۱۵ مهر ۱۳۹۷، ۱:۵۰
کد خبر: 83056678
T T
۰ نفر

واشنگتن پست: قتل خاشقچی كار سعودی بوده است

۱۵ مهر ۱۳۹۷، ۱:۵۰
کد خبر: 83056678
واشنگتن پست: قتل خاشقچی كار سعودی بوده است

تهران- ایرنا- روزنامه واشنگتن پست به نقل از پلیس تركیه گزارش داد كه «جمال خاشقچی» روزنامه نگار مطرح عرب توسط ماموران عربستان سعودی و با نقشه ای از پیش طراحی شده به قتل رسیده است.

به گزارش بامداد یكشنبه ایرنا، این روزنامه آمریكایی در تارنمای رسمی خود نوشت: دو منبع آگاه گفتند كه پلیس تركیه به این نتیجه رسیده است كه خاشقچی هفته گذشته توسط یك تیم از عربستان سعودی كه به طور خاص برای كشتن وی به استانبول آمده بود، در كنسولگری عربستان در این شهر به قتل رسیده است.
براساس این گزارش، یكی از این منابع گفت كه پلیس تركیه معتقد است این تیم 15 نفره از عربستان سعودی و با نقشه ای از پیش طراحی شده به تركیه آمده است.
واشنگتن پست افزود كه این منابع آگاه شواهد مشخصی برای تائید ادعای خود ارائه نكردند.
همچنین شبكه خبری الجزیره اعلام كرد كه جسد خاشقچی روزنامه نگار مشهور سعودی در یكی از مناطق استانبول تركیه پیدا شده است.
پیشتر نیز خبرگزاری رویترز به نقل از دو منبع تركیه ای نوشت: مقام های تركیه ای معتقدند كه «جمال خاشقچی» روزنامه نگار سعودی در كنسولگری عربستان در استانبول به قتل رسیده است.
یكی از این منابع كه از مقام های تركیه است به رویترز گفت: ارزیابی اولیه پلیس تركیه این است كه خاشقچی داخل كنسولگری عربستان سعودی در استانبول كشته شده است.
وی افزود: ما معتقدیم این قتل از پیش طراحی شده بوده و جسد (خاشقچی) سپس به خارج از كنسولگری (عربستان) منتقل شده است.
این دو منبع جزئیات چگونگی این قتل ادعایی را مشخص نكردند.
به گزارش ایرنا، گزارش رسانه ها حاكی است سه شنبه گذشته خاشقچی به همراه نامزدش برای ثبت ازدواج به كنسولگری عربستان در استانبول مراجعه كرد اما تاكنون از آن خارج نشده است .
در حالی كه عربستان مدعی است این روزنامه نگار از كنسولگری خارج و پس از آن ربوده شده است ، دولت تركیه اعلام كرد، براساس اطلاعات موجود، خاشقچی همچنان در ساختمان كنسولگری است.
سازمان عربی حقوق بشر كه مقر آن در انگلیس قرار دارد، با صدور بیانیه ای اعلام كرد، دولت سعودی پس از مراجعه خاشقچی به كنسولگری عربستان در استانبول وی را ربوده است.
این بیانیه با اعلام اینكه مصونیت دیپلماتیك مجوزی برای اقدامات غیرقانونی مانند عملیات ربایش نیست، از دولت تركیه خواست برای آزادی این روزنامه نگار و انتقال وی به مكانی امن اقدام كند.
شبكه خبری 'خبر.ترك' روز شنبه اعلام كرد كه محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی اعلام كرده است كه برای رفع ابهام در خصوص سرنوشت روزنامه نگار ناپدید شده در استانبول، تركیه می تواند كنسولگری سعودی در شهر استانبول را بازرسی و جستجو كند.
این رسانه به نقل از ولیعهد عربستان نوشت كه دولت عربستان در صورت درخواست از طرف دولت تركیه، علاوه بر صدور اجازه بازرسی، امكان بازرسی از ساختمان را نیز فراهم می كند.
خاشقچی كه از سالهاست خارج از عربستان زندگی می كند، دو هفته پیش و برخلاف سكوت رسانه های عربی در برابر اهانت های مكرر 'دونالد ترامپ' رئیس جمهوری آمریكا، از آنها انتقاد كرد.
وی پس از سخنرانی توهین آمیز ترامپ به كشورهای عربی در توئیتی نوشت: ترامپ هر از گاهی توئیت می كند كه از كشورهای عربی حمایت می كند و ما عرب ها باید برای ادامه این دفاع، هزینه آن را بپردازیم، اما سوالی كه به ذهنم می رسد، آن است كه رئیس جمهوری آمریكا از ما در برابر چه كسی حمایت می كند؟
وی همچنین گفته بود: بر این باورم ، بزرگ ترین خطری كه كشورهای عربی و منابع نفتی آنها را تهدید می كند، خود ترامپ است، چرا كه وی، عرب ها را تنها چاه نفت می بیند.
ترامپ در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل متحد به صراحت اعلام كرد: واشنگتن از كشورهای دیگر (عربستان) انتظار دارد تا سهم منصفانه ای را برای حمایت نظامی آمریكا از خود به واشنگتن بپردازند.
شبد**9416**1010