۱۸ مهر ۱۳۹۷، ۱۴:۱۴
کد خبر: 83061328
T T
۰ نفر
پليس تركيه ويدئوي تيم ترور ادعايي خاشقچي را منتشر كرد

آنكارا - ايرنا - پليس تركيه تصاوير و ويدئوي ورود و ترددهاي مشكوك 15 ديپلمات سعودي به استانبول را كه به ادعاي رسانه‌هاي تركيه تيم ترور 'جمال خاشقچي' هستند، منتشر كرد.

به گزارش روز چهارشنبه ايرنا، در اين تصاوير و ويدئوي منتشر شده، لحظات ورود اين اشخاص به فرودگاه 'آتاتورك'، ورود به كنسولگري، خودروهاي حامل آنها و همچنين لحظات خروج آنها از فرودگاه استانبول ديده مي‌شود.
همچنين امروز رسانه هاي تركيه اسامي 15 تبعه عربستان را كه در پرونده ناپديد شدن خاشقچي روزنامه نگار عربستاني متهم هستند، منتشر كردند.
وبسايت خبري 'استار' تركيه اين افراد را شامل 'مشعل سعد البستاني، صلاح محمد الطبيقي، نايف حسن العريفي، محمد سعد الظهراني، منصور عثمان اباحسين، خالد عايض الطيبي، عبدالعزيز محمد الحساوي، وليد عبدالله الشهري، تركي مشرف الشهري، ثائر غالب الحربي، ماهر عبدالعزيز مترب، فهد شبيب البلوي، بدر لافي العتيبي، مصطفي محمد المدني و سيف سعد القحطاني' اعلام كرد.
اين وبسايت نوشت: اين افراد كه همگي تبعه كشور عربستان هستند، پس از ورود خاشقچي به كنسولگري عربستان وارد تركيه شده و ساعاتي پس از ناپديد شدن او استانبول را ترك كرده اند.
برخي رسانه ها، الطبيقي و البستاني را از ماموران رده بالاي امنيتي و از نزديكان 'محمد بن سلمان' عنوان كرده اند.
وبسايت خبري استار اين افراد را 'تيم سازمان امنيت عربستان' عنوان كرد و نوشت: انتقال جسد احتمالي خاشقچي از طريق فرودگاه با استفاده از تسهيلات مصونيت ديپلماتيك ممكن نيست، چرا كه چمدان هاي افراد هنگام ورود به سالن پرواز فرودگاه آتاتورك در دستگاه 'ايكس ري' كنترل شده است.
پليس تركيه هم اعلام كرد كه دو فروند هواپيمايي كه اين تيم 15 نفره عربستاني را به استانبول منتقل كرده، به صورت كامل بازرسي و كنترل شده است.
همچنين پليس تركيه آخرين تصاوير مربوط به ورود خاشقچي را دو روز پيش منتشر كرده و با تثبيت ورود او به ساختمان كنسولگري و نيز خارج نشدنش از آنجا و همچنين ناپديد شدن چند روزه اين روزنامه نگار، بر ابهام ماجرا افزوده است.
روز گذشته دستگاه قضايي تركيه با تعيين يك دادستان و يك بازپرس، پيگيري قضايي پرونده ناپديد شدن خاشقجي روزنامه نگار عربستاني پس از ورود به كنسولگري عربستان در استانبول را آغاز كرد.
دادستاني كل استانبول اعلام كرد كه دادستان و بازپرس تعيين شده با بررسي پرونده، درباره سرنوشت خاشقجي پس از ورود به كنسولگري عربستان در اين شهر اقدامات لازم را انجام خواهند داد.
خاشقچي روزنامه نگار مشهور عربستاني كه از اعضاي انجمن رسانه هاي ترك ـ عرب بوده است، از 6 روز پيش و از زمان مراجعه به ساختمان سركنسولگري عربستان در شهر استانبول ناپديد شد.
به رغم اين كه مقامات و پليس تركيه مدعي بودند كه او در ساختمان كنسولگري حضور دارد، ولي رسانه هاي غربي از جمله 'رويترز' اعلام كردند كه وي به قتل رسيده است.
برخي منابع غيررسمي خبري نيز در دو روز اخير مدعي قتل خاشقچي روزنامه نگار منتقد آل سعود توسط ماموران سرويس امنيتي سعودي پس از شكنجه در كنسولگري عربستان شده اند.
بر اساس شايعه منتشر شده، خاشقچي توسط 15 ماموري كه در روز و ساعت حضور او در كنسولگري، از عربستان به استانبول آمده بودند، به قتل رسيده است و قاتلان نيز به كشور خود باز گشته اند.
خاشقچي 59 ساله، بعد از انتخاب بن سلمان به عنوان وليعهد عربستان، اين كشور را ترك كرده و به آمريكا رفته بود و در روزهاي اخير قصد ازدواج با يك زن تبعه تركيه را داشت و براي طي كردن مراحل ثبت ازدواج خود مجبور به مراجعه به كنسولگري عربستان در استانبول شد.
وي در مقالاتي كه در روزنامه 'واشنگتن پست' نوشته بود، از جنگ عربستان در يمن، بحران اقتصادي با كانادا و دستگيري مدافعان حقوق زنان در عربستان انتقاد كرده بود.
خاورم/1905**1651