«امرالله امینی» امروز (سه شنبه) در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا افزود: حاشیه قیمتی كه در بازار خودرو ایجاد شده نیز تحت تاثیر همین مساله است و بخش زیادی از آن به فعالیت دلالان برمی گردد.
به گفته وی، نیاز و تقاضای واقعی مردمی برای خودرو وجود دارد اما از آنجایی كه واسطه ها به دنبال سود هستند، مصرف كنندگان بلاتكلیف مانده اند.
این اقتصاددان ادامه داد: قیمت های خودرو در بازار آزاد شرایط نامشخصی دارد به گونه ای كه در مقایسه با سه ماه پیش، نرخ خودروهای خارجی 2 تا سه برابر و داخلی ها بین 40 تا 60 درصد رشد داشته است.
وی، یكی از مشكلات خودروسازان در این بخش را مشكلات ارزی و قیمت های آن اعلام كرد و گفت: خودروسازان نیز در شرایط كنونی به دنبال واقعی كردن قیمت خودروها هستند.
امینی در ادامه تاكید كرد: جمهوری اسلامی ایران به دلایل استراتژیك و صنعتی نیازمند صنعت خودرو است، اما این صنعت همواره متاثر از سیاست های كلان اقتصادی مثل نرخ ارز، واردات و غیره است كه سبب شده استراتژی ها در مسیر درست قرار نگیرد.
به گزارش ایرنا، پیش از این «امیرحسن كاكایی» استاد دانشگاه در گفت وگو با ایرنا اعلام كرده بود: مهمترین انتظار در شرایط كنونی از تصمیم سازان، تعیین تكلیف قیمت گذاری خودرو، مواد اولیه و سایر نهاده هایی است كه با نرخ دلار ارتباط مستقیم دارد.
اقتصام*3065** 2023
تهران- ایرنا- عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی گفت: عامل اصلی آشفته بازار كنونی خودرو، دلالان و واسطه ها هستند كه بیشترین تقاضاها را به خود اختصاص داده و به دنبال كسب سود بیشترند.