۲۸ مهر ۱۳۹۷، ۱۹:۱۷
کد خبر: 83072525
T T
۰ نفر
عضو مجلس نمایندگان خواستار فراخوان كاردار آمریكا از عربستان شد

تهران - ایرنا - «مایك كوفمان» نماینده جمهوریخواه آمریكا در واكنش به قتل «جمال خاشقچی» روزنامه نگار منتقد سعودی، از «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری ایالات متحده خواست كاردار موقت آمریكا در عربستان را فراخواند.

به گزارش روز شنبه تارنمای خبری نشریه هیل، كوفمان گفت: كشور ما باید پای ارزش هایمان بماند و از متحدانمان خواستار احترام به حقوق بشر شود.
دولت آمریكا در حال حاضر سفیر تائید شده ای برای عربستان ندارد، اگرچه «كریستوفر هنزل» به عنوان كاردار موقت ایالات متحده در ریاض خدمت می كند.
كوفمان در حالی این خواسته را مطرح كرد كه نمایندگان آمریكایی خواستار واكنش قاطعانه تر آمریكا نسبت به قتل خاشقچی شده اند.
دولت عربستان روز جمعه برای اولین بار اذعان كرد كه خاشقچی در داخل ساختمان كنسولگری عربستان در استانبول كشته شده است.
دولت عربستان در عین حال مدعی شد كه وی در جریان درگیری در داخل كنسولگری كشته شده است، توضیحی كه نمایندگان آمریكایی تا حدی زیادی آن را رد كرده اند.
مقام های تركیه گفته اند كه خاشقچی پس از ورود به داخل كنسولگری، هدف عملیات غافلگیرانه سعودی ها قرار گرفته و پس از قتل مثله شده است.
از قرار معلوم دولت تركیه نوار ضبط شده ای به عنوان سند قتل خاشقچی در اختیار دارد و رئیس جمهوری آمریكا خواستار دستیابی به آن شده است.
ترامپ توضیحات عربستان در مورد قتل خاشقچی را موثق دانست و بازداشت 18 شهروند سعودی در ارتباط با قتل وی را گامی مثبت برشمرد.
رئیس جمهوری آمریكا همچنین به اعمال تحریم هایی علیه عربستان اشاره كرد، اما از لغو قراردادهای فروش سلاح به ریاض نامی نبرد.
خاشقچی ستون نویس روزنامه واشنگتن پست بود كه مقاله هایی در نقد رژیم سعودی از جمله محمد بن سلمان ولیعهد عربستان به رشته تحریر درآورده است.
وی 10 مهر ماه برای ثبت ازدواج خود با یك زن تبعه ترك وارد ساختمان كنسولگری عربستان در استانبول شد، اما هیچ گاه از این ساختمان بیرون نیامد.
اروپام**9109**1908