۹ مهر ۱۳۹۷، ۱۲:۲۳
کد خبر: 83050379
T T
۰ نفر

دستانی كه حرف می زنند

۹ مهر ۱۳۹۷، ۱۲:۲۳
کد خبر: 83050379
دستانی كه حرف می زنند

زنجان - ایرنا - ساكنان دنیای سكوت شكایتی ندارند، تقدیر و سرنوشت آنان را به این سمت و سو سوق داده، چشم هایی كه باید با آنها ببینند و بشنوند و دستانی كه باید با آنها كار كنند و حرف بزنند، اینها بخشی از مشكلات ناشنوایان است.

به گزارش ایرنا، روزگار ناشنوایان دنیای سكوت است، با همه سختی ها و مشكلات می خواهند همانند دیگر افراد جامعه زندگی كنند و از خدمات لازم بهره مند شوند.
معلولیت ناشنوایی فرد را از جامعه دور می كند، حس آموزشی ندارد و در نهایت شغلی نیز نمی توانند داشته باشند.
در واقع می توان گفت، ناشنواها انسان هایی به ظاهر سالم هستند، ولی فاقد شغل و آموزش بوده كه این روند موجب می شود زندگی مناسبی نداشته باشند؛ گام نخست برای ارتقای زندگی این افراد دسترسی به منابع اطلاعاتی و آموزشی است.
بنا بر تعاریف، ناشنوایی‌ و اختلال‌ در شنوایی‌ عبارت‌ است‌ از كاهش‌ توانایی‌ یا ناتوانی‌ كامل‌ در شنیدن ‌كه این عارضه می‌تواند به‌ علت‌ مشكل‌ در استخوان ‌های‌ كوچك‌ گوش‌ میانی‌ كه‌ صدا را انتقال‌ می‌دهند یا مشكل‌ در شاخه‌ های‌ عصب ‌هشتم‌ مغزی‌ كه‌ صدا را به‌ مغز انتقال‌ می‌دهند، رخ دهد.
به گفته حسین نحوی نژاد معاون توانبخشی سازمان بهزیستی كشور، 6.5درصد افراد جامعه و 17 درصد از جمعیت 230 هزار نفری معلولان كشور ناشنوا و كم شنوا هستند و البته در برخی استان های جنوبی میزان شیوع این معلولیت به علت ازدواج های فامیلی بیشتر است.

** غربالگری شنوایی نوزادن در 10 روز اول تولد
مدیركل بهزیستی استان زنجان نیر در این ارتباط گفت كه هم اكنون 2 هزار و 617 ناشنوا و كم شنوا تحت پوشش بهزیستی استان زنجان هستند كه از این تعداد 258 نفر مستمری بگیر و مابقی از سایر خدمات موردی بهره مند می شوند.
محمد محمدی قیداری افزود: اختلالات شنوایی از دوران كودكی بر گفتار افراد تاثیر می‌گذارد و در همین راستا بهزیستی استان اقدام به غربالگری شنوایی نوزادان و شناسایی اختلالات شنوایی در 10 روز اول تولد كودك می‌كند.
به گفته این مسئول كاهش ذخیره لغات، كاهش حافظه شنیداری، هجی كردن لغات و افت تحصیلی از مشكلات افراد ناشنوا به شمار می‌رود.
وی اظهار داشت: عارضه ناشنوایی می‌تواند ناشی از عوامل مختلفی از جمله اختلالات ژنتیكی، عفونت‌های شدید و مصرف برخی از داروها باشد و بر این اساس گروههای یاد شده خدماتی مانند كاشت حلزون، پرداخت هزینه درمان، پرداخت هزینه تحصیلی و اختصاص سمعك دریافت می كنند.
مدیركل بهزیستی استان زنجان ادامه داد: اختلال ناشنوایی 70 درصد از درك انسان را تحت تاثیر قرار می دهد و اگر كودكی غربالگری شنوایی نشود، در بزرگسالی با اختلال ناشنوایی، رشد كند گفتار، خواندن و نوشتن گردیده و دچار افت می شود.
وی خاطر نشان كرد: هزینه كاشت حلزون بالغ بر 300 میلیون ریال است كه بیشتر هزینه آن بر عهده دولت بوده كه طی سال گذشته 26 مورد كاشت حلزون توسط بهزیستی استان انجام شد شده و امسال هیچ پشت نوبتی برای كاشت حلزون شنوایی وجود ندارد.
به گفته این مسئول، با اقدامات انجام گرفته كانون ناشنوایان استان به صورت نهادی غیر دولتی در استان تاسیس شده كه تا كنون فعالیت‌های ارزنده‌ای در زمینه رشد معلولان ناشنوا داشته و موفقیت های متعددی را در حوزه های مختلف كسب كرده است.

** 100 درصد ناشنوایان مطلق استان زنجان شناسایی شده اند
معاون توانبخشی بهزیستی زنجان به خبرنگار ایرنا گفت: این اداره كل با انجام برنامه های متعدد ضمن شناسایی معلولان و ناشنوایان نیازمند استان، هم اكنون خدمات لازم را به آنان ارائه می كند.
فرهاد میرزایی افزود: هم اكنون با حمایت انجام گرفته خدمات ارائه شده به ناشنوایان با سایر معلولیت ها هیچ تفاوتی ندارد و با توجه به شدت و درجه معلولیت از خدمات لازم بهره مند هستند.
وی بیان كرد: بر این اساس در درجه اول كودكان هدف شناسایی شده كمك توانبخشی نظیر سمعك و كاشت حلزون را به تشخصیص پزشك و با توجه به دستور العمل های اعلام شده و علاوه بر آن كمك های مالی جانبی نیز دریافت می كنند.
این مسئول ادامه داد: به موضوعی كه باید توجه داشت این است كه ناشنوایی و كم شنوایی با توجه به اختلال عملكردی در ردیف معلولیت هایی قرار می گیرد كه در قانون جامع حمایت از معلولان لحاظ شده و این بیانگر اهمیت موضوع است.
وی اظهار داشت: ناشنوایی بر عملكرد فردی تاثیر می گذارد و این افراد به دلیل مشكلات خود قادر به ارتباط با دیگران نیستند اما آنها می توانند به لحاظ استعدادهای مختلف اثر گذاری لازم را داشته باشند.
میرزایی خاطر نشان كرد: بر این اساس سالمندانی وجود دارند كه به دلیل پیرگوشی با افت و مشكلات شنوایی مواجه می شوند كه این اداره كل نیز خدمات وسایل توانبخشی لازم از قبیل سمعك را در اختیار آنان قرار می دهد.

** برخی ناشنوایی ها قابل درمان نیستند
یك متخصص گوش، حلق و بینی بیمارستان ولی عصر (عج) زنجان گفت: برخی ناشنوایی ها قابل درمان بوده و برخی دیگر درمان پذیر نیستند كه این موضوع به بررسی دقیق نیاز دارد.
دكتر مشهود نقی لو در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: بیتشترین علت ناشنوایی به مادرزادی، ارث و سابقه خانوادگی برمی گردد كه در واقع از فاكتورهای مهم ابتلا به این عارضه محسوب می شود كه حتی اعضای خانواده را نیز گرفتار می كند.
وی بیان كرد: موضوع مهم در ارتباط با ناشنوایی این است كه نوزادان بین یك تا 6 ماه باید به لحاظ صدا از سوی خانواده ها مورد توجه قرار گیرند، در واقع این بازه زمانی فرصت طلایی محسوب می شود.
این متخصص ادامه داد: اختلالات ساختاری گوش داخلی و میانی می تواند به كاهش شنوایی در فرد منجر شود كه البته برگشت آن مستلزم بررسی بیشتر و انجام عمل های مختلف جراحی است.
وی اظهار داشت: بر این اساس مشكلات حسی و عصبی گوش، بیماری های ویروسی، مادرزادی، مننژیت، سرخچه و اوریون به ویژه در دوران كودكی می تواند به ناشنوایی فرد منجر شود.

** اثر نامطلوب مصرف دارو در دوران بارداری
نقیلو افزود: نوزادان نارس بیش از گذشته مستعد اختلالات ساختماتی گوش داخلی و میانی هستند و به این موضوع باید توجه كرد.
وی بیان كرد: مصرف داروهایی در دوران بارداری از قیبل برخی مسكن ها و آنتی بیوتیك ها می تواند اثر نامطلوبی را بر عصب شنوایی جنین بگذارد و از بدو تولد به ناشنوایی منتهی شود.
این متخصص گوش، حلق و بینی بیمارستان ولی عصر (عج) زنجان ادامه داد: هر چه دوز و میزان داروهای یاد شده در دوران بارداری از سوی مادر بالا مصرف شود، شدت اختلال نیز بالاتر بوده و برگشت عصب گوش نیز بسیار دشوار خواهد بود.
وی اضافه كرد: تصادفات و ضربات وارد شده به سر نیز سهم بسزایی در كاهش شنوایی و یا حتی قطع عصب شنوایی فرد خواهد خواهد داشت كه باید اقدامات درمانی لازم انجام شود.
نقیلو اضافه كرد: تومورهای مغزی و یا گوشی همراه با وزوز گوش و سرگیجه به كاهش تدریجی شنوایی منجر می شود و تشخیص زودتر می تواند از مرحله پیشرفت تر آن جلوگیری كند.

** سن بروز پیر گوشی كاهش یافته است
وی بیان كرد: شنوایی گوش نیز همانند چشم كاهش می یابد كه این روند از سنین میانسالی بروز می یابد كه برای رفع آن از سمعك استفاده می شود.
این متخصص گوش، حلق و بینی بیمارستان ولی عصر(عج) استان زنجان ادامه داد: متاسفانه استفاده از هدفون و هندزفری با ضربه صوتی متعدد مشابه شدت صوت بالای 85 دسی بل می تواند به شنوایی گوش آسیب رساند كه این مهم از سوی نسل جوان چندان جدی گرفته نمی شود.
وی خاطر نشان كرد: وضعیت كنونی و شمار مراجعه كنندگان بیانگر آن است كه جوانان با استفاده از این وسیله مشكلات شنوایی دارند كه اطلاع رسانی در این زمنیه امری ضروری است.

**نبود شغل مناسب ناشنوایان را به انزوا می كشد
یك روانشناس استثنایی نیز در این ارتباط گفت: عمده ترین مشكلات ناشنوایان به مشكلات مالی باز می گردد كه حتی پس از تشكیل زندگی نیز به دلیل نبود شغلی مناسب به انزوا كشیده می شوند.
فرزانه قاسمی افزود: ناشنوایان در مقایسه با دیگر معلولیت ها مشكلات بیشتری دارند و آنگونه كه باید و شاید نمی توانند در جامعه ارتباط برقرار كنند.
وی اظهار داشت: تعدادی از ناشنوایان نیز كه با سختی تحصیل می كنند پس از احذ مدرك نمی توانند مشغول بكار شوند و ابن موضوع مشكلات آنان را به مراتب افزایش می دهد.
قاسمی افزود: حتی این ناشنوایان در خانواده نیز نمی توانند درخواست و مطالب خود را با زبان اشاره منتقل كنند و بروز این مساله آنان را به نوعی از جامعه طرد و در انزوا قرار می دهد‌
این روانشناس استثنایی ادامه داد: تنها محفل این قشر كانون ناشنوایان است كه در ساعاتی دور هم جمع می شوند و با زبان اشاره به تبادل اطلاعات می پردازند.
وی خاطر نشان كرد: این گروه از جامعه با مشكلات عدیده ای روبرو می شوند؛ اگر چه انسانهای سالمی هستند اما این مسائل آنان را از بطن جامعه دور كرده است.

** فعالیت یك مدرسه ناشنوایی در زنجان
رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی زنجان نیز ادامه داد: هم اكنون 23 مدرسه استثنایی در این استان فعالیت می كند كه از این تعداد یك مدرسه به ناشنوایان در شهر زنجان اختصاص دارد.
فاطمه باغبانی افزود: بر این اساس این اداره آموزش های اندرزگاهی در 2 سالگی، پیش دبستانی، ابتدائی و مقطع متوسطه را به گروههای تحت پوشش با زبان اشاره ارائه می كند.
وی بیان كرد: طی 2 سال گذشته با شناسایی ها شمار خدمات توانبخشی نظیر كاشت حلزون از سوی سازمان آموزش و پرورش اشتثنایی كشور در استان انجام گرفته به طوری كه در سال گذشته برای چهار مورد كاشت حلزون هزینه 240 میلیون ریالی پرداخت شده است.
این مسئول ادامه داد: یكی از مشكلات و معضلات این اداره كل كمبود نیروی انسانی توانبخشی برای ارائه خدمات مطلوب به گروههای هدف به ویژه ناشنوایان است و از طرفی كمبود امكانات نیز از چالش های پیش روی در این بخش است.
وی خاطر نشان كرد: هم اكنون یك مدرسه ناشنوایان در شهر زنجان فعالیت می كند كه لزوم برنامه ریزی مدون برای ایجاد یك مركز دیگر طی سال های آینده در شهر زنجان امری لازم و ضروری به نظر می رسد.
هم اكنون 120 دانش آموز ناشنوا در شهر زنجان تحصیل می كنند.
به گزارش ایرنا، سی ام سپتامبر به عنوان روز جهانی ناشنوایان نامگذاری شده است.
9646/8068
۰ نفر