۲۲ مهر ۱۳۹۷، ۱۴:۰۵
کد خبر: 83065423
T T
۰ نفر
وزيرخارجه كابينه درسايه انگليس:بن سلمان ازكنترل خارج شده است

لندن – ايرنا – وزير امور خارجه كابينه در سايه انگليس با انتقاد از سياست‌هاي ماجراجويانه رياض در منطقه ازجمله ناپديد شدن جمال خاشقچي روزنامه‌نگار منتقد عربستاني در تركيه تصريح كرد محمد بن سلمان وليعهد عربستان از كنترل خارج شده و بايستي در مقابل او ايستادگي كرد.

به گزارش ايرنا، 'املي ثورنبري' در گفت‌ وگو با شبكه بي.بي.سي اظهار داشت: مجموع شواهد نشان مي‌دهد كه عربستان مسئول ناپديد شدن خاشقچي است. آن‌ها 11 روز كه زمان كمي نيست فرصت داشتند تا توضيحات خود را در رابطه با اين حادثه ارائه دهند اما اقدامي نكرده‌اند.
وي از آنچه موضع نرم دولت محافظه‌كار انگليس در قبال عربستان ناميد انتقاد كرد و گفت: بايستي فروش اسلحه به عربستان را متوقف كنيم تا رفتار خود را تغيير دهند. بايستي در مقابل وليعهد ايستادگي كنيم؛ رفتار او غيرقابل‌قبول است. ايرادي ندارد كه او به زنان اجازه رانندگي در عربستان را داده است اما از آن ‌طرف شاهد هستيم زناني كه از رانندگي حمايت مي‌كنند در زندان هستند.
علاوه بر بحران انساني ناشي از جنگ يمن به رهبري عربستان، ثورنبري يادآور شد: آن‌ها نخست ‌وزير لبنان را در سفر به اين كشور مي‌ربايند، سپس او را كتك مي‌زنند و مي‌نشانند جلوي تلويزيون كه استعفاي خود را اعلام كند.
وي تأكيد كرد: رفتار وليعهد در نقض حقوق بشر غيرقابل ‌قبول است و زمان آن رسيده كه در مقابل او ايستادگي كنيم؛ ماجراي خاشقچي نشان مي‌دهد وليعهد از كنترل خارج شده است.
اين سياستمدار انگليسي خاطرنشان ساخت: توقف فروش اسلحه به عربستان پيام قوي خواهد بود و نشان مي‌دهد انگليس حاضر به دفاع از چه ارزش‌هايي است.
خاشقچي حدود 12 روز پيش براي قانوني كردن روند ازدواج خود وارد كنسولگري عربستان در استانبول شد و از آن‌ پس خبري از وي در دست نيست.
برخي منابع غيررسمي خبري مدعي قتل خاشقچي روزنامه‌نگار منتقد آل سعود توسط مأموران سرويس امنيتي سعودي پس از شكنجه در كنسولگري عربستان شده‌اند.
براساس ادعاي منتشرشده، خاشقچي توسط 15 مأموري كه در روز و ساعت حضور او در كنسولگري، از عربستان به استانبول آمده بودند، به قتل رسيده است و قاتلان نيز به كشور خود بازگشته‌اند.
خاشقچي در مقالاتي كه در روزنامه واشنگتن‌ پست منتشر كرد، از جنگ عربستان در يمن، بحران اقتصادي با كانادا و دستگيري مدافعان حقوق زنان در عربستان انتقاد كرده بود.
شبكه خبري بي.بي.سي امروز از احتمال تحريم كنفرانس بزرگ اقتصادي عربستان از سوي انگليس و آمريكا خبر داد.
منابع ديپلماتيك به اين شبكه خبري گفته‌اند اين احتمال وجود دارد «استيو منوچين» وزير خزانه‌داري آمريكا و «ليام فاكس» وزير تجارت بين‌الملل انگليس در اين كنفرانس شركت نكنند.
يك سخنگوي وزارت تجارت بين‌الملل انگليس گفته است هنوز برنامه وزير براي شركت در اين كنفرانس نهايي نشده است. هم‌زمان روزنامه‌هاي فايننشال تايمز انگليس و نيويورك‌ تايمز آمريكا اعلام كرده‌اند كه از كنفرانس ياد شده پشتيباني رسانه‌اي نخواهد كرد. شركت چندمليتي ويرجين نيز از توقف همكاري‌هاي اقتصادي خود با عربستان خبر داده است.
بي.بي.سي گزارش داد كه ديپلمات‌هاي اروپايي و آمريكايي درصدد تهيه بيانيه مشتركي عليه رياض هستند تا درصورتي‌كه نقش اين كشور در ناپديد شدن جمال خاشقچي روزنامه‌نگار منتقد سعودي محرز شود آن را منتشر كنند.
در اين زمينه، رئيس كميته پارلماني بانفوذ امور خارجي مجلس عوام انگليس خواستار تجديدنظر در سطح روابط لندن با رياض شد.
'تام توجندهات' گفت: اين ايده كه ما با عربستان - در صورت احراز نقش اين كشور در ماجراي خاشقچي - به‌صورت يك دولت عادي رابطه خواهيم داشت، صحت ندارد. ممكن است سطح روابط ديپلماتيك خود را كاهش دهيم و حتي محدوديت‌هايي را اعمال كنيم.
پيش‌ از اين تعدادي از نمايندگان مجلس عوام انگليس نيز در نامه‌اي خطاب به وزير خارجه اين كشور خواستار تحقيقات كامل درباره سرنوشت 'جمال خاشقچي' شده‌اند.
در اين نامه، نمايندگان هشدار داده‌اند ماجراي خاشقچي پيامدهاي جدي را در آينده روابط با عربستان سعودي دارد. انگليس بايستي تحقيقات كاملي را درباره ابعاد ناپديد شدن خاشقچي صورت دهد و حاضر باشد با مقام‌هاي ساير كشورها در تحقيقاتشان همكاري كند.
اروپام **هـ ن**2040