۱۶ مهر ۱۳۹۷، ۱۴:۳۶
کد خبر: 83058715
T T
۰ نفر
انتقاد از خرد شدن زمين هاي كشاورزي در استان تهران

تهران- ايرنا- رئيس سازمان مديريت و برنامه ريزي استان تهران با اظهار نگراني از خرد شدن زمين هاي زراعي و باغي اظهارداشت: يكپارچه سازي زمين هاي كشاورزي كه سال 95 به تصويب رسيده كاري جديد، بسيار مهم و ارزشمند است كه بايد با تلاش و جديت اجرايي شود.

به گزارش روز دوشنبه روابط عمومي سازمان مديريت و برنامه ريزي استان تهران، نعمت الله تركي در جلسه بررسي چالش ها، مسائل و مشكلات بخش كشاورزي استان با محوريت يكپارچه سازي زمين هاي كشاورزي افزود: تنها يك ميليون هكتار از 56 ميليون هكتار سطح زمين هاي كشاورزي كشور يكپارچه شده كه اين اقدام اغلب توسط سازمان ها و نهادها صورت گرفته است.
وي با بيان اينكه يكپارچه سازي زمين هاي كشاورزي افزايش بهره وري را به دنبال دارد و بايد با جديت دنبال شود گفت: دغدغه ما در استان خردشدن زمين هاي زراعي و باغي است.
به گفته وي ميانگين سطح بهره برداري يك زمين زراعي در استان تهران پنج هكتار است درحالي كه اين عدد در كشورهاي اروپايي 40 هكتار و در كشورهاي آمريكايي 137 هكتار است.
تركي مديريت يكپارچه را لازمه يكپارچه سازي زمين ها دانست و يادآور شد: آموزش و ترويج شبكه يكپارچه سازي، هدفگذاري دقيق و نظارت نيز از گام هاي عملياتي كردن اين دستورالعمل است.
وي با تاكيد بر اينكه استان تهران الگوي كشور محسوب مي شود افزود: هركاري در استان تهران قرار است انجام شود بايد با ديد ملي باشد.
به گزارش ايرنا رئيس سازمان جهاد كشاورزي استان تهران نيز در اين جلسه با بيان اينكه كشاورزي درآمد پايدار اما سود نسبتا كمي در مقايسه با بخش خدمات دارد گفت: مرغوب ترين زمين ها از نظر كشاورزي در حاشيه شهرها واقع شده به همين دليل زمين هاي كشاورزي در ايران دچار خردشدگي است كه با يكپارچه كردن آنها مي توان به افزايش ارزش افزوده در اين بخش دست يافت.
كريم ذوالفقاري با اشاره به اينكه شعار يكپارچه سازي بدون مشوق و انگيزه بي معنا است اظهارداشت: عملياتي كردن اين طرح در استان تهران بايد در سه فاز ايجاد مشوق هاي انگيزشي مانند كاهش حق بيمه پرداختي در زمين هاي يكپارچه كشاورزي يا ارائه تسهيلات ارزان تر به آن، در نظرگرفتن منابع مالي و هدف گذاري متعارف به همراه برش استاني، شهرستاني و دهستاني انجام شود.

تهرام/9353/ 1008