۳۰ مهر ۱۳۹۷، ۱۸:۰۹
کد خبر: 83074978
T T
۰ نفر

هند سمی ترین هوای جهان را دارد

۳۰ مهر ۱۳۹۷، ۱۸:۰۹
کد خبر: 83074978
هند سمی ترین هوای جهان را دارد

دهلی نو-ایرنا- هند كه در سالهای اخیر عنوان سریع ترین اقتصاد درحال رشد جهان را به خود اختصاص داده است در عین حال سمی ترین هوای جهان را نیز استشمام می كند بطوریكه امروزه ده شهر این كشور در فهرست آلوده ترین شهرهای دنیا قرار دارند.

به گزارش ایرنا، به نقل از شبكه خبری 'ان دی تی وی' در حالی كه چین به عنوان بزرگ ترین اقتصاد آسیا به مدت طولانی مشهور به داشتن آسمان های پر از دود بود. اما امروزه هند با چالش بزرگ تری از آلودگی دست و پنجه نرم می كند كه 10 شهر آنرا در خود غرق گرده است.
منتقدین دولت هند و فعالان محیط زیست این سوال را مطرح می كنند كه دولت هند تنها به فكر رشد اقتصاد كشور است درحالی كه مردم به دلیل آلودگی هوا درحال از دست دادن جان خود هستند و یا مریض می شوند. آنها می گویند چگونه یك كشور می تواند رشد اقتصادی داشته باشد درحالی كه شهروندان آن به دلیل آلودگی هوا دچار مشكلات اقتصادی می شوند.
هند مدت ها سعی كرده است مانند چین یك برنامه ملی كنترل آلودگی هوا را طراحی كند. دولت نارندرا مودی نخست وزیر این كشور اكنون طرح های جدیدی را برای كنترل آلودگی هوا به خدمت گرفته و ادعا می كند كه آلودگی هوا كاهش یافته است. اما هرگونه تغییر باید جنبه های مختلف رشد سریع هند مانند خاك ناشی از ساخت و ساز هزاران ساختمان و دود میلیون ها خودرو جدید را پوشش دهد.
در طول هفته های آینده طرح های نارندرا مودی آزمایش خود را پس خواهند داد. با نزدیك شدن زمستان، لایه ای از خاك و دود مناطق شمالی هند را فرا می گیرد. آتش زدن زمین های كشاورزی و انفجار میلیون ها مواد محترقه در طول جشن 'دیوالی' معمولا آلودگی هوا را به شدت در این فصل افزایش می دهند.
اگر سیاست های سختگیرانه كنترل آلودگی به درستی اجرا شوند شهروندان و دولت هند بسیار ثروتمند تر خواهند بود. با توجه به تخمین های بانك جهانی، هزینه های درمان و كاهش تولید ناشی از آلودگی حدود 8.5 درصد بر تولید ناخالص داخلی هند تاثیر می گذارند. ارزش اقتصاد هند هم اكنون 2.6 تریلیون دلار است كه با توجه به تخمین بانك جهانی، آلودگی هوا سالانه 221 میلیارد دلار برای اقتصاد هند هزینه دارد.
راگبندرا جا یك استاد رشته اقتصاد در دانشگاه ملی استرالیا گفت: تغییر مسیر هند به سوی یك اقتصاد پاك امری ساده نخواهد بود.
آرویند كومار یك پزشك و جراح قفسه سینه در بیمارستان 'سر گانگا رام' در دهلی نو گفت: در سال های 1980، 90 درصد از بیماران دارای سرطان ریه افراد میان سال با سابقه استفاده مكرر از سیگار بودند. اما در سال های اخیر 60 درصد از مراجعه كنندگان سابقه ای از استفاده از دخانیات ندارند درحالی كه نیمی از این بیماران را زنان تشكیل می دهند.
با توجه به گزارش موسسه تاثیرات سلامتی، ذرات معلق كوچك در هوا یكی از دلایل اصلی بیماری هایی مانند آسم، سرطان ریه و بیماری های قلبی بوده اند و به مرگ 1.1 میلیون نفر هندی در سال 2015 كمك كرده اند.
در همین حال پس از دو دهه پیشرفت، چین با جدیت برنامه كنترل آلودگی خود را دنبال می كند و در این زمینه به پیشرفت های قابل توجهی رسیده است. اگرچه هنوز هم شاهد آسمان های دودی در شهرهای چین هستیم، اما موارد وقوع این آلودگی ها كاهش یافته است.
گزارش سازمان 'ایر ویژوال' كه كیفیت هوای جهان را رصد می كنند نشان داد كه تعداد روزهای بسیار آلوده در هند از 66 روز در سال 2015 به 84 روز در سال 2017 افزایش یافته است درحالی كه در چین تعداد این روزها از 43 روز به 20 روز در مدت مشابه كاهش یافته است.
مایكل گرین استون رییس موسسه سیاست انرژی در دانشگاه شیكاگو گفت: مشكل اینجاست كه مردم هند برای اقدام دولت در بهبود آلودگی هوا پافشاری نمی كنند.
وزارت محیط زیست هند ادعا كرده است كه توانسته سطح آلودگی هوا در شهرها به خصوص در دهلی نو را كاهش دهد. به گفته این وزارت خانه یك سیستم اخطار اولیه تهیه شده است كه می تواند به مقامات برای انجام اقدامات پیشگیرانه از جمله به كارگیری خودروهای تمیز كننده خیابان ها كمك كند.
هارش واردان وزیر محیط زیست هند گفت: ما ادعا نمی كنیم كه آلودگی برطرف شده است و اكنون می توانیم استراحت كنیم. ما حتی یك دقیقه نیز استراحت نخواهیم كرد.
مودی همچنین انرژی خورشیدی را ترویج كرده است، استانداردهای تولید آلودگی را بهبود داده و میلیون ها سیلندر گاز خانگی را به منظور كاهش استفاده از چوب در آشپزخانه ها به خانوار های روستایی تحویل داده است. مقامات هندی همچنین سعی كرده اند كشاورزان را از سوزاندن محصولات كشاورزی باز دارند. اما فعالان محیط زیست هنوز هم در انتظار یك طرح ملی مقابله با آلودگی هوا هستند.
یك چالش دیگر نیز وجود دارد. در یك دموكراسی بی نظیر، كه در آن فقر و بیكاری اغلب به عنوان نگرانی بزرگتر دیده می شود، شاخه های مختلف حكومتی توسط احزاب سیاسی رقیب و مخالف اداره می شوند و آنها اكثر اوقات انگیزه كمتری برای همكاری در مورد آلودگی هوا دارند.
راگاو چاندها سخنگوی حزب عام آدمی( ای ای پی) كه حزب حكم در ایالت دهلی است می گوید قدرت دولت دهلی برای كنترل آلودگی هوا محدود است و می تواند به طور موقت اقداماتی مانند ممنوع كردن ساخت و ساز را انجام دهد. از سوی دیگر چین یك جنگ ملی را علیه آلودگی هوا آغاز كرده است و دولت چین به مقامات خود اعلام كرده تا زمانی كه به اهداف كاهش آلودگی خود نرسند تشویق نخواهند شد. سیاست های دولت میلیون ها خانوار و مراكز تجاری را وادار كرد تا از زغال سنگ به انرژی پاك تر یعنی گاز تغییر روش دهند.
در هند شركت های تجاری بزرگ هم اكنون تحت تاثیر آلودگی هوا قرار گرفته اند. شركت دیجیتالی 'پی تی ام'(PAYTM) نگران است كه نیروی كار خود را از دست بدهد. به گفته این شركت بسیاری از استعداد ها كه می توانند در این شركت استخدام شوند به دلیل آلودگی هوای دهلی نو، پیشنهادات این شركت را رد كرده اند.
شركت های هندی به دنبال همكاری با شركت های كوچك تر برای كنترل و كاهش دادن آلودگی هوای هند هستند.شركت تراكتور سازی سونالیكا یك دستگاه به كشاورزان پیشنهاد داده است كه با استفاده از آن احتیاجی به آتش زدن زمین های كشاورزی نخواهد بود.
ذرات معلق (PM) مانند تنباكو و یا سرطان كشنده هستند و اكثر شهر های هند به شدت آلوده به ذرات معلق در هوای خود می باشند.
به گزارش ایرنا، با توجه به گزارش ژورنال علوم زیستی و تكنولوژی، ذرات معلق كمتر از 2.5 میكرون در هوا از عمر متوسط هندی ها حدود 1.5 سال كم می كنند.
با این حال 30 درصد از شهر های هند هنوز هیچ طرحی برای پاك سازی هوای آلوده خود ندارند. سازمان مركزی كنترل آلودگی هند اعلام كرده است كه از 103 شهر بسیار آلوده این كشور، تنها 73 شهر برنامه مقابله با آلودگی هوای خود را معرفی كرده اند.
همچنین طوفان های كشنده خاك در مناطق پست شمالی هند یك رویداد جدید در هوای به شدت آلوده هند است كه اقتصاد 2.3 تریلیون دلاری این كشور را تحت تاثیر قرار می دهد.
سال گذشته ارویند كجریوال سروزیر ایالت دهلی، دهلی نو را به یك اتاق گاز تشبیه كرد.
پزشكان می گویند ذرات معلق كمتر از 2.5 میكرون در هوا از طریق جریان خون وارد قلب می شود و باعث بروز بیماری های قلبی ،حمله های قلبی و فشار خون می شود.
گرد وغبار،ترافیك،دود ناشی از سوخت های فسیلی آلاینده و جمعیت زیاد، دهلی نو پایتخت هند را در ردیف آلوده ترین شهرهای جهان قرار داده است.
آساق**267**1424