۱۵ مهر ۱۳۹۷، ۱۶:۱۷
کد خبر: 83057583
T T
۰ نفر
فلسطین در قلب هر شهروندی جای دارد

دوحه – ایرنا – جمال خاشقجی روزنامه نگار مخالف سعودی كه ناپدید شدن او از شش روز گذشته در صدر اخبار منطقه قرار گرفته است ، یك روز قبل از ناپدید شدن توئیتی در حمایت از مردم مظلوم فلسطین نوشته بود.

به گزارش روز یكشنبه ایرنا ، او نوشت :لندن را ترك می‌كنم اما فلسطین در فكر و ذهن من است . در یك كنفرانس شركت كردم و با پژوهشگران و فعالانی از سراسر جهان آشنا شدم كه به عدالت مسئله فلسطین ایمان داشتند.
وی می افزاید : با وجود قدرت لابی اسرائیلی كه هرگونه همبستگی با فلسطین را سركوب می‌كند اما در اینجا صدای فلسطین همچنان بلند است. در دنیای ما می‌خواهند فلسطین را حذف كنند تا خشم ما را فرونشانند اما فلسطین در قلب و وجدان هر شهروندی ، حتی كسانی كه سكوت كرده باشند ، جای دارد.
خاشقجی نویسنده سرشناس عربستانی روز سه‌ شنبه گذشته پس از ورود به كنسولگری كشورش در استانبول تركیه ناپدید شد و شنبه شب منابع مختلف، خبر از پیدا شدن جسد وی در یكی از محلات این شهر دادند. به گفته این منابع وی تحت شكنجه شدید به قتل رسیده و جنازه‌اش قطعه قطعه شده است.
ناپدید شدن این روزنامه نگار سرشناس عرب در استانبول در پی معدوم شدن اسناد و تصاویر دوربین های مداربسته ساختمان سركنسولگری عربستان، وارد مرحله جدید مبهم و مشكوكی شد
شواهد میدانی و اظهارات محمد العتیبی سركنسول عربستان سعودی در استانبول نشان می دهد كه اسناد حضور خاشقجی در كنسولگری عربستان از جمله تصاویر دوربین های مدار بسته این مكان دیپلماتیك توسط مقامات امنیتی آل سعود معدوم شده است.
العتیبی 5 روز بعد از ناپدید شدن خاشقجی درهای سركنسولگری را به روی خبرنگاران رویترز باز و اعلام كرد كه به علت فعال نبودن دوربین های مدار بسته، تصاویر ورود و خروج خاشقجی در ساختمان كنسولگری ثبت نشده است و هیچ فیلمی موجود نیست.
وی همچنین بیان كرد: ما هم از سرنوشت او خبر نداریم و او در این ساختمان حضور ندارد.
خاشقجی كه از سال ها پیش خارج از عربستان زندگی می كرد، دو هفته پیش و برخلاف سكوت رسانه های عربی در برابر اهانت های مكرر 'دونالد ترامپ' رئیس جمهوری آمریكا از آنها انتقاد كرد.
وی پس از سخنرانی توهین آمیز ترامپ به كشورهای عربی در توئیتی نوشت: ترامپ هر از گاهی توئیت می كند كه از كشورهای عربی حمایت می كند و ما عرب ها باید برای ادامه این دفاع، هزینه آن را بپردازیم، اما سوالی كه به ذهنم می رسد، آن است كه رئیس جمهوری آمریكا از ما در برابر چه كسی حمایت می كند؟
وی همچنین گفته بود: بر این باورم ، بزرگ ترین خطری كه كشورهای عربی و منابع نفتی آنها را تهدید می كند، خود ترامپ است، چرا كه وی، عرب ها را تنها چاه نفت می بیند.
وی پیشتر و در مقالاتی كه در روزنامه واشنگتن پست نوشته بود، از جنگ عربستان در یمن، بحران اقتصادی عربستان با كانادا و دستگیری مدافعان حقوق زنان انتقاد كرده بود.
مقامات تركیه تاكنون واكنش نرم و محتاطانه ای در برابر ناپدید شدن خاشقجی از خود نشان داده اند ولی با مشخص شدن ابعاد مخفی این رویداد، پیش بینی می شود كه واكنش مقامات تركیه تندتر شود.
همچنین پیش بینی می شود كه روابط تركیه و عربستان سعودی كه در پی حمایت مقامات ریاض از دولت السیسی در مصر و نیز تحریم قطر سرد شد با ناپدید شدن این روزنامه نگار، وارد فضای پر تنش و چالش برانگیز جدیدی شود.
خاورم**1508*1436*