۲۴ مهر ۱۳۹۷، ۱۲:۱۵
کد خبر: 83067664
T T
۰ نفر

125میلیون هكتار عرصه در معرض فرسایش است

۲۴ مهر ۱۳۹۷، ۱۲:۱۵
کد خبر: 83067664
125میلیون هكتار عرصه در معرض فرسایش است

اراك - ایرنا - مدیركل دفتر آبخیزداری و حفاظت خاك سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری كشور گفت: 125 میلیون هكتار از عرصه های كشور در معرض فرسایش آبی است و افزون بر آن خطرهای جدی دیگری سلامت طبیعی ایران را تهدید می كند.

«هوشنگ جزی» روز سه شنبه در جریان سفر به اراك در جمع اصحاب رسانه افزود: هفت هزار میلیار ریال معادل 22 میلیون دلار امسال از محل صندوق توسعه ملی برای آبخیزداری و آبخوان داری تخصیص شده است.
وی اظهار داشت: این منابع مالی در راستای افزایش تغذیه سفره های زیر زمینی و مقابله با خشكسالی ها، كنترل عوامل فرسایش آبی و افزایش پوشش گیاهی مراتع كشور اختصاص یافته است.
مدیركل دفتر آبخیزداری و حفاظت خاك سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری كشور ادامه داد: اجرای عملیات آبخیزداری در كشور ذخیره سازی و نفوذ آب به منابع زیر زمینی تا 520 مترمكعب در هر هكتار و افزایش علوفه تا 120 كیلوگرم در سال را به همراه دارد.
جزی خاطر نشان كرد: توسعه 25 هزار هكتار عملیات جنگل كاری، 50 هزار هكتار عملیات مدیریت مراتع، مبارزه با آفات و حریق و تهیه سند كاداستر برای هشت میلیون هكتار از برنامه هایی است كه امسال در دستور كار است.
وی ادامه داد: 86 میلیون هكتار مرتع و 36 میلیون هكتار بیابان در كشور وجود دارد كه با توجه به شرایط اقلیمی باید برنامه موثری در حوزه آبخیزداری و ابخوان داری داشت.
مدیركل دفتر آبخیزداری و حفاظت خاك سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری كشور افزود:26 میلیون هكتار از حوزه های آبخیز در معرض فرسایش كشور آماده انجام فعالیت های آبخیزداری است كه منابع لازم برای مطالعه 11 میلیون متر مكعب این اراضی تهیه شده و مطالعه پنج میلیون هكتار صورت گرفته است اما برای 9 میلیون متر مكعب آن هیچ گونه فعالیتی انجام نشده است.
جزی پیش بینی كرد: با اختصاص این اعتبارات عملیات آبخیزداری، مكانیكی و بیومكانیكی 700 هزار هكتار از اراضی آبخیزداری كشور انجام می شود.
وی یادآور شد: در اجرای طرح های آبخیزداری و آبخوان داری كشور 50 نوع عملیات انجام می شود كه لایروبی سدها، اجرای عملیات گابیون بندی و ایجاد سد خاكی در مسیر رودخانه ها است.
وی ادامه داد: 250 میلیون متر مكعب رسوب هر سال در سدهای كشور جمع می شود كه لایروبی آن ها از مهمترین عملیات ها برای ذخیره سازی آب است.
رئیس مركز جنگل های خارج شمال و مجری طرح توسعه گیاهان دارویی سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری كشور نیز در این نشست گفت: 14 و سه دهم میلیون هكتار جنگل در پنج ناحیه رویشی شمال كشور، زاگرس، ایرانی تورانی، خلیج فارس و عمان و ارس باران وجود دارد كه هر كدام از ساختار اكولوژیكی ویژه ای برخوردار هستند.
«فریبرز غیبی» افزود: هشت و نیم هزار هكتار جنگل كاری با هدف توسعه عرصه های جنگلی و 75 هزار هكتار زراعت چوب با مشاركت مردم از برنامه های سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری كشور در برنامه ششم توسعه است.
وی با یادآوری اختصاص هفت هزار میلیارد ریال از محل صندوق توسعه ملی به فعالیت های آبخیزداری و آبخوان داری در سطح كشور، ادامه داد: اجرای 25 هزار هكتار جنگل كاری، 625 هزار هكتار عملیات آبخیزداری در حوزه های آبخیز، 17 هزار هكتار نهال كاری گونه های جنگلی و هشت هزار هكتار بذر پاشی از گونه های جنگلی از برنامه های این سازمان در سال جاری است.
مجری طرح توسعه گیاهان دارویی سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری كشور یاد آور شد: هشت هزار و 425 گونه گیاهی در كشور وجود دارد كه این گونه ها 2 برابر تنوع گیاهی كشورهای اروپایی است.
غیبی افزود: 2 هزار 300 گونه گیاه دارویی در كشور وجود دارد كه با كشت و توسعه آن ها می توان زمینه اشتغال و درآمدزایی را برای مردم مناطق مختلف كشور فراهم كرد.
وی ادامه داد: بازنگری، توسعه و كشت گیاهان دارویی در 9 هزار و 600 هزار هكتار از عرصه های مراتع كشور برای ایجاد اشتغال و درآمد زایی در جوامع محلی كشور از دیگر برنامه های این سازمان در برنامه ششم توسعه است.
استان مركزی با 29 هزار و 530 كیلومتر مربع وسعت، حدود 1.82 درصد از گستره كشور را به خود اختصاص داده كه 70 درصد آن را عرصه های منابع طبیعی تشكیل می دهد.
1955/6013/
۰ نفر