۱۶ مهر ۱۳۹۷، ۱۸:۵۸
کد خبر: 83059092
T T
۰ نفر
مرگ 'خاشقچی' موجب تنش در روابط آنكارا و ریاض می‌شود

تهران - ایرنا - نشریه فرانسوی 'كوریه اینترنشنال' روز دوشنبه در گزارشی درباره مرگ 'جمال خاشقچی' روزنامه نگار منتقد سیاست های عربستان، پیش بینی كرد كه این موضوع بی شك موجب تنش دیپلماتیك میان ریاض و آنكارا خواهد شد.

در این گزارش آمده است: مدتی است كه انتشار خبر مرگ 'جمال خاشقچی' روزنامه‌نگار منتقد عربستان در تركیه، جنجال رسانه ای بسیار بزرگی به راه انداخته است. مقام‌های تركیه‌ای معتقدند كه خاشقچی پس از ورود به كنسولگری عربستان در استانبول مفقود شده و هرگز از آنجا بیرون نیامده است، سعودی‌ها مدعی‌اند كه از سرنوشت او اطلاعی ندارند.
بسیاری از كارشناسان و ناظران بین المللی معتقدند كه این موضوع بی شك می‌تواند به بروز تنش در روابط ریاض و آنكارا منجر شود و تلاش‌های صورت گرفته برای ترسیم چهره‌ای اصلاح‌گر از «محمد بن سلمان» ولیعهده عربستان سعودی را برای همیشه نابود كند.
'كریستین اولریكسن' استاد دانشگاه رایس آمریكا معتقد است كه این موضوع ضربه‌ای شدید به حامیان عربستان سعودی در غرب است كه تلاش می كنند تا از این كشور، چهره ای اصلاح شده و در مسیر تغییرات اساسی به نمایش بگذارند.
اولریكسن معتقد است كه تایید قتل خاشقچی می‌تواند روابط تركیه و عربستان را كه همین حالا هم با تنش همراه است، بیش از پیش به سمت وخامت سوق دهد.
در ادامه این مطلب آمده است: از سویی دیگر، قتل مرموز خاشقچی جدیدترین چالش در روابط آمریكا و عربستان محسوب می شود. دولت ترامپ صرفا درباره سرنوشت این روزنامه نگار ابراز نگرانی كرده است و عربستان هر گونه آگاهی از وضعیت او را بشدت رد كرده است. تایید این كه عربستان مسئول ناپدیدشدن و قتل خاشقچی بوده است می تواند تلاش ها را برای حفظ ائتلاف دو كشور پیچیده كند به ویژه اگر كنگره تصمیم بگیرد عربستان را مجازات كند وافكار عمومی آمریكا خواستار پاسخگویی باشند.
خاشقچی 59 ساله، بعد از انتخاب بن سلمان به عنوان ولیعهد عربستان، این كشور را ترك كرده و به آمریكا رفته بود و در روزهای اخیر قصد ازدواج با یك زن تبعه تركیه را داشت و برای طی كردن مراحل ثبت ازدواج خود مجبور به مراجعه به كنسولگری عربستان در استانبول شد.
وی در مقالاتی كه در روزنامه واشنگتن پست نوشته بود، از جنگ عربستان در یمن، بحران اقتصادی عربستان با كانادا و دستگیری مدافعان حقوق زنان انتقاد كرد.
مقام های تركیه تاكنون واكنش نرم و محتاطانه ای در برابر ناپدید شدن و مرگ خاشقچی از خود نشان داده اند ولی با مشخص شدن ابعاد مخفی این رویداد، پیش بینی می شود كه واكنش مسوولان تركیه تندتر شود.
اروپام**9041**1908
۰ نفر