۲۳ مهر ۱۳۹۷، ۱۳:۴۹
کد خبر: 83066614
T T
۰ نفر
سركنسول عربستان در استانبول خود را در خانه زنداني كرده است

آنكارا- ايرنا- محمد العتيبي سركنسول عربستان سعودي در استانبول كه در پرونده ناپديد شدن جمال خاشقچي متهم محسوب مي شود، چهار روز است كه خود را در خانه زنداني كرده و تمام برنامه هاي خود را لغو كرده است.

به گزارش روز دوشنبه ايرنا، العتيبي كه در دومين روز ناپديد شدن خاشقچي با دعوت از خبرنگار رويترز به ساختمان كنسولگري براي بازرسي و تهيه گزارش و عكس، مدعي بود كه خاشقچي در آنجا حضور ندارد، اين روزها خود را مخفي كرده و دور از دسترس عوامل پليسي و رسانه ها قرار دارد.
وي در روزهاي گذشته تحت فشارهاي شديد افكار عمومي بوده و احتمال دستگيري توسط پليس تركيه با قوت گرفتن قتل خاشقچي وجود دارد.
روز گذشته برخي رسانه هاي تركيه از احتمال اخراج سركنسول عربستان سعودي در استانبول به عنوان عنصر نامطلوب خبر دادند ولي امروز برخي منابع غيررسمي اعلام كردند كه تا زمان مشخص نشدن سرنوشت خاشقچي، او اجازه خروج از تركيه را نخواهد داشت چرا كه مطلع ترين فرد درباره سرنوشت خاشقچي محسوب مي شود.
روز گذشته مقامات رياض درخواست پليس تركيه براي بازرسي فني ساختمان كنسولگري و اقامتگاه محمد العتيبي سركنسول عربستان سعودي در استانبول را كه به منظور تعيين سرنوشت جمال خاشقچي ارائه شده بود، رد كردند و اين امر بر ابهام در باره سرنوشت اين روزنامه نگار و نيز نقش كنسول در ماجراي ناپديد شدن او افزود.
منابع خبري غير رسمي تركيه اعلام كردند كه العتيبي به دستور آل سعود ساكت شده و حق بيرون آمدن از اقامتگاه خود را ندارد و عملا ماموران امنيتي اعزام شده از رياض اوضاع سركنسول، اقامتگاه او و ساختمان كنسولگري را در اختيار گرفته اند.
با اين حال بررسي هاي قضايي و پليسي تركيه براي مشخص شدن سرنوشت جمال خاشقچي روزنامه نگار ناپديد شده در ساختمان كنسولگري عربستان سعودي همچنان ادامه دارد و پليس تركيه در صدد است تا امكان قتل و دفن او در محوطه ساختمان كنسولگري و اقامتگاه سركنسول را بررسي كند.
يكي از فرضيه ها درباره سرنوشت جمال خاشقچي اين است كه با توجه به تردد چندين خودرو ديپلماتيك بين اقامتگاه سركنسول و ساختمان كنسولگري در روز ناپديد شدن او، اين روزنامه نگار در يكي از اين ساختمان ها به قتل رسيده و در همان محل دفن شده است.
پليس تركيه در صدد است تا علاوه بر بررسي احتمال قتل و دفن، با استفاده از آثار احتمالي باقيمانده در ساختمان كنسولگري و اقامتگاه سركنسول، از طريق بررسي دي.ان.آ سرنوشت خاشقچي را مشخص كند.
اين در حالي است كه روز گذشته روزنامه صباح تركيه اعلام كرد كه اتاق هايي از اقامتگاه و ساختمان كنسولگري عربستان سعودي در استانبول به علت وجود آثار احتمالي قتل خاشقچي، رنگ آميزي شده است.
دولت تركيه همچنين براي بررسي موضوع ناپديد شدن جمال خاشقچي درخواست تشكيل گروه كاري مشترك را داده بود كه چهار روز پيش دو تيم از عربستان سعودي به شهر آنكارا و استانبول سفر كرده و با مقامات محلي ترك ديدار كردند.
هنوز تشكيل اين گروه كاري مشترك و گزارش هاي آنها در اين باره اعلام نشده است.
روزنامه يني شفق تركيه روز گذشته نوشت كه تمام ابهامات درباره سرنوشت خاشقچي در دو ساختمان كنسولگري و اقامتگاه سركنسول در 300 متري همين ساختمان نهفته است ولي هنوز كارشناسان پليس تركيه نتوانسته اند اين دو ساختمان را به صورت فني بازرسي كنند.
روزنامه يني شفق سه روز پيش در آخرين گزارش جامع خود درباره سرنوشت خاشقچي نوشت: خاشقجي وارد دفتر كنسول شده و پس از آن دو نفر از گروه ترور اعزامي از عربستان پشت سر او وارد دفتر شده و او را مورد ضرب و جرح قرار داده و به اتاقي ديگر برده اند.
به نوشته اين روزنامه، خاشقجي سعي كرده كه از خودش دفاع كند، اما گروه ترور به ضرب و جرح او ادامه داده و سپس او را بيهوش كرده و پس از آن بدن او را در اتاق سوم در كنسولگري با اره قطعه قطعه كرده اند.
اين روزنامه همچنين مدعي شده است كه نيرو‌هاي امنيتي تركيه معتقدند بخشي از جسد خاشقچي در باغچه كنسولگري دفن شده است و به همين علت تقاضاي بازرسي فني و اجازه حفاري را به دولت عربستان ارائه داده اند.
خاشقچي 59 ساله، بعد از انتخاب بن سلمان به عنوان وليعهد عربستان، اين كشور را ترك كرده و به آمريكا رفته بود و در روزهاي اخير قصد ازدواج با يك زن تبعه تركيه را داشت و براي طي كردن مراحل ثبت ازدواج خود اوايل ماه جاري ميلادي مجبور به مراجعه به كنسولگري عربستان در استانبول شد و ديگر خارج نشد.
دولت تركيه كه بررسي وضعيت او را در اولويت كاري قرار داده، نتيجه آخرين بررسي هاي خود را به شكل رسمي اعلام نكرده است و مقامات اين كشور روش محتاطانه اي را در اظهار نظر در باره وضعيت خاشقچي در پيش گرفته اند.
هنوز از سرنوشت دقيق خاشقچي كه از روز دوم اكتبر(10 مهرماه) به محل ساختمان كنسولگري عربستان در شهر استانبول مراجعه كرده و ناپديد شده، خبر دقيقي در دست نيست، ولي منابع غيررسمي پليس به رسانه ها گفته اند كه اسناد و شواهد نشان مي دهد كه او از ساختمان كنسولگري خارج نشده است.
رسانه هاي تركيه، قتل در ساختمان كنسولگري، ربايش و قتل در محلي ديگر و نيز ربايش و زنده بودن خاشقچي را سه گزينه محتمل در مورد او اعلام مي كنند.
پليس تركيه چند روز پيش تصاوير و ويدئوي ورود و ترددهاي مشكوك 15 ديپلمات سعودي به استانبول را كه به ادعاي رسانه‌هاي تركيه تيم ترور خاشقچي بودند، منتشر كرد.
همچنين رسانه هاي تركيه اسامي 15 تبعه عربستان را كه در پرونده ناپديد شدن خاشقچي روزنامه نگار عربستاني متهم هستند، منتشر كردند.
رسانه هاي خبري تركيه 'الطبيقي' و 'البستاني' دو نفر از اين افراد را ماموران رده بالاي امنيتي و از نزديكان بن سلمان عنوان كرده اند.
خاشقچي روزنامه نگار مشهور عربستاني كه از اعضاي انجمن رسانه هاي ترك ـ عرب بوده است، از 12 روز پيش و از زمان مراجعه به ساختمان سركنسولگري عربستان در شهر استانبول ناپديد شد.
برخي منابع غيررسمي خبري مدعي قتل خاشقچي روزنامه نگار منتقد آل سعود توسط ماموران سرويس امنيتي سعودي پس از شكنجه در كنسولگري عربستان شده اند.
بر اساس شايعه منتشر شده، خاشقچي توسط 15 ماموري كه در روز و ساعت حضور او در كنسولگري، از عربستان به استانبول آمده بودند، به قتل رسيده است و قاتلان نيز به كشور خود باز گشته اند.
خاشقچي در مقالاتي كه در روزنامه واشنگتن پست نوشته بود، از جنگ عربستان در يمن، بحران اقتصادي با كانادا و دستگيري مدافعان حقوق زنان در عربستان انتقاد كرده بود.
خاورم/1905**1211