۱۷ مهر ۱۳۹۷، ۱۲:۳۲
کد خبر: 83059759
T T
۰ نفر
89 خدمت الكترونیك جدید قوه قضاییه رونمایی می شود

تهران- ایرنا- دبیر ستاد هفته خدمات الكترونیك قضایی با تشریح برنامه های هفته خدمات الكترونیك قضایی از رونمایی 89 عنوان خدمات جدید در این مراكز در هفته آینده خبر داد.

به گزارش خبرنگار قضایی ایرنا، محمدرضا دشتی اردكانی روز سه شنبه در نشست خبری هفته خدمات الكترونیك قضایی گفت: از 21 تا 26 مهر هفته خدمات الكترونیك قضایی در سراسر كشور برگزار می شود.
وی افزود: روز شنبه نخستین اجلاس سراسری خدمات الكترونیك قوه قضاییه در سالن اجلاس سران برگزار می شود و بسته های جدید خدمات الكترونیك قضایی رونمایی خواهد شد. روز یكشنبه به عنوان روز خدمات الكترونیك قضایی، طرح توسعه زیرساخت این خدمات با همكاری بخش خصوصی آغاز می شود.
دشتی اردكانی همچنین گفت: در سومین روز از این هفته به موضوع ابلاغ الكترونیك می‌پردازیم كه از جمله آنها می‌توان به طرح آگهی الكترونیكی در دادگستری تهران اشاره كرد كه در این روز رونمایی خواهد شد.
وی اضافه كرد: همایش سراسری دفاتر الكترونیك قضایی نیز در روزهای چهارشنبه و پنجشنبه در مشهد مقدس برگزار می شود.
دشتی اردكانی درباره بسته های جدیدی كه قرار است در اولین روز هفته خدمات الكترونیك قضایی رونمایی شود، گفت: این بسته‌ها شامل دعاوی طاری، دعاوی تقابل ورود ثالث، فرجام خواهی، اعتراض ثالث، اعتراض به قرار دادسراست كه این ۸۹ خدمت ۹۵ درصد شكایتهای كل كشور را در بر می گیرد.
دشتی اردكانی اضافه كرد: از هفته پایانی مهر خدمات قضایی فقط در دفاتر خدمات الكترونیك انجام می شود و مردم نمی توانند در دادگستری دادخواست ارائه كنند.

* تاسیس ۱۵۰۰ دفتر خدمات الكترونیك قضایی تا پایان سال
دشتی اردكانی گفت: اكنون ۴۸۹ دفتر خدمات الكترونیك قضایی در كشور فعالیت دارد كه تا پایان سال دو هزار دفتر خواهیم داشت.
وی درباره ابلاغ الكترونیكی گفت: تعداد ابلاغیه های الكترونیكی در ۶ ماه اول امسال ۲۳ میلیون و ۷۴۰ هزار و ۷۶۲ مورد بوده است. ۱۵ میلیون و ۹۸۴ هزار و ۱۸۹۸ ابلاغ به صورت الكترونیكی انجام شده و به عبارت دیگر ۶۷ درصد از ابلاغیه ها به صورت الكترونیكی ارسال شده است.
وی از مزایای ابلاغ الكترونیكی به مواردی مانند صرفه جویی در وقت، امنیت اطلاعات و كاهش رفت و آمد و اطلاع رسانی به موقع اشاره كرد و گفت: كسانی كه برای طرح شكایت یا دادخواست دسترسی به اینترنت ندارند، می توانند به دفاتر خدمات الكترونیك قضایی مراجعه كنند.
وی افزود: دفاتر خدمات الكترونیك سیار قضایی در سراسر كشور پیش بینی شده است.
دشتی اردكانی افزود: تحقیقاتی درباره میزان رضایت مردم از خدمات الكترونیك قضایی انجام شده كه آمار این تحقیقات نشانگر رضایتمندی مردم است و ارائه این خدمات باعث خلوت شدن محاكم و دادسراها شده است.
وی دسترسی آسان به دفاتر خدمات الكترونیك قضایی را از دیگر ویژگی های این خدمات دانست و گفت: مردم ضمن مراجعه به دادگستری های متوجه شده اند كه راه ورود به مجتمع های قضایی از طریق این دفاتر است و در برخی از محاكم نیز دفاتر خدمات را مستقر كرده ایم تا مردم با مشكلی رو به رو نشوند.

* صرفه جویی ارزی با تولید پابند الكترونیكی
دشتی اردكانی درباره پابندهای الكترونیكی گفت: این پابندها با همكاری شركت حامی و سازمان زندان ها و مشاركت دانشگاه علم و صنعت تولید می شود كه قیمت آن دو میلیون و 200 هزار تومان است در حالی كه قیمت این پابندها در خارج از كشور دو هزار و 700 تا سه هزار یورو است.
وی افزود: هر زندانی كه از این پابندها استفاده می كند هزینه آن را به صورت ودیعه پرداخت می كند. در یك سال گذشته طرح پابند الكترونیكی در استان های تهران و یزد اجرا شده و در استان قزوین نیز انجام می شود و تاكنون 170 زندانی از این پابندها استفاده كرده و 70 نفر نیز از زندانیان پس از استفاده از این پابندها آزاد شده اند.
رئیس كانون دفاتر خدمات الكترونیك قضایی كشور افزود: این پابندها در محدوده ای كه قاضی دادگاه صلاح بداند، استفاده می شود و كسانی كه مرتكب جرم تعزیری درجه پنج تا هشت شده باشند و سابقه كیفری موثر نیز نداشته باشند به شرط جبران ضرر و زیان های وارده به شاكی می توانند از پابند الكترونیكی استفاده كنند.
جرم تعزیری درجه پنج شامل جرائمی است كه مجازات آن حبس دو تا پنج سال یا جزای نقدی بیش از هشت میلیون تومان تا 18 میلیون تومان و جرم تعزیری درجه هشت شامل حبس تا سه ماه یا جزای نقدی تا یك میلیون تومان یا شلاق تا 10ضربه است.
وی افزود: طبق ماده 553 قانون آیین دادرسی كیفری هر یك از مجرمان می توانند تقاضای خود را به زندان ارائه كنند و رئیس زندان نیز آن تقاضا را به دادگاه ارسال می كند.

* دفاتر خدمات الكترونیك قضایی بازرسی می شوند
دشتی اردكانی در پاسخ به خبرنگاری درباره وضعیت رسیدگی در دفاتر خدمات الكترونیك قضایی گفت: اداره كل خدمات الكترونیك قضایی در تمام كشور بازرسی هایی را از این دفاتر انجام می دهند و كانون خدمات الكترونیك قضایی نیز در هفت استان از این دفاتر بازدید كرده اند.
وی افزود: تاكنون دفاتر مستقر در استان های تهران، خراسان رضوی، البرز و كردستان بازرسی شده و مشكلات به دادگاه بدوی این دفاتر ارائه شده است.
دشتی اردكانی تاكید كرد: بیشتر شكایتهای مطرح شده در این زمینه مربوط به مسائل شكلی است و مسائلی مانند هزینه های دادرسی و حق الزحمه دفاتر به صورت مكانیزه پرداخت می شود و كسی وجهی به دفاتر پرداخت نمی كند.
وی افزود: كسانی كه از عملكرد دفاتر شكایت داشته باشند می توانند به درگاه خدمات الكترونیك قضایی به نشانی http://www.adliran.ir/ یا به مراكز دادگستری استان ها مراجعه كنند یا با مركز رسیدگی به شكایات ادارات كل خدمات قضایی 63977 تماس بگیرند.

* انتخابات الكترونیكی برای اولین بار انجام شد
دشتی اردكانی درباره فعالیت های كانون دفاتر خدمات الكترونیك قضایی كشور گفت: این كانون دارای هفت عضو است كه دو نفر از این افراد از سوی مدیران دفاتر سراسر كشور انتخاب می شوند و برای اولین بار انتخابات به صورت الكترونیكی در سراسر كشور برگزار شد.
وی افزود: این دو نفر به اضافه انتخاب پنج نفر از سوی حجت الاسلام حمید شهریاری رئیس مركز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه منصوب می شوند.

* فراخوان ثبت نام دفاتر الكترونیك قضایی
رئیس كانون سردفتران و دفتریاران گفت: از 23 مهر تا دهم آبان ماه ثبت نام دفاتر الكترونیك قضایی در مراكز استان ها و تهران انجام می شود و كسانی كه دارای مدرك كارشناسی حقوق با حداقل پنج سال سابقه كار در مدیریت های حقوقی و بخش های حقوقی باشند و بر فناوری های اطلاعاتی نیز تسلط داشته باشند، می توانند در این فراخوان ثبت نام كنند.
وی از جذب هزار و 500 نفر در آزمون امسال خبر داد و گفت: متقاضیان برای كسب اطلاعات بیشتر به سایت روزنامه رسمی مراجعه كنند.
اجتمام * 1003 * 3063
۰ نفر