۲۵ مهر ۱۳۹۷، ۱۷:۱۷
کد خبر: 83069534
T T
۰ نفر
تعيين سرنوشت خاشقچي براي تركيه بسيار مهم است

آنكاراـ ايرناـ بينالي يلدريم رييس مجلس ملي تركيه گفت: 'مسئوليت تامين امنيت جاني و مالي هر انساني كه وارد تركيه مي شود بر عهده دولت است و به همين دليل روشن شدن سرنوشت جمال خاشقچي براي ما بسيار مهم است.'

به گزارش روز چهارشنبه ايرنا، بينالي يلدريم كه براي شركت در اجلاس بين المجاس به سوئيس سفر كرده بود، در حين بازگشت طي مصاحبه با خبرنگاران به موضوع ناپديد شدن خاشقچي پرداخت و اظهار كرد: ماجراي قتل و ربايش خاشقچي در ساختمان كنسولگري عربستان در استانبول از هر جنبه اي محكوم و غير قابل قبول است چرا كه ناپديد شدن هر انساني در مقر ديپلماتيك هر كشوري در خارج، به هر شكل ممكن مشكل بزرگ و بغرنجي محسوب مي شود.
وي اضافه كرد: اخبار و ادعاهاي مختلفي در خصوص ناپديد شدن خاشقچي وجود دارد به طوري كه بعضي مدعي قتل وي در داخل ساختمان كنسولگري و بعضي مدعي ربودن وي توسط ماموران آل سعود هستند اما در هر صورت همه جوانب اين ماجرا تحت بررسي ماموران قضايي ـ امنيتي تركيه قرار دارد و بي گمان در نهايت چيز مبهمي در خصوص سرنوشت اين روزنامه نگار مشهور باقي نخواهد ماند و همه حقايق آشكار خواهد شد.
يلدريم ، همكاري عربستان با تركيه در مسير روشن شدن حقيقت درباره سرنوشت خاشقچي را گامي مثبت دانست و تاكيد كرد: همه تحقيقات انجام شده قضايي ـ امنيتي تاكنون به باور من در مرحله اوليه بوده است.
وي تصريح كرد: تعيين وضعيت خاشقچي براي مقامات كاخ سفيد هم اهميت دارد و به رغم اين كه اين روزنامه نگار مشهور، تبعه آمريكا نيست اما در مطبوعات معتبر اين كشور فعاليت داشته و امروز افكار عمومي آمريكا خواهان روشن شدن واقعيت درباره سرنوشت اوست و به همين دليل شاهديم كه مايك پمپئو وزير خارجه اين كشور پس از ديدار با مقامات عربستان وارد تركيه شده است.
هنوز از سرنوشت دقيق خاشقچي كه از روز دوم اكتبر(10 مهرماه) به محل ساختمان كنسولگري عربستان در شهر استانبول مراجعه كرده و ناپديد شده، خبر دقيقي در دست نيست، ولي منابع غير رسمي پليس به رسانه ها گفته اند كه اسناد و شواهد نشان مي دهد كه او در ساختمان كنسولگري به قتل رسيده است.
در راستاي تعيين سرنوشت خاشقچي، تحقيقات ماموران قضايي ـ امنيتي تركيه، همچنان ادامه دارد و مواضع مقامات ارشد سياسي اين كشور از جديت اين پيگيري ها حكايت دارد.
در همين ارتباط، رجب طيب اردوغان رييس جمهوري تركيه عصر روز گذشته (سه شنبه) پس از سخنراني در اجتماع نمايندگان حزب عدالت و توسعه در مجلس ملي تركيه در مصاحبه با خبرنگاران اظهار كرد: تفتيش كنسولگري عربستان براي مشخص شدن سرنوشت جمال خاشقچي روزنامه نگار منتقد عربستاني ناپديد شده ادامه دارد.
وي بيان كرد: هدف از انجام تحقيقات پيرامون ناپديد شدن خاشقچي را دستيابي به ادله و شواهد محكمه پسند بيان كرد.
اين مقام تركيه افزود: علاوه بر ادامه جست و جوي فني ساختمان كنسولگري عربستان در استانبول، در جريان تحقيقات احتمال وجود مواد سمي نيز بررسي مي شود.
مولود چاووش ‌اوغلو وزير امور خارجه تركيه نيز عصر روز گذشته در ديدار با معاون وزير امور خارجه بخش ترك نشين قبرس از احتمال بازجويي دادستاني تركيه از هر فرد مظنون در كنسولگري عربستان سعودي در خصوص ناپديد شدن خاشقچي خبر داد.
وي اعلام كرد كه احتمال بازجويي از كاركنان كنسولگري عربستان سعودي در استانبول وجود دارد، ولي آنها ممنوع الخروج نيستند و هر كدام از كاركنان كنسولگري عربستان اجازه خروج از تركيه را دارند.
ساعاتي پس از اعلام اين اظهارات وزير امور خارجه تركيه، محمد العتيبي سركنسول عربستان در استانبول كه از او به عنوان فرد كليدي در ناپديد شدن خاشقچي نام برده مي شود، تركيه را ترك كرد و امروز از طرف دولت عربستان از مسئوليت خود كنار گذاشته شد.
براي تعيين سرنوشت خاشقچي به درخواست پليس تركيه به منظور بازرسي فني ساختمان كنسولگري و اقامتگاه العتيبي در استانبول، تيم تحقيقاتي مشترك تشكيل شده و اين تيم طي دو شب گذشته به جست و جوي ساختمان كنسولگري پرداختند.
بازرسي و تفتيش اقامتگاه سركنسول عربستان سعودي در شهر استانبول نيز كه قرار بود شب گذشته براي مشخص شدن سرنوشت جمال خاشقچي انجام شود، ابطال شد اما به گفته چاووش اوغلو بازرسي از اين اقامتگاه امروز انجام خواهد شد.
هنوز خبري رسمي مبني بر قتل و يا ربايش خاشقچي از سوي مقامات رسمي تركيه اعلام نشده است اما رسانه هاي نزديك به حزب حاكم تركيه با انتشار گزارش هايي از دستيابي به اسناد قتل و شكنجه اين روزنامه نگار مشهور در داخل كنسولگري عربستان خبر مي دهند.
سايت اينترنتي 'خبر.7 ' تركيه صبح امروز طي خبري فوري اعلام كرد: اسامي پنج نفر از عاملان اصلي قتل جمال خاشقچي روزنامه نگار سعودي در كنسولگري عربستان در استانبول مشخص شده است.
اين رسانه به نقل از يك منبع خبري و رسانه اي آمريكايي اعلام كرد كه خاشقچي در ساختمان كنسولگري عربستان سعودي در استانبول به قتل رسيده و جسد او مثله شده است.
به نوشته اين رسانه، خاشقچي توسط پنج نفر از عوامل تيم ترور اعزامي از سوي آل سعود به قتل رسيده و مقامات تركيه هويت پنج نفر از آنها را مشخص كرده اند.
به نوشته خبر.7، يكي از اين افراد از چهره هاي بسيار نزديك و از ياران صميمي محمد بن سلمان وليعهد پرحاشيه عربستان سعودي است و سه نفر ديگر از مظنونان هم از عوامل امنيتي مرتبط و نزديك با شخص وليعهد عربستان هستند.
به گزارش اين رسانه، پنجمين نفر از اين افراد هم از كاركنان وزارت كشور و از متخصصان و مقامات بلند پايه پزشكي قانوني عربستان است.
اين رسانه نوشت: اعزام همزمان اين افراد به كشوري خارجي نشان مي دهد كه آنها برنامه خاصي داشته اند و با هماهنگي آل سعود به استانبول آمده و دست به جنايت زده اند.
اين رسانه اسامي پنج متهم اصلي را 'ماهر عبدالعزيز مترب' از ديپلمات هاي عربستاني و از عوامل تيم حفاظتي وليعهد عربستان، 'عبدالعزيز محمد الحساوي' از عوامل تيم حفاظتي محمد بن سلمان و 'ثائر غالب الحربي' از عوامل حفاظتي و رسانه اي وابسته به وليعهد ذكر كرد.
شبكه خبر.7 همچنين در گزارشي ديگر مدعي وجود اسناد صوتي در اختيار ماموران تركيه شد و نوشت: در حين شكنجه و قتل خاشقچي، سركنسول عربستان اعتراض كرده و خواهان انجام اين اقدام خارج از ساختمان كنسولگري شده است و در پاسخ به اعتراض وي، فردي از ماموران ارتكاب جرم گفته: اگر قصد زندگي در عربستان داري سكوت كن.
به نوشته اين رسانه، خاشقچي توسط ماموران اعزامي آل سعود شكنجه شده و ابتدا انگشتان وي و در نهايت سر اين روزنامه نگار بريده شده است.
اين رسانه مدعي انتشار اخباري در شبكه سي.ان.ان آمريكا با استناد به گزارش ماموران ترك شد كه چنين آمده است: جنازه خاشقچي توسط متخصص كالبد شكافي قطعه قطعه شده و اين كارشناس در حين ارتكاب به اين عمل، به اطرافيان خود، گوش كردن به موسيقي را توصيه كرده است.
به گزارش ايرنا، محمد العتيبي كه از او به عنوان فرد كليدي در پرونده خاشقچي نام برده مي شود، عصر ديروز پس از آن كه وزير امور خارجه تركيه خبر از احتمال بازجويي از تمام كاركنان كنسولگري را داد، از تركيه خارج شده و به كشور خود بازگشت.
رسانه هاي تركيه اعلام كردند كه امروز نيز بازرسي فني و تخصصي عوامل پليس جنايي و قضايي دو كشور از ساختمان كنسولگري عربستان در استانبول ادامه خواهد داشت.
خاشقچي 59 ساله، پس از انتخاب بن سلمان به عنوان وليعهد عربستان، اين كشور را ترك كرده و به آمريكا رفته بود و در روزهاي اخير قصد ازدواج با يك زن تبعه تركيه را داشت و براي طي كردن مراحل ثبت ازدواج خود اوايل ماه جاري ميلادي مجبور به مراجعه به كنسولگري عربستان در استانبول شد و ديگر خارج نشد.
دولت تركيه كه بررسي وضعيت او را در اولويت كاري قرار داده، نتيجه آخرين بررسي هاي خود را به شكل رسمي اعلام نكرده است و مقامات اين كشور روش محتاطانه اي را در اظهار نظر در باره وضعيت خاشقچي در پيش گرفته اند.
خاشقچي در مقالاتي كه در روزنامه واشنگتن پست نوشته بود، از جنگ عربستان در يمن، بحران اقتصادي با كانادا و دستگيري مدافعان حقوق زنان در عربستان انتقاد كرده بود.
خاورم/1905**1586