۱۵ مهر ۱۳۹۷، ۱۰:۴۷
کد خبر: 83056990
T T
۰ نفر
ظریف: مجلس در برابر تصمیمی تاریخی قرار گرفته است

تهران - ایرنا- وزیر امور خارجه گفت: امروز مجلس در برابر تصمیم تاریخی قرار گرفته و در برابر وجدان عمومی بر اساس مصالح ملت تصمیم اتخاذ خواهد كرد و بهانه های بعدی را از امریكا می گیرد.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، محمد جواد ظریف در جلسه بررسی لایحه الحاق ایران به مبارزه با تامین مالی تروریسم گفت: ما توانسته ایم همانطور كه مقام معظم رهبری در فرمایشات اخیرشان فرمودند با شكست دادن تحریم ها آمریكا را شكست بدهیم.
وزیر امور خارجه افزود: ما بارها با مقاومت مردم و با تدبیر، آمریكایی ها را شكست دادیم، این بار هم با درایت و با همراهی و همدلی آمریكا را شكست خواهیم داد. تحریم های آمریكا علیه مردم بزرگ ایران حتما شكست خواهند خورد.
وی تصریح كرد: شكست تحریم ها نیازمند همراهی و همدلی همه مردم و نیازمند رعایت مصالح ملی خارج از نگرانی های جناحی است.
ظریف اضافه كرد: در دو هفته گذشته انزوای ایالات متحده آمریكا در سازمان ملل متحد به نمایش گذاشته شد، رییس جمهوری آمریكا در مجمع عمومی نتوانست جامعه بین المللی را علیه جمهوری اسلامی ایران بسیج كند، رییس جمهوری آمریكا با سو استفاده از ریاستش بر شورای امنیت كه تمام شد نه تنها نتوانست شورای امنیت را به ابزاری برای اعمال فشارعلیه ایران تبدیل كند بلكه جلسه شورای امنیت تبدیل به یك جلسه محاكمه سیاست های یكجانبه گرایانه آمریكا شد.
رییس دستگاه دیپلماسی افزود: اینها همه از بركات درایت مردم، درایت مقام معظم رهبری تصمیم مجلس شورای اسلامی و پیگری برجام بود.
وی یادآورشد: برجام توانست سیاست های آمریكا را در دنیا منزوی كند. برجام توانست حقانیت مردم ایران را به دنیا نشان دهد، برجام توانست رژیم جنایتكار صهیونیستی و نتانیاهو را در دنیا رسوا كند، در حدی كه اتهامات وی در جلسات مختلف به استهزا كشیده شد.
ظریف گفت: اینها همه از توفیقات مردم بزرگ ایران، از توفیقات شما نمایندگان محترم مجلس برای رسیدگی به خواست های مردم است.
وزیر امور خارجه ادامه داد: امروز مجلس در برابر تصمیم تاریخی قرا رفته است ما با برجام توانسیم یك رشته از بهانه های آمریكا و صهیونیستها را از آنها بیریم. برجام اگر به نفع ایران نبود آمریكا از ان خارج نمی شد و نتانیاهو از روز اول اعلام نمی كرد یك تنه و تنها در برار برجام ایستاده ایم.
وی تصریح كرد برجام توفیق این ملت بود توفیق ملت را تبدیل به ضعف ملت نكنیم لوایحی كه برابر مجلس قرار گرفته و مجلس با درایت تصویب كرده امروز هم در برابر وجدان عمومی بر اساس مصالح مجلس تصمیم خواهد گرفت بهانه های بعدی را از امریكا می گیرد.
وزیر امور خارجه گفت: لوایحی است كه تاكنون امریكا به همین بهانه ها مانع معاملات ما شده است و نكاتی است كه به خاطر اینها به همین بهانه ها امریكایی ها توانسته اند فشار بیاورند واجازه معاملات مالی ندهند.
ظریف افزود: بعضی دوستان از قول من نكته ای را مطرح كردند كه مایل هستم یكبار دیگر هم اینجا تاكید كنم نه بنده و نه آقای رییس جمهوری نمی توانیم تضمیمن بدهیم كه با پیوستن به این لایحه عدم حمایت مالی از تروریسم مشكلات ما حل خواهد شد، اما می توانیم تضمین دهیم كه با نپیوستن به این لایحه امریكا بهانه مهمی را برای افزایش مشكلات ما پیدا خواهد كرد.
وی ادامه داد: جمهوری اسلامی در شرایط دشوار با نگرش دقیق و بررسی جدی در محافل رسمی سیاسی و امنیتی تلاش كرده بهانه های امریكا را بگیرد و هم تلاش كرده زمینه ای برای مداخلات امریكا فراهم نكند.
وزیر امور خارجه اظهارداشت: شورای عالی امینت ملی در دبیرخانه ساعت ها برای بررسی این چهار لایحه زمان گذاشت، علاوه براینكه دوستان در مجلس در كمیسیون ها و ما در دولت فرصت های زیادی را برای بررسی گذاشتیم.
ظریف گفت: شورای عالی امنیت ملی و دبیرخانه موارد مختلف این كنوانسیون را بررسی كردند وبرای اینكه احتمال هرگونه ضرری را از این كنوانسیون رفع كنند، حق شرط هایی را قائل شدند كه این حق شرط ها بسیار مهم است.
وی افزود: دوستان گفتند ممكن است حق شرط های ما را نپذیرند، اشكال ندارد، حق شرط ارائه می شود و برخی نمی پذیرند واین به معنی این نیست كه حق شرط باطل است و در همین موضوع مخالفت با نام گذاری گروه های آزادی بخش به عنوان تروریست اكثر كشورهای منطقه ما حق شرطی مشابه ما گذاشته اند و گرچه برخی كشورها با این حق شرط مخالفت كرده اند اما به این معنی نبوده است كه حق شرط از درجه اعتبار ساقط شده است.
وزیر امور خارجه اضافه كرد: دوستان مقررات بین المللی در مورد حق شرط را مطالعه كنند و خواهند دید كه با یك مخالفت ویا چندین مخالفت این حق شرط ها از درجه اعتبار ساقط نمی شود.
ظریف گفت: بسیاری از مقررات و مصوبات ما از جمله لایحه كنوانسیون حقوق كودك و لایحه مناطق دریایی جمهوری اسلامی ایران با مخالفت های متعددی مواجه شده است، كشورهای متعددی براین قوانین ما ایراد گرفتند اما آیا اینها از درجه اعتبار ساقط شده، نشده و حق شرط ما برای ما محترم خواهد بود و برای جمهوری اسلامی خط خودش را مشخص خواهد كرد ودیگران هم می توانند به این حق شرط ما اعتراض كنند.
وی افزود: دوستان توجه داشته باشند به اینكه ما چه حدودی از اختیارات داریم و دیگران چه حدودی دارند و آثار آن چه خواهد بود، من اطمینان می دهم كه ممكن است برخی ها ایراد بگیرند اما از نظر حقوقی حق شرط ما برای ما موجه و محترم است واین حق مجلس شورای اسلامی است، برای تصویب كنوانسیون همانطور كه مخبر كمیسیون قرائت كردند، شروطی را تعیین كند و این شروط به عنوان شرط های جمهوری اسلامی ایران الحاق خواهد شد.
وزیر امور خارجه گفت: دوستان عزیر برخی مشكلات را مطرح كردند، برای اینكه اطمینان پیدا كنند از رییس بانك مركزی سئوال كردم گران وارزان شدن ارز هیچ ارتباطی به اف ای تی اف نداشته است.
ظریف افزود: بر اساس قانون پولشویی هم در زمانی كه ورود ارز ممنوع شد و هم اكنون كه ارز آزاد شده گفته شده با رعایت مقررات پولشویی لذا دوستان ما مردم را نسبت به برخی مسایل كه دلایل دیگری دارد و مشكلات دیگری دارد و برخی از این برخی مشكلات ذكر شده وبرخی از آنها در آینده مشخص خواهد شد، اشاره به اف ای تی اف نفرمایند.
وی ادامه داد: اف ای تی اف ارتباطی با اینها ندارد، اما اف ای تی اف ارتباط مستقیم دارد با بسته شدن حساب دانشجویان ایرانی، بازرگانان ایران و در عدم امكان پرداخت به ایران. این موارد ارتباطات مستقیم است و ممكن است دلایل دیگری هم داشته باشد، ممكن است خباثت های امریكا و فشارهای آمریكا هم دلیل باشد كه حتما هست.
وزیر امور خارجه گفت: اما اف ای تی اف یكی از مهمترین مشكلاتی است كه حتی دوستان ما نیز درباره آن می گویند. چینی ها كه دیگر مشكلی با ایران ندارند، چین از نظر مواضع بین المللی مواضعی بسیار شبیه به جمهوری اسلامی دارد.
ظریف افزود: روسیه وچین شریك راهبردی جمهوری اسلامی ایران هستند و ما توافق جامع همكاری های راهبردی با چین داریم و با روسیه شریك راهبردی هستیم و اما رییس بانك مركزی روسیه سه روز پیش به دكتر همتی گفته بدون افی ای تی اف نمی توانیم كار شما را انجام دهیم، چینی ها هم گفته اند بدون اف ای تی اف نمی توانیم كارهای شما را انجام دهیم.
وزیر امور خارجه تصریح كرد: توانسته ایم ایالات متحده را به حدی منزوی كنیم كه اتحادیه اروپایی كه شریك راهبردی آمریكا بوده، هست و خواهد بود، مقررات و سازوكاری ایجاد بكند تا بتوانند تحریم های آمریكا را دور بزنند. این سازوكار به عنوان نقطه شروع پایان حكومت دلار بر اقتصادجهانی شناخته می شود، بر این اساس نباید خودمان را دست كم بگیریم.
ظریف در بخشی از سخنان خود اظهار داشت: نمی گویم سریعا به نتیجه می رسیم، اما بدانید جمهوری اسلامی توانسته این كار را انجام دهد، همین اروپایی ها به ما می گویند برای اینكه بتوانیم این سازوكار ویژه را برای شما اجرا كنیم نیازمند این هستیم كه جمهوری اسلامی عضو این كنوانسیون ها شود و آنها را اجرایی كند.
ظریف خاطرنشان كرد: این واقعیات است، قصد نداریم كسی را بترسانیم بلكه به خود، مردم و مقاومت ملت ایران ایمان داریم، اما دچار خود تحریمی نمی شویم، با دادن بهانه به كشورهای استكباری و صهیونیست ها خودمان را دچار خودتحریمی نمی كنیم، خودمان را محروم نمی كنیم تا نخستین سازوكار مالی دور زدن دلار در دنیا توسط نزدیكترین متحدان آمریكا ایجاد شده است به دلایل برخی نگرانی ها از بین برود. رییس دستگاه دیپلماسی خاطرنشان كرد: نگرانی ها و ملاحظات جدی كه در مصوبه های كمیسیون مجلس است را رفع می كنیم و همزمان برابر دشمنی آمریكا می ایستیم كه نشان دهیم همانطور كه مقام معظم رهبری فرمودند این بار هم آمریكا را در تحریم ها شكست خواهیم داد.
سیام*82021**1535
۰ نفر