۸ مهر ۱۳۹۷، ۱۱:۵۰
کد خبر: 83049122
T T
۰ نفر
تكالیف مالیاتی صاحبان كسب و كارهای مجازی مشخص شد

تهران- ایرنا- سازمان امور مالیاتی كشور در اطلاعیه ای اعلام كرد: صاحبان كسب و كارهای مجازی (اشخاص حقیقی و حقوقی) همانند سایر فعالان اقتصادی مشمول قوانین مالیاتی مربوط هستند و فارغ از محل فعالیت، باید تكالیف قانونی خود را به انجام رسانند تا مشمول جرایم قانونی مقرر نشوند.

به گزارش روز یكشنبه ایرنا، در اطلاعیه سازمان امور مالیاتی كشور در خصوص صاحبان كسب و كارهای مجازی آمده است: صاحبان مشاغل مكلفند در مدت چهار ماه از تاریخ شروع فعالیت، مراتب را كتبا به اداره امور مالیاتی محل شغل خود اعلام و نسبت به تشكیل پرونده اقدام كنند.
اشخاص حقوقی پس از تاسیس، مكلفند دفترچه ثبت نام اشخاص حقوقی را از اداره كل امور مالیاتی مربوطه دریافت و نسبت به تشكیل پرونده (دریافت شماره واحد مالیاتی و شماره كلاسه پرونده) و پرداخت حق تمبر اقدام كنند.
همچنین این افراد می توانند از طریق مراجعه به درگاه عملیات الكترونیكی مودیان مالیاتی به نشانی www.tax.gov.ir نسبت به ثبت‌نام الكترونیكی و دریافت شماره اقتصادی اقدام كنند.
به گزارش ایرنا، در اجرای ماده 169 قانون مالیات های مستقیم، همه اشخاص حقوقی و صاحبان مشاغل موضوع این قانون كه حسب اعلام سازمان امور مالیاتی كشور موظف به ثبت نام در نظام مالیاتی می‌شوند، مكلفند برای انجام معاملات خود، صورتحساب صادر و شماره اقتصادی خود و طرف معامله را در صورتحساب‌ها، قراردادها و سایر اسناد مشابه درج كنند.
در اطلاعیه تكالیف قانونی صاحبان كسب و كارهای مجازی تاكیده شده كه اشخاص حقوقی و صاحبان مشاغل موضوع قانون مالیات‌های مستقیم باید در موارد فروش كالا و یا ارائه خدمات صورتحساب نوع اول یا نوع دوم حسب مورد به شرح زیر صادر و نگهداری كنند:
1) صورتحساب نوع اول باید به صورت دستی با شماره سریال چاپی و یا ماشینی با شماره سریال ماشینی (حسب مورد) با درج تاریخ، صادر شود و حداقل در برگیرنده اطلاعات هویتی، شامل نام، نام خانوادگی یا نام شخص حقوقی، شماره اقتصادی، نشانی كامل و كدپستی فروشنده و خریدار و مشخصات كالا یا خدمات ارائه شده، مقدار و مبلغ آن باشد.
2) صورتحساب نوع دوم تنها در موارد استفاده از سامانه صندوق فروش (صندوق ماشینی (مكانیزه) فروش) صادر می‌شود و باید دارای شماره سریال ماشینی، تاریخ و حداقل در برگیرنده اطلاعات هویتی، شامل نام، نام خانوادگی یا نام شخص حقوقی، شماره اقتصادی، نشانی كامل و كدپستی فروشنده و مشخصات كالا یا خدمات ارائه شده، مقدار و مبلغ آن باشد.
براین اساس، صاحبان كسب و كارهای مجازی نیز مانند همه اشخاص حقوقی، صاحبان مشاغل گروه اول موضوع ماده 2 آیین نامه اجرایی ماده 95 قانون مالیات‌های مستقیم و صاحبان مشاغل مشمول مالیات بر ارزش افزوده كه از آنها فراخوان به عمل آمده است، مكلفند فهرست معاملات خود را مطابق اقلام اطلاعاتی درخواستی از طریق لینك «صورت معاملات فصلی الكترونیكی» در سامانه عملیات الكترونیكی مودیان مالیاتی به نشانی www.tax.gov.ir تهیه و حداكثر در مقاطع سه ماهه (فصلی) و تا یك ماه و نیم پس از پایان هر فصل به صورت الكترونیكی به سامانه معاملات ارسال و یا به صورت لوح فشرده در قالب اطلاعات درخواستی به اداره امور مالیاتی ذیربط ارائه كنند.
مودیانی كه از صورتحساب نوع اول و دوم برای فروش كالا یا ارائه خدمات خود به مصرف كننده نهایی استفاده می كنند، می‌توانند اطلاعات این قبیل صورت حسابها را به صورت مجموع ارسال كنند.
همچنین، در خصوص معاملاتی كه تا میزان پنج درصد حدنصاب معاملات كوچك موضوع تبصره (1) ماده (3) قانون برگزاری مناقصات هستند، همه اشخاص حقوقی، صاحبان مشاغل گروه اول و صاحبان مشاغل مشمول مالیات بر ارزش افزوده كه فراخوان شده اند، می‌توانند فهرست معاملات مذكور را به صورت مجموع ارسال كنند.
براساس اطلاعیه سازمان امور مالیاتی كشور، صاحبان كسب و كارهای مجازی نیز مانند همه مودیان، اعم از اشخاص حقیقی و حقوقی مكلف به تسلیم اظهارنامه مالیاتی در موعد مقرر قانونی هستند؛ اشخاص حقیقی تا پایان خردادماه سال بعد و اشخاص حقوقی حداكثر در مدمت چهارماه پس از پایان سال مالی اظهارنامه مالیاتی خود را ارایه می كنند.
اظهارنامه مالیاتی اشخاص حقوقی و صاحبان مشاغل گروه اول ماده 2 آیین نامه اجرایی ماده 95 قانون مالیات های مستقیم شامل ترازنامه و صورت حساب سود و زیان طبق نمونه‌ای است كه توسط سازمان امور مالیاتی كشور تهیه می‌شود.
صاحبان مشاغل گروه‌های دوم و سوم اشخاص حقیقی نیز باید اظهارنامه مالیاتی خود را طبق نمونه تهیه شده سازمان امور مالیاتی كشور تنظیم و تسلیم كنند. اظهارنامه مالیاتی باید از طریق مراجعه به سامانه عملیات الكترونیكی مالیاتی به نشانی www.tax.gov.ir تسلیم اداره امور مالیاتی ذیربط شود.
همچنین مودیان محترم موظفند فهرست حقوق كاركنان خود را تا پایان ماه بعد، از طریق لینك «فهرست مالیات حقوق الكترونیكی» در درگاه عملیات الكترونیكی به مودیان مالیاتی به نشانی مذكور به اداره امور مالیاتی ذیربط ارسال و مالیات متعلقه را حسب مورد پرداخت كنند.
در این اطلاعیه آمده است: مودیان مالیاتی مكفند، دفاتر، صورت درآمد و هزینه ماهانه، خلاصه درآمد و هزینه سالانه و اسناد و مدارك حسب مورد نگهداری و حسب درخواست كتبی ماموران مالیاتی ذی ربط برای رسیدگی به آنها ارائه كنند.
بر این اساس، صاحبان كسب و كارهای مجازی كه بر مبنای فراخوان‌های هفتگانه، مشمول مالیات بر ارزش افزوده محسوب می‌شوند، مكلفند:
- در واحد مالیاتی مربوط تشكیل پرونده دهند.
- بر اساس فراخوان های هفت‌گانه در نظام مالیات بر ارزش افزوده به نشانی www.evat.ir ثبت نام كنند.
- نسبت به صدور صورتحساب و وصول مالیات و عوارض ارزش افزوده از كالاهای مشمول اقدام كنند.
- ظرف مدت 15 روز پس از پایان هر دوره مالیاتی اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده را تسلیم و مالیات و عوارض ارزش افزوده را پرداخت كنند.
- دفاتر و اسناد و مدارك خود را حداقل به مدت 10 سال نگهداری كنند.
خلاصه تكالیف قانونی صاحبان كسب و كارهای مجازی (اعم از اشخاص حقیقی و حقوقی) كه لازم است نسبت به انجام آن اقدام كنند به شرح زیر است:
1- تشكیل پرونده
2- ثبت نام الكترونیكی و دریافت شماره اقتصادی در سامانه سازمان امور مالیاتی كشور و ثبت نام در نظام مالیات بر ارزش افزوده بر اساس فراخوانهای هفت گانه
3- صدور صورتحساب موضوع ماده 8 آیین نامه اجرایی ماده 95 قانون مالیات های مستقیم و همچنین، وصول مالیات و عوارض ارزش افزوده از كالاهای مشمول این مالیات (حسب مورد)
4- تسلیم اظهارنامه مالیاتی در موعد مقرر قانونی (اشخاص حقیقی تا پایان خردادماه سال بعد و اشخاص حقوقی حداكثر در مدت چهارماه پس از پایان سال مالی و مشمولان مالیات بر ارزش افزوده ظرف مدت 15 روز پس از پایان هر دوره مالیاتی) و پرداخت مالیات مربوط
5- ارائه فهرست معاملات فصلی (حسب مورد)
6- ارائه فهرست حقوق كاركنان و پرداخت مالیات متعلقه
7- نگهداری دفاتر، صورت درآمد و هزینه ماهانه، خلاصه درآمد و هزینه سالانه و اسناد و مدارك حسب مورد و ارائه آنها به ماموران مالیاتی ذیربط برای رسیدگی در صورت درخواست كتبی آنها.
این گروه از مودیان مالیاتی باید حسب مورد اقدام به پرداخت حق تمبر كنند.
سازمان امور مالیاتی تاكید كرده است: انجام ندادن تكالیف فوق برای صاحبان كسب و كارهای مجازی و سایر مودیان مالیاتی سبب فقدان شفافیت مالی و برخوردار نشدن از معافیت های مالیاتی و تعلق جرایم مالیاتی به عملكرد آنان خواهد شد.
اقتصام*2025 ** 2023
۰ نفر