۱۷ مهر ۱۳۹۷، ۲۰:۰۵
کد خبر: 83060469
T T
۰ نفر

تركيه پيگيري قضايي پرونده خاشقجي را آغاز كرد

۱۷ مهر ۱۳۹۷، ۲۰:۰۵
کد خبر: 83060469
تركيه پيگيري قضايي پرونده خاشقجي را آغاز كرد

آنكارا- ايرنا- دستگاه قضايي تركيه با تعيين يك دادستان و يك بازپرس، پيگيري قضايي پرونده ناپديد شدن جمال خاشقجي روزنامه نگار عربستاني پس از ورود به كنسولگري سعودي ها در استانبول را آغاز كرد.

به گزارش روز سه شنبه ايرنا، دادستاني كل استانبول اعلام كرد كه دادستان و بازپرس تعيين شده با بررسي پرونده، درباره سرنوشت جمال خاشقجي پس از ورود به كنسولگري عربستان سعودي در استانبول اقدامات لازم را انجام خواهند داد.
همزمان با اين تصميم قضايي، امروز كنسولگري عربستان سعودي در استانبول با ارسال پيامي به وزارت امور خارجه تركيه از كارشناسان ترك خواست تا از ساختمان كنسولگري اين كشور در استانبول بازديد كنند.
خبرگزاري آناتولي با انتشار اين پيام نوشت: 'پادشاهي عربستان سعودي با ابراز احترام به كشور برادر جمهوري تركيه به دليل اهميتي كه براي آشكار شدن مساله مفقود شدن جمال احمد خاشقجي فرزند حمزه قائل بوده و بر اساس اصل همكاري با دولت جمهوري تركيه، از كارشناسان و مقامات مسئول ترك دعوت كرد از سركنسولگري كشورمان در استانبول بازديد كنند.'
حامي آكسوي سخنگوي وزارت امور خارجه تركيه نيز امروز اعلام كرد كه در چارچوب تحقيقات قضايي ساختمان كنسولگري عربستان سعودي در استانبول بازرسي خواهد شد.
رجب طيب اردوغان رييس جمهوري تركيه روز گذشته خواستار مشخص شدن وضعيت خاشقجي روزنامه نگار ناپديد شده در استانبول از سوي مقامات سعودي شد.
وي پيگيري مساله روزنامه نگار سعودي ناپديد شده را 'وظيفه انساني و سياسي' خود خواند و افزود: 'كنسولگري عربستان در استانبول بايد ثابت كند كه خاشقجي از آنجا خارج شده است'
اردوغان تاكيد كرد: مسئولان كنسولگري عربستان نمي توانند با بيان اينكه 'خاشقچي از اينجا خارج شد' از زير مسئوليت شانه خالي كنند.
رييس جمهوري تركيه دو روز پيش نيز در واكنش به ناپديد شدن اين روزنامه نگار در استانبول گفت: منتظر اعلام نتيجه تحقيقات درباره وضعيت خاشقجي روزنامه نگار ناپديد شده عربستاني در استانبول هستيم.
وي افزود: دادستاني تركيه به طور ويژه موضوع را بررسي مي كند و منتظر كيفيت ماجرا و نتيجه تحقيقات آنها در قالب يك بيانيه هستيم.
اردوغان خاشقجي را 'دوست روزنامه نگار قديمي' خود خواند و گفت: مساله پيش آمده براي او در كشور تركيه بسيار ناراحت كننده است.
رييس جمهوري تركيه با بيان اين كه اميدوارم با آن چيزي كه انتظارش را نداريم، رو برو شويم، تاكيد كرد: من شخصا اين مساله را دنبال مي كنم و نتيجه را به تمام دنيا اعلام خواهم كرد.
به گزارش ايرنا، خاشقجي روزنامه نگار مشهور عربستاني كه از اعضاي انجمن رسانه هاي ترك ـ عرب بوده است، از 6 روز پيش و از زمان مراجعه به ساختمان سركنسولگري عربستان سعودي در شهر استانبول ناپديد شد.
به رغم اين كه مقامات و پليس تركيه مدعي بودند كه او در ساختمان كنسولگري حضور دارد، ولي رسانه هاي غربي از جمله رويترز اعلام كردند كه وي به قتل رسيده است.
برخي منابع غيررسمي خبري نيز در دو روز اخير مدعي قتل خاشقجي روزنامه نگار منتقد آل سعود توسط ماموران سرويس امنيتي سعودي پس از شكنجه در كنسولگري عربستان شده اند.
بر اساس شايعه منتشر شده، خاشقجي توسط 15 ماموري كه در روز و ساعت حضور او در كنسولگري از عربستان به استانبول آمده بودند، به قتل رسيده است و قاتلان نيز به كشور خود باز گشته اند.
هنوز اين ادعا از سوي هيچ مرجعي تاييد نشده ولي توران قشلاقچي رييس انجمن رسانه هاي ترك ـ عرب ديروز اعلام كرد كه با قطعيت مي توان گفت كه خاشقجي روزنامه نگار عربستاني به قتل رسيده است.
شواهد ميداني و اظهارات محمد الخطيبي سركنسول عربستان سعودي در استانبول نشان مي دهد كه اسناد و شواهد حضور خاشقجي در كنسولگري عربستان از جمله تصاوير دوربين هاي مدار بسته اين مكان ديپلماتيك توسط مقامات امنيتي آل سعود معدوم شده است.
سركنسول عربستان سعودي در استانبول در پي ناپديد شدن خاشقجي درهاي سركنسولگري را به روي خبرنگاران رويترز باز و اعلام كرد كه به علت فعال نبودن دوربين هاي مدار بسته، تصاوير ورود و خروج خاشقجي در ساختمان كنسولگري ثبت نشده است و هيچ فيلمي موجود نيست.
خاشقجي 59 ساله، بعد از انتخاب بن سلمان به عنوان وليعهد عربستان، اين كشور را ترك كرده و به آمريكا رفته بود و در روزهاي اخير قصد ازدواج با يك زن تبعه تركيه را داشت و براي طي كردن مراحل ثبت ازدواج خود مجبور به مراجعه به كنسولگري عربستان در استانبول شد.
وي در مقالاتي كه در روزنامه واشنگتن پست نوشته بود، از جنگ عربستان در يمن، بحران اقتصادي عربستان با كانادا و دستگيري مدافعان حقوق زنان انتقاد كرده بود.
شبد/1905*9122