۳۰ مهر ۱۳۹۷، ۱۷:۳۴
کد خبر: 83074939
T T
۰ نفر
آمریكایی ها در خروج از برجام احساس شكست می كنند

تهران - ایرنا - سخنگوی كمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: وزیر امور خارجه اعلام كرد كه آمریكایی ها در خروج از برجام احساس شكست می كنند، ضمن اینكه همزمان در این مدت از یونسكو، نفتا، شورای حقوق بشر، كنوانسیون پاریس و غیره نیز خارج شدند.

علی نجفی خوشرودی روز دوشنبه در گفت وگو با خبرنگار سیاسی ایرنا درباره حضور عصر یكشنبه محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه در كمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، افزود: نشست مذكور با حضور محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه برگزار و رییس دستگاه دیپلماسی به سوالات نمایندگان پاسخ داد.
نجفی اظهار داشت: جمشید جعفرپور نماینده لارستان درباره بازرگانان و صرافان ایرانی در امارات متحده عربی سوال كرد كه وزیر امور خارجه در پاسخ گفت كه این موضوع از دغدغه های دستگاه دیپلماسی، ایرانیان مقیم خارج از كشور از سرمایه های كشور هستند و همه تلاش را خواهیم داشت كه حقوق شهروندان ایرانی حفظ شود.
وی خاطر نشان كرد: وزیر امور خارجه در عین حال به این نكته اشاره كرد كه نوع روابط برخی كشورهای منطقه از جمله امارات متحده عربی با ایران در وضعیت ایرانیان مقیم آن كشور نیز تأثیر گذاشته است كه نماینده پاسخ كننده از پاسخ قانع نشد.
سخنگوی كمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی تاكید كرد: در ادامه آقای قاضی پور نماینده ارومیه این پرسش را مطرح كرد كه پس از سفر چند ساعته رییس رژیم صهیونیستی به كشور جمهوری آذربایجان یكی از نمایندگان مجلس آذربایجان اظهارات ضد جمهوری اسلامی ایران داشت و پاسخ ایران به این گونه اظهارات چیست؟
نجفی تصریح كرد: ظریف با اشاره به پروتكل نحوه موضع گیری ها و پیگیری ها تصریح كرد كه از كانال های مختلف از جمله از طریق سفیر جمهوری اسلامی ایران در باكو به این اظهارات اعتراض كردیم قرار شد نماینده سوال كننده پس از مشاهده مستندات اقدامات انجام شده در خصوص قانع شدن یا نشدن اعلام نظر كند.
وی ادامه داد: در ادامه سید جواد ساداتی نژاد نماینده كاشان در خصوص دلیل عدم موضع گیری نماینده كشورمان در محكومیت نقض حقوق مسلمانان میانمار اقدامات وزیر امور خارجه مقابل موضع گیری خصمانه غربی‌ها در حمایت از آشوبگران مطرح شد و مقرر شد ساداتی نژاد پس از دریافت پاسخ كتبی وزیر امور خارجه اعلام نظر كند.
سخنگوی كمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در ادامه گفت: جواد كریمی قدوسی نماینده مشهد نیز از نتیجه سفرها و گروه های اقتصادی همراه وزیر امور خارجه پرسید و وزیر امور خارجه در پاسخ اظهار داشت كه این نوع تیم های اقتصادی هیچ هزینه ای برای وزارت امور خارجه ندارد.
نجفی افزود: دكتر ظریف بر اهمیت سفرها و طرح های اقتصادی تاكید و تصریح كرد كه در این سفرها قراردادهای تجاری خوبی منعقد می‌شود. مقرر شد گزارش كاملی از این اقدامات از سوی وزارت امور خارجه ارائه تا نماینده سوال كننده اعلام نظر كند.
وی اظهار داشت: اسدالله جاسبی نماینده رودسر و املش نیز سوالی در خصوص توجه به روابط با همسایگان پرسید كه ظریف در پاسخ با تشریح اقدامات و برنامه های وزارت امور خارجه برای پیگیری توسعه روابط با كشورهای مختلف به ویژه با همسایگان تاكید كرد كه از طرق مختلف از جمله برقراری روابط تخصصی و دوستانه با مقامات كشورهای مختلف از ظرفیت های مختلف برای تقویت روابط با كشورهای مختلف بهره برداری می كنیم، در نتیجه نماینده سوال كننده از پاسخ وزیر امور خارجه قانع شد.
نجفی خاطر نشان كرد: در ادامه مصطفی كواكبیان نماینده تهران، ری، شمیرانات، اسلام شهر و پردیس سوالاتی پیرامون سهم ایران در دریای خزر مطرح كرد و دكتر ظریف نیز با اشاره به چند دور مذاكرات كارشناسی و همچنین جمع بندی صورت گرفته در كشور در روند و دستاوردهای كنوانسیون رژیم حقوقی دریای خزر را كه اخیراً به امضای روسای جمهوری پنج كشور ساحلی دریای خزر تشریح كرد در نتیجه نماینده سوال كننده درخواست استمهال برای طرح سوال و اعلام نظر پیرامون آن را مطرح كرد.
وی تاكید كرد: در ادامه حسینعلی حاجی دلیگانی نماینده شاهین شهر و میمه درباره طرح دعای ظالمانه آمریكا علیه ایران در محاكم قضایی این كشور پرسید كه وزیر امور خارجه در پاسخ با اشاره به ساز و كارها و قوانین حقوقی داخلی در آمریكا تاكید كرد كه مسئولیت این كار با وزارت امور خارجه نیست و مركز حقوقی بین المللی مسئولیت دعاوی جمهوری اسلامی ایران را بر عهده دارد و البته وزارت امور خارجه نیز پیگیری ها و اقدامات خود را انجام می دهد.
سخنگوی كمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی خاطر نشان كرد: در ادامه محمد علی پورمختار نماینده بهار و كبودرآهنگ این پرسش را مطرح كرد كه چه اقداماتی برای محور قرار دادن اقتصاد و توسعه ملی صورت گرفته است؟ چه اقداماتی برای ارتقای جایگاه ایران و ایرانی در صحنه جامعه جهانی انجام شده است كه وزیر امور خارجه در پاسخ با اشاره به اینكه سفارت خانه های ایران در خارج از كشور با همه ظرفیت های خود فعالیت می كنند و توسعه دیپلماسی اقتصادی را از مهم‌ترین دستورهای وزارت امور خارجه است وی به محدودیت‌های اعتباری و بودجه‌ای اشاره و در عین حال تاكید كرد كه فعالیت نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران در خارج از كشور متاثر از مولفه‌های مختلف است كه نماینده سوال كننده قانع نشد.
نجفی افزود: در ادامه محمد رضا صباغیان بافقی نماینده مهریز سوالی در خصوص بدعهدی آمریكا و اجرا نشدن تعهدات در برجام و نهایتا خروج این كشور از برجام پرسید كه ظریف در پاسخ ضمن تبیین روند مذاكرات و هماهنگی های داخلی در این خصوص تاكید كرد كه خروج آمریكا از برجام واقعیت آن است كه آمریكایی ها در خروج از برجام احساس شكست كرده‌اند ضمن اینكه همزمان در این مدت آمریكا از یونسكو، نفتا، شورای حقوق بشر، كنوانسیون پاریس و غیره نیز خارج شدند. ضمن اینكه امروز اقدامات آمریكا همراهی و اجماع سایر كشورها را ندارد در نهایت آقای صباغیان از پاسخ قانع نشد.
وی اظهار داشت: در نهایت سید مصطفی ذوالقدر نماینده میناب و جاسك درباره سختی صدور رواید در نمایندگی های جمهوری اسلامی در حوزه خلیج فارس پرسید كه وزیر امور خارجه در پاسخ تاكید كرد كه تأكید ما بر تسهیل صدور روادید است و پیگیری هایی نیز در این خصوص انجام خواهد شد و در نهایت نماینده سوال كننده از پاسخ قانع شد.
سیام**1751**1535