۲۴ مهر ۱۳۹۷، ۰:۳۳
کد خبر: 83067222
T T
۰ نفر
قطر و تركيه درباره روابط نظامي دو جانبه گفت و گو كردند

دوحه - ايرنا - 'خالد العطيه' معاون نخست وزير و وزير دفاع قطر در ديدار با 'رجب طيب اردوغان' رئيس جمهوري تركيه روابط دو كشور در زمينه نظامي را مورد بحث و بررسي قرار داد.

به گزارش بامداد سه شنبه ايرنا، حساب كاربري وزارت دفاع قطر در شبكه توئيتر با اعلام اين مطلب، افزود: العطيه پيش از ديدار با رئيس جمهوري با 'خلوصي آكار' همتاي تركيه اي خود هم ديدار كرد.
اين بيانيه به جزييات بيشتري در اين زمينه اشاره نكرد.
سفر وزير دفاع قطر به تركيه در حالي انجام مي شود كه پنجشنبه 13 مهرماه سازمان صنايع دفاعي تركيه موسوم به 'اسيلسان' در بيانيه اي اعلام كرد: در چارچوب توسعه همكاري نظامي دو جانبه با قطر، شركت صنايع دفاعي مشترك با دوحه تاسيس كرده است.
اين شركت مشترك، با نام «برق» كه دفتر مركزي آن در دوحه قرار دارد با همكاري شركت هلدينگ «برزان» وابسته به وزارت دفاع قطر و موسسه فناوري صنايع دفاعي تركيه اعلام موجوديت كرده است.
شركت برق با هدف توليد سيستم هاي فرماندهي و كنترل، دوربين هاي حرارتي و ديد در شب، سيستم هاي رمزگذاري و كنترل از راه دور تاسيس شده است.
هلدينگ برزان 51 درصد سهام شركت برق كه با سرمايه اوليه يك ميليون ريال قطر (275 هزار دلار) تاسيس شده است، اسيلسان 48 درصد و موسسه فناوري صنايع دفاعي تركيه (SSTEK) يك درصد سهام را در اختيار دارند.
ماه مارس (اسفند/ فرودين) گذشته بود كه برزان و اسيلسان قراداد تبادل تجارب تكنولوژي، توليد سيستم هاي كنترل از راه دور را در حاشيه نمايشگاه و كنفرانس صنايع دريايي موسوم به «ديمدكس 2018» را امضا كردند.
وزارت دفاع قطر شركت هلدينگ برزان را براي توسعه توامان نظامي و سرمايه گذاري در صنايع دفاعي و توسعه تكنولوژيك نظامي در قطر تاسيس كرد.
روابط تركيه و قطر پس از بحران خليج فارس و قطع رابطه عربستان، امارات، بحرين و مصر با دوحه، وارد مرحله جديدي شد.
كشورهاي عربستان، امارات، بحرين و مصر از 5 ژوئن 2017 ( 15 خرداد 96) با متهم كردن دوحه به حمايت از تروريسم كليه روابط خود با اين كشور را قطع كردند و مرزهاي زميني، دريايي و هوايي با قطر را هم بستند.
كشورهاي تحريم كننده 13 شرط از جمله بسته شدن پايگاه نظامي تركيه در قطر، توقف همكاري نظامي آنكارا با دوحه را براي از سرگيري روابط با قطر تعيين كردند، شروطي كه مقام هاي قطري تاكنون تن به پذيرش آن نداده اند.
دو كشور در سال 2014 براي ايجاد پايگاه نظامي تركيه در قطر به توافق رسيدند و تركيه در حال حاضر نزديك به 5 هزار نيروي نظامي در اين پايگاه دارد.
شبد**خاورم**1508**1379