۲۳ مهر ۱۳۹۷، ۹:۲۳
کد خبر: 83066144
T T
۰ نفر
رييس انجمن رسانه اي ترك ـ عرب: خاشقچي به قتل رسيده است

آنكارا- ايرنا- توران قشلاقچي رئيس انجمن رسانه اي ترك – عرب اعلام كرد كه با قطعيت مي توان گفت كه جمال خاشقچي روزنامه نگار ناپديد شده در ساختمان كنسولگري عربستان در استانبول به قتل رسيده است.

به گزارش روز دوشنبه ايرنا، قشلاقچي در مصاحبه با روزنامه خبر.ترك با ادعاي قتل فجيع و وحشيانه خاشقچي افزود: هيچ شك و شبهه اي در مورد كشته شدن وي وجود ندارد چرا كه تمامي شواهد در دست است و اطلاعاتي كه از مقامات مسئول دريافت كرده ايم و اخبار رسانه ها و حتي اطلاعات به دست آمده از دنياي عرب، قتل خاشقچي را اثبات مي كند.
وي تاكيد كرد: اسناد صوتي موجود نشانگر قتل وي است و ما فقط منتظريم كه اين اسناد ارائه و منتشر شود چرا كه گفته مي شود خاشقچي ساعت آيفون خود را باز نگه داشته بود و تمام صداهاي پس از مراجعه او به كنسولگري در گوشي آيفون او در بيرون از ساختمان كه در دست نامزدش بوده، صداها را ضبط شده است.
قشلاقچي اضافه كرد: ما اكنون براي پاسخ به سوال 'جسد خاشقچي كجاست؟' تلاش مي كنيم.
وي با ادعاي اين كه 'براي از بين بردن دلايل و شواهد قتل، ديوار اتاق هاي كنسولگري عربستان در استانبول را نقاشي كرده اند'، گفت: دو روز بعد از ناپديد شدن خاشقچي هم برخي اتاق هاي كنسولگري و هم منزل سركنسول را هم نقاشي و رنگ آميزي كرده اند.
رئيس انجمن رسانه اي ترك – عرب كه خاشقچي نيز عضو اين انجمن مي باشد، فعال نبودن دوربين هاي مداربسته كنسولگري و از كار افتادن آنها در روز ناپديد شدن خاشقچي را نيز عمدي عنوان كرد و افزود: شركتي كه خدمات امنيتي مي دهد، در خصوص عدم قطع تصويربرداري دوربين ها ضمانت داده بود و بنا به اعلام آنها، قطع شدن فعاليت دوربين به لحاظ فني امكان ندارد، بلكه از طرف كنسولگري قطع كرده اند.
وي خواستار متمركز شدن همه عوامل رسانه اي و امنيتي بر پيدا شدن جسد خاشقچي شد و گفت: بايد روشن شود كه جسد او را با چمدان ها به يك نقطه از استانبول برده اند؟ يا با اسيد آن را از بين برده اند و البته حقيقت، بعد از پيدا شدن جسد روشن خواهد شد.
قشلاقچي سفر هيات 15 نفره از عربستان سعودي موسوم به 'تيم ترور' در روز ناپديد شدن خاشقچي به استانبول را مشكوك خوانده و ادعاهاي مطرح شده درباره توريستي بودن سفر آنها را دروغ خواند و ادامه داد: ترددها و اقدامات اين هيات 15 نفره نشان مي دهد كه حادثه ديگري در ساختمان كنسولگري و اقامتگاه سركنسول رخ داده است.
وي اضافه كرد: در اين هيات علاوه بر كارشناسان پزشك قانوني، افرادي كه در استفاده از سلاح مجرب هستند و محافظان محمد بن سلمان نيز حضور داشتند و تمامي اينها نشانگر يك جنايت برنامه ريزي شده است و اين هيات در واقع يك تيم جنايت بوده و براي سوء قصد به تركيه آمده بود.
رئيس انجمن رسانه اي ترك – عرب با ادعاي اين كه 'كارشناسان پزشك قانوني براي از بين بردن دلايل و اسناد جنايت آمده بودند، اضافه كرد: آنها در جنايت خود به احتمال قوي از روش هاي متفاوت استفاده كردند و زماني كه جزئيات حادثه روشن شود، وظيفه اين كارشناسان مشخص خواهد شد.
وي همچنين با اشاره به حمايت خاشقچي از بن سلمان در اويل قدرت گيري وي گفت: خاشقچي بعدها به دستور بن سلمان دستگير و دو ماه در زندان ماند و در ماه رمضان 2017 به آمريكا رفت ولي حادثه رخ داده براي او پيام هاي متعدد دارد.
قشلاقچي بيان كرد: اگر اين حادثه در داخل مرزهاي تركيه ولي خارج از ساختمان كنسولگري رخ مي داد، پيام بزرگتري ارزيابي مي شد، ولي چون در داخل كنسولگري رخ داده، باور ندارم كه به طور مستقيم تركيه را مورد هدف قرار داده باشد و در اين حادثه بيشتر به مخالفان پيام داده شده است.
رئيس انجمن رسانه اي ترك – عرب تاكيد كرد: با وقوع اين حادثه، علاوه بر تركيه، تمامي دنيا در روابط خود با عربستان بازنگري خواهند كرد و اگر تمامي جزئيات مشخص شود، ممكن است بن سلمان را از حاكميت دور كنند و يا اگر در حاكميت بماند، به عنوان وليعهد منزوي خواهد شد.
به گزارش ايرنا، بررسي هاي قضايي و پليسي تركيه براي مشخص شدن سرنوشت جمال خاشقچي روزنامه نگار ناپديد شده در ساختمان كنسولگري عربستان سعودي همچنان ادامه دارد و پليس تركيه در صدد است تا امكان قتل و دفن او در محوطه ساختمان كنسولگري و اقامتگاه سركنسول را بررسي كند.
روز يكشنبه رسانه هاي تركيه اعلام كردند كه مقامات رياض درخواست پليس تركيه براي بازرسي فني ساختمان كنسولگري و اقامتگاه سركنسول عربستان سعودي در استانبول را كه به منظور تعيين سرنوشت جمال خاشقچي ارائه شده بود، رد كردند.
دولت تركيه همچنين براي بررسي موضوع ناپديد شدن جمال خاشقچي درخواست تشكيل گروه كاري مشترك را داده بود كه سه روز پيش دو تيم از عربستان سعودي به شهر آنكارا و استانبول سفر كرده و با مقامات محلي ترك ديدار كردند.
خاشقچي 59 ساله، بعد از انتخاب بن سلمان به عنوان وليعهد عربستان، اين كشور را ترك كرده و به آمريكا رفته بود و در روزهاي اخير قصد ازدواج با يك زن تبعه تركيه را داشت و براي طي كردن مراحل ثبت ازدواج خود اوايل ماه جاري ميلادي مجبور به مراجعه به كنسولگري عربستان در استانبول شد و ديگر خارج نشد.
دولت تركيه كه بررسي وضعيت او را در اولويت كاري قرار داده، نتيجه آخرين بررسي هاي خود را به شكل رسمي اعلام نكرده است و مقامات اين كشور روش محتاطانه اي را در اظهار نظر در باره وضعيت خاشقچي در پيش گرفته اند.
هنوز از سرنوشت دقيق خاشقچي كه از روز دوم اكتبر(10 مهرماه) به محل ساختمان كنسولگري عربستان در شهر استانبول مراجعه كرده و ناپديد شده، خبر دقيقي در دست نيست، ولي منابع غيررسمي پليس به رسانه ها گفته اند كه اسناد و شواهد نشان مي دهد كه او از ساختمان كنسولگري خارج نشده است.
رسانه هاي تركيه، قتل در ساختمان كنسولگري، ربايش و قتل در محلي ديگر و نيز ربايش و زنده بودن خاشقچي را سه گزينه محتمل در مورد او اعلام مي كنند.
'رجب طيب اردوغان' رييس جمهوري تركيه نيز سه روز پيش بار ديگر با تاكيد بر ضرورت تعيين سرنوشت خاشقچي روزنامه نگار ناپديد شده در ساختمان كنسولگري عربستان در استانبول گفت: همه ابعاد حادثه ناپديد شدن خاشقچي را بررسي كرده ايم چرا اين رويداد در كشور ما رخ داده و هرگز در خصوص وضعيت اين روزنامه نگار عربستاني سكوت نخواهيم كرد.
وي افزود: بلافاصله پس از شنيدن خبر ناپديد شدن خاشقچي، به وزارت خارجه، وزارت دادگستري و سازمان اطلاعات دستورات لازم براي پيگيري اين حادثه را دادم، به طوري كه همه اقدامات ضروري از جمله ورود و خروج ها به تركيه توسط ماموران امنيت و اطلاعات تحت كنترل شديد قرار گرفت و همچنان تا روشن شدن وضعيت اين روزنامه نگار عربستاني، عمليات امنيتي و اطلاعاتي ما ادامه دارد.
پليس تركيه تصاوير و ويدئوي ورود و ترددهاي مشكوك 15 ديپلمات سعودي به استانبول را كه به ادعاي رسانه‌هاي تركيه تيم ترور خاشقچي بودند، منتشر كرد.
همچنين رسانه هاي تركيه اسامي 15 تبعه عربستان را كه در پرونده ناپديد شدن خاشقچي روزنامه نگار عربستاني متهم هستند، منتشر كردند.
رسانه هاي خبري تركيه 'الطبيقي' و 'البستاني' دو نفر از اين افراد را ماموران رده بالاي امنيتي و از نزديكان بن سلمان عنوان كرده اند.
خاشقچي روزنامه نگار مشهور عربستاني كه از اعضاي انجمن رسانه هاي ترك ـ عرب بوده است، از 12 روز پيش و از زمان مراجعه به ساختمان سركنسولگري عربستان در شهر استانبول ناپديد شد.
برخي منابع غيررسمي خبري مدعي قتل خاشقچي روزنامه نگار منتقد آل سعود توسط ماموران سرويس امنيتي سعودي پس از شكنجه در كنسولگري عربستان شده اند.
بر اساس شايعه منتشر شده، خاشقچي توسط 15 ماموري كه در روز و ساعت حضور او در كنسولگري، از عربستان به استانبول آمده بودند، به قتل رسيده است و قاتلان نيز به كشور خود باز گشته اند.
خاشقچي در مقالاتي كه در روزنامه واشنگتن پست نوشته بود، از جنگ عربستان در يمن، بحران اقتصادي با كانادا و دستگيري مدافعان حقوق زنان در عربستان انتقاد كرده بود.
خاورم/1905