۱۶ مهر ۱۳۹۷، ۱۱:۵۸
کد خبر: 83058383
T T
۰ نفر
400 هزار ایرانی نیازمند مراقبت در منزل هستند

تهران- ایرنا- معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی كشور گفت: هم اكنون حدود 20 هزار معلول و سالمند از خدمات مراقبت در منزل برخوردار هستند در حالی كه برآوردها نشان می دهد حداقل 400 هزار نفر به این خدمات نیاز دارند.

حسین نحوی نژاد روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: حدود 500 مركز مراقبت در منزل در كشور فعالیت دارند اما این تعداد كفایت نمی كند.
وی با تاكید بر نیاز كشور به خدمات مراقبت های در منزل و توانبخشی روزانه اضافه كرد: تاكنون حدود 850 مركز روزانه توانبخشی در كشور راه اندازی شده است اما هنوز به تعداد بیشتری نیاز داریم به طور مثال راه اندازی این مراكز به ویژه برای كودكان مبتلا به اوتیسم یا بیماران روان مزمن ضروری است؛ همچنین به مراكز آموزش و حرفه آموزی برای افراد دارای معلولیت و نیز كانون های سالمندان نیاز داریم.
وی تاكید كرد: با توجه به رشد جمعیت سالمندی كشور، نیاز است كه حتما مراكزی خاص روزانه برای آموزش و مراقبت از سالمندان گسترش پیدا كند.
معاون توانبخشی بهزیستی كشور در پاسخ به این سوال كه چرا مراكز روزانه توانبخشی و مراكز مراقبت در منزل در كشور گسترش پیدا نمی كند، گفت: قیمت تمام شده این خدمات بسیار بالا است و از سوی دیگر در كلانشهرهایی مانند تهران، مشهد، اهواز و تبریز، قیمت فضا و مكان برای راه اندازی این مراكز و نیز حقوق پرسنل و دستمزدها بسیار بالا است.
نحوی نژاد تصریح كرد: متاسفانه بودجه ای كه به گسترش مراكز روزانه توانبخشی و مراقبت در منزل اختصاص پیدا می كند، بسیار كم و ناچیز است؛ به طور مثال در حال حاضر پنج برابر بودجه فعلی نیاز داریم تا بتوانیم مراقبت ها و آموزش ها را در مراكز روزانه داشته باشیم.
وی خاطرنشان كرد: بودجه فعلی توانبخشی و مراكز نگهداری حدود 800 میلیارد تومان است، این بودجه باید پنج برابر شود اما مجبور هستیم با همین بودجه امور را مدیریت كنیم اما برنامه آینده این است كه افرادی را آموزش دهیم تا برای مراقبت توانخواهان بتوانند داخل خانه ها آموزش دهند، توانبخشی و نگهداری كنند تا نیاز به فضاهای فیزیكی خارج از خانه تقریبا به صفر برسد.

* مراكز نگهداری شبانه روزی را توسعه نمی دهیم
معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی كشور گفت: حدود دو هزار مركز توانبخشی در كشور فعالیت دارند كه بیش از 90 درصد آنها به صورت غیردولتی اداره می شوند و بخشی از خدمات حوزه توانبخشی را ارائه می دهند.
نحوی نژاد افزود: مراكز توانبخشی غیردولتی از بهزیستی مجوز و كمك مالی می گیرند و تحت نظر این سازمان فعالیت می كنند. حدود 850 مركز از این مراكز خدمات روزانه توانبخشی و بقیه مراكز خدمات شبانه روزی و مراقبت در منزل ارائه می كنند.
وی تاكید كرد: بهزیستی در ایجاد مراكز نگهداری شبانه روزی تقریبا به ظرفیت قابل قبولی رسیده است چرا كه سیاست بهزیستی این نیست كه مردم سالمند یا توانخواه را از خانواده ها دور كند و گسترش، افزایش و توسعه مراكز نگهداری و توانبخشی شبانه روزی را تشویق نمی كنیم.
وی اضافه كرد: احساسمان این است كه مراكز شبانه روزی كه ایجاد شده كفایت می كند مگر آنكه در استان محرومی، این مراكز تاكنون گسترش خوبی نیافته باشند و به ایجاد آنها نیاز باشد.
نحوی نژاد تصریح كرد: در برخی مناطق محروم، مراجع قضایی به بهزیستی فشار می آورند تا افرادی را به صورت شبانه روزی نگهداری كند؛ در این زمینه به ویژه تقاضای ارجاع بیماران روان به مراكز شبانه روزی وجود دارد اما به طور كلی گسترش مراكز شبانه روزی از سیاست های بهزیستی نیست.
اجتمام *9185 * 3063
۰ نفر