۷ مهر ۱۳۹۷، ۹:۳۵
کد خبر: 83047569
T T
۰ نفر
بسته بیمه توانبخشی در بودجه 98 تعریف می شود

تهران- ایرنا- معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی كشور گفت: بسته بیمه توانبخشی در بودجه سال 98 تعریف می شود.

حسین نحوی نژاد روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: كارگروه تخصصی توانبخشی با حضور مسئولان بهزیستی در وزارت بهداشت تشكیل شد تا بسته بیمه توانبخشی در بودجه 98 تعریف شود.
وی گفت: مشكل این است كه اغلب خدمات توانبخشی تحت پوشش بیمه نیست درحالی كه طبق ماده 6 قانون جامع حمایت از حقوق معلولان، وزارت بهداشت مكلف است كه خدمات توانبخشی و توانپزشكی را در شمول بیمه ببرد.
وی اضافه كرد: چندین بار پیگیری كردیم و این پیگیری ها نهایتا هفته گذشته منجر به این شد كه كارگروه تخصصی توانبخشی وزارت بهداشت جلسه ای با حضور مسئولان بهزیستی تشكیل داد تا در بودجه 98 ، بسته بیمه توانبخشی را تعریف كنند چرا كه در حال حاضر جز چند جلسه خدمات فیزیوتراپی بقیه خدمات شمول بیمه نیست.
وی ادامه داد: خدمات توانبخشی بسیار گسترده و شامل مواردی مانند كاردرمانی، فیزیوتراپی، گفتاردرمانی و مشاوره های مددكاری توانبخشی است.

* یارانه های بهزیستی كفاف هزینه های توانبخشی را نمی دهد
معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی كشور در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا درباره یارانه بهزیستی برای خدمات توانبخشی گفت: فعلا مشكل بیمه نبودن خدمات توانبخشی را با یارانه داریم برطرف می كنیم اما این یارانه ها كفاف نمی دهد.
نحوی نژاد خاطرنشان كرد: در این زمینه بخشی تحت عنوان خرید خدمت داریم و سالانه حدود 10 میلیارد تومان هزینه می كنیم اما اگر بخواهیم نیاز كشور را احصا كنیم، با این اعتبار تقریبا یك بیستم معادل پنج درصد نیاز كشور به خدمات توانبخشی را بهزیستی پوشش می دهد.
وی افزود: اگر خدمات توانبخشی، بیمه شود صنعت بیمه خودش بر نحوه صحیح ارائه خدمات نظارت می كند و بهترین های تهیه كنندگان خدمات را گزینش می كند.
وی تاكید كرد: همچنین در صورت بیمه شدن خدمات توانبخشی، بر نحوه ارائه خدمات نظارت می شود و در نهایت سایر خدمات مانند مراقبت ها از جمله مراقبت از سالمند در منزل یا در مراكز نگهداری نیز مانند كشورهای اروپایی بیمه می شود.
معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی كشور اظهار داشت: با بیمه شدن خدمات توانبخشی، رقابت درستی بین عرضه كنندگان خدمات توانبخشی ایجاد می شود و افراد بر اساس حق بیمه ای كه از قبل پرداخت می كنند برای روز ناتوانی پیری و سالمندی خود، شرایط ایده آل را دارند.
نحوی نژاد افزود: اكنون حمایت از خدمات توانبخشی به صورت یارانه های رفاهی انجام می شود به آن معنا كه بهزیستی و كمیته امداد به صورت موردی یا یارانه ای پولی می دهد كه ممكن است كفاف كند یا نكند. اما وقتی نظام بیمه ای حاكم شود هم مردم به آینده امیدوار می شوند و هم اینكه نحوه ارائه خدمات توانبخشی به شكل صحیح و استاندارد انجام می شود.
اجتمام *9185 * 3063
۰ نفر