۱۵ مهر ۱۳۹۷، ۰:۱۴
کد خبر: 83056663
T T
۰ نفر
تركيه ناپديد شدن روزنامه نگار مطرح عربستاني را تائيد كرد

آنكارا- ايرنا- مقام هاي امنيتي تركيه اعلام كردند كه 'جمال خاشقجي' روزنامه نگار مطرح عربستاني منتقد آل سعود چهار روز پيش، پس از ورود به كنسولگري سعودي ناپديد شده و از محل مراجعه بازنگشته است.

به گزارش بامداد يكشنبه ايرنا، سرنوشت اين روزنامه نگار مشهور عرب همچنان نامعلوم است و برخي رسانه ها اعلام كرده اند كه وي از سوي سرويس امنيتي عربستان ربوده و يا از سوي آنها به صورت غيرقانوني در ساختمان كنسولگري گروگان گرفته شده است.
رسانه هاي تركيه به همراه انجمن رسانه هاي ترك ـ عرب و نامزد اين روزنامه نگار عربستاني، آل سعود را مسئول ربودن احتمالي و سرنوشت نامعلوم او اعلام مي كنند.
خبرگزاري آناتولي اعلام كرد كه مقام هاي امنيتي تركيه با اشاره به آغاز تحقيقات به دستور دادستاني كل استانبول اعلام كرده اند كه خاشقجي به منظور انجام امور رسمي ازدواج وارد ساختمان كنسولگري عربستان سعودي در استانبول شده و از آنجا خارج نشده است.
مسئولان سركنسولگري عربستان در استانبول خطاب به پليس تركيه اعلام كرده اند كه خاشقجي به اين سركنسولگري مراجعه نكرده است ولي شبكه الجزيره جمعه شب اعلام كرد كه اين روزنامه نگار مشهور عرب پس از دستگيري به سرعت از كنسولگري عربستان در استانبول به بيرون منتقل شده و پس از انتقال از تركيه، اكنون در زندان شهر جده نگهداري مي شود.
شبكه خبري 'خبر.ترك' روز شنبه اعلام كرد كه محمد بن سلمان وليعهد عربستان سعودي اعلام كرده است كه براي رفع ابهام در خصوص سرنوشت روزنامه نگار ناپديد شده در استانبول، تركيه مي تواند كنسولگري عربستان سعودي در شهر استانبول را بازرسي و جستجو كند.
اين رسانه به نقل از وليعهد عربستان نوشت كه دولت عربستان در صورت درخواست از طرف دولت تركيه، علاوه بر صدور اجازه بازرسي، امكان بازرسي از ساختمان را نيز فراهم مي كند.
به نوشته خبرگزاري آناتولي، در همان روز ناپديد شدن اين روزنامه نگار عربستاني،گروهي 15 نفره از اتباع سعودي شامل چند مقام دولتي اين كشور با 2 هواپيما به استانبول وارد شده و در همان ساعت هاي ناپديد شدن خاشقجي در كنسولگري اين كشور در استانبول حضور يافته و سپس به كشور خود بازگشته اند.
امروز دادستاني كل شهر استانبول تركيه تحقيقات قضايي درباره ادعاي ربوده شدن خاشقجي روزنامه نگار عرب بعد از ورود وي به كنسولگري عربستان در استانبول را آغاز كرد.
عمر چليك سخنگوي حزب حاكم عدالت و توسعه در واكنش به ناپديد شدن روزنامه‌نگار عربستاني در كنسولگري اين كشور در استانبول گفت كه 'كسي در تركيه نمي تواند دست به آدم ربايي بزند.'
وي با تاكيد بر تعيين سرنوشت و مشخص شدن عاملان ناپديد شدن خاشقجي افزود: 'ما در اين موضوع حساس هستيم. كسي نمي‌تواند امنيت جاني شهروندان و اتباع بيگانه را در تركيه مورد تهديد قرار دهد. نيروهاي امنيتي از لحظه انتشار اخبار مربوط به اين اتفاق در حال انجام تحقيقات هستند.'
چليك ادامه داد: 'ما تا زماني كه تحقيقات به سرانجام نرسد كسي را متهم نمي‌كنيم، اما اظهارات اوليه در اين خصوص منتشر شد كه بر اساس آنها اين فرد پس از ورود به كنسولگري عربستان سعودي ناپديد شده و كنسولگري عربستان اعلام كرده كه وي از محل اين كنسولگري خارج شده است. واحدهاي امنيتي ما در حال تحقيق بر روي اين موضوع هستند. با ورود دادستاني به اين موضوع تحقيقات با جزييات بيشتري ادامه خواهد يافت.'
به گزارش شبكه ان.تي.وي، پيشتر انجمن رسانه هاي ترك ـ عرب كه خاشقجي نيز عضو آن به شمار مي رود، مدعي دستگيري و حضور اين روزنامه نگار در ساختمان كنسولگري عربستان در استانبول شده بود ولي برخي رسانه ها اعلام كردند كه او در همان ساعات ورود به ساختمان بازداشت و ربوده شده و به وسيله خودروهاي ديپلماتيك از محل خارج شده است.
خاشقجي روزنامه نگار مشهور عرب كه مدتي در تبعيد خودخواسته در آمريكا به سر مي برد و با روزنامه واشنگتن پست همكاري داشت، از منتقدان جدي آل سعود به شمار مي رود و به ادعاي رسانه هاي تركيه، در چند ماه اخير همواره از سوي بن سلمان وليعهد عربستان تحت فشار و تعقيب بوده است.
روزنامه استار تركيه روز گذشته نوشت كه 'خديجه.آ' نامزد ترك خاشقجي مدعي شده كه او هنوز در ساختمان كنسولگري عربستان حضور دارد.
پس از اين ادعا، شمار زيادي از خبرنگاران و روزنامه نگاران عضو انجمن رسانه هاي ترك ـ عرب مقابل كنسولگري عربستان سعودي در استانبول تجمع كردند و توران كيشلاكچي رئيس اين انجمن نيز با بيان گروگان گرفته شدن اين روزنامه نگار گفت كه مقام هاي آل سعود بايد هر چه زودتر او را آزاد كرده و توضيحاتي در اين زمينه ارائه كنند.
در پي اين اتفاق ها روزنامه واشنگتن پست نيز در خصوص وضعيت خاشقجي ابراز نگراني كرد و سردبير اين روزنامه نيز گفت كه براي مشخص شدن وضعيت او با كساني كه مي توانند كمك كنند، اعم از مقامات آمريكايي، ترك و عربستاني ارتباط برقرار كرديم.
ياسين آكتاي از مقام هاي حزبي نزديك به رجب طيب اردوغان رئيس جمهوري تركيه درباره سرنوشت:اين روزنامه نگار عرب به روزنامه يني شفق گفت كه 'تصوير ورود خاشقجي به سركنسولگري عربستان سعودي موجود است ولي تصاوير خروج او از اين مكان وجود ندارد.
وزارت امور خارجه تركيه نيز دو روز پيش در پي ناپديد شدن خاشقجي روزنامه نگار مشهور عرب در كنسولگري رياض در استانبول، وليد بن عبدالكريم الحجيري سفير عربستان سعودي در آنكارا را احضار كرد.
ابراهيم كالين سخنگوي رياست جمهوري تركيه نيز امروز اعلام كرد كه كشورش پيگير وضعيت روزنامه نگار مشهور عرب است و بر اساس اطلاعات به دست آمده، اين روزنامه نگار عرب براي انجام امور مربوط به ثبت ازدواج رسمي خود به كنسولگري كشور متبوع خود مراجعه كرده و از ساختمان كنسولگري بيرون نيامده است.
خاشقجي 59 ساله، بعد از انتخاب بن سلمان به عنوان وليعهد عربستان، اين كشور را ترك كرده و به آمريكا رفته است و از معدود كساني است كه توانسته با اسامه بن لادن مصاحبه كند و مدتي نيز در افغانستان ماموريت داشته و در اوايل سالهاي 1990 براي آشتي ميان بن لادن و خاندان سعود تلاش كرده است.
خاشقجي با كمك وليد بن طلال يك شبكه تلويزيوني در بحرين به نام 'العرب' تاسيس كرده بود ولي مدت كوتاهي پس از فعاليت بسته شد.
وي در مقالاتي كه در روزنامه واشنگتن پست نوشته بود، از جنگ عربستان در يمن، بحران اقتصادي عربستان با كانادا و دستگيري مدافعان حقوق زنان انتقاد كرده بود.
روابط تركيه و عربستان سعودي را كه در پي حمايت مقامات رياض از دولت السيسي در مصر و نيز تحريم قطر سرد شده، با ناپديد شدن اين روزنامه نگار ،مي تواند پر تنش و چالش برانگيز تر شود.
شبد**خاورم/1905 **1010