته رفته كمرنگ شود.
وی با تاكید بر اینكه خوشنویسی به قطب های مكانی نیاز دارد، گفت: ایده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای شهرهای خلاق با همین نگاه است تا شهرها با توجه به مزیت نسبی خود به قطب های هنری تبدیل شوند.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان گفت: بی تردید قزوین قطب خوشنویسی ایران بوده و برگزاری پنج دوره 2 سالانه این گفته را اثبات می كند.
پنجمین 2 سالانه خوشنویسی همزمان با هفته فرهنگی قزوین از اوایل شهریورماه در بخش‌ های نستعلیق، شكسته‌ نستعلیق، نسخ و ثلث آغاز شد.
با فراخوان این دوره از 2 سالانه 700 اثر به دبیرخانه این رویداد فرهنگی و هنری ارسال شد كه 250 اثر منتخب در نمایشگاه 2 سالانه به نمایش درآمد.
از آثار پذیرفته شده مربوط به 2 سالانه خوشنویسی قزوین 210 اثر منتخب با یكدیگر رقابت پرداختند.
شهر قزوین بواسطه برخورداری از هنرمندان بنام خوشنویسی كشور از جمله میرعماد میرعماد حسنی (استاد بزرگ خط نستعلیق)، میرزا محمد حسین عماد الكتاب قزوینی، میرزا محمد علی خیارجی، عبدالمجید طالقانی و ملك محمد قزوینی و ابوالحسن محصص مستشاری به پایتخت این هنر در ایران معروف است.
6104*3013
۰ نفر