۱۴ مهر ۱۳۹۷، ۶:۳۰
کد خبر: 83055378
T T
۰ نفر

الجزیره: خاشقچی به عربستان منتقل شده است

۱۴ مهر ۱۳۹۷، ۶:۳۰
کد خبر: 83055378
الجزیره: خاشقچی به عربستان منتقل شده است

تهران - ایرنا - شبكه الجزیره به نقل از یك روزنامه نگار انگلیسی اعلام كرد كه جمال خاشقچی از تركیه به عربستان منتقل شده است.

الجزیره جمعه شب به نقل از 'بیل لو' اعلام كرد كه خاشقچی اكنون در زندان شهر جده نگهداری می شود.
این روزنامه نگار انگلیسی افزود: خاشقچی پس از دستگیری به سرعت از گنسولگری عربستان در تركیه به عربستان فرستاده شد.
درحالی كه مسئولان تركیه معتقدند این روزنامه نگارمنتقدهمچنان در كنسولگری عربستان دراستانبول حضور دارد، مسئولان سعودی اعلام كرده اند كه خاشقچی مدت كوتاهی پس از ورود به ساختمان كنسولگری آنجا را ترك كرده است.
محمدبن سلمان ولیعهد عربستان نیز در مصاحبه با خبرگزاری بلومبرگ گفت:مسئولان تركیه می توانند كنسولگری عربستان در استانبول را تفتیش كنند.
روزنامه گاردین نیزنوشت: این نگرانی وجود داردكه این نویسنده عربستانی دستگیر وباخودروهای دیپلماتیك ازشهر استانبول خارج و به عربستان منتقل شده باشد.
گزارش رسانه ها حاكی است، سه شنبه گذشته خاشقچی به همراه نامزدش برای ثبت ازدواج به كنسولگری عربستان در استانبول مراجعه كرد اما تاكنون از آن خارج نشده است .
در حالیكه عربستان مدعی است این روزنامه نگار از كنسولگری خارج و پس از آن ربوده شده است، دولت تركیه اعلام كرد، براساس اطلاعات موجود، خاشقچی همچنان در ساختمان كنسولگری است.
سازمان عربی حقوق بشر كه مقر آن در انگلیس قرار دارد، با صدور بیانیه ای اعلام كرد، دولت سعودی پس از مراجعه خاشقچی به كنسولگری عربستان در استانبول وی را ربوده است.
این بیانیه با اعلام اینكه مصونیت دیپلماتیك مجوزی برای اقدامات غیرقانونی مانند عملیات ربایش نیست، از دولت تركیه خواست برای آزادی این روزنامه نگار و انتقال وی به مكانی امن اقدام كند.
خاشقچی كه از سالهاست خارج از عربستان زندگی می كند، دو هفته پیش و برخلاف سكوت رسانه های عربی در برابر اهانت های مكرر 'دونالد ترامپ' رییس جمهوری آمریكا، از آنها انتقاد كرد.
وی پس از سخنرانی توهین آمیز ترامپ به كشورهای عربی در توئیتی نوشت: ترامپ هر از گاهی توئیت می كند كه از كشورهای عربی حمایت می كند و ما عرب ها باید برای ادامه این دفاع، هزینه آن را بپردازیم، اما سوالی كه به ذهنم می رسد، آن است كه رئیس جمهوری آمریكا از ما در برابر چه كسی حمایت می كند؟
وی همچنین گفته بود: بر این باورم ، بزرگ ترین خطری كه كشورهای عربی و منابع نفتی آنها را تهدید می كند، خود ترامپ است، چرا كه وی، عرب ها را تنها چاه نفت می بیند.
ترامپ در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل متحد به صراحت اعلام كرد: واشنگتن از كشورهای دیگر (عربستان) انتظار دارد تا سهم منصفانه ای را برای حمایت نظامی آمریكا از خود به واشنگتن بپردازند.
شبك**6116**1708