۴ آبان ۱۳۹۷، ۱۷:۴۶
کد خبر: 83079231
T T
۰ نفر
نخست وزیر رژیم صهیونیستی با سلطان قابوس دیدار كرد

دوحه – ایرنا – حساب كاربری 'سلطان قابوس' پادشاه عمان در توئیتر از ملاقات 'بنیامین نتانیاهو' نخست وزیر رژیم صهیونیستی با او در مسقط خبر داد.

گزارش روز جمعه ایرنا به نقل از این حساب كاربری حاكیست : در این دیدار كه در كاخ 'البركه ' برگزار شد دو طرف در خصوص آخرین تحولات مربوط به روند صلح خاورمیانه ، روابط مورد اهتمام دو جانبه و صلح و ثبات در منطقه بحث و تبادل نظر كردند.
این گزارش با بیان اینكه دیدار دیروز ( پنجشنبه ) برگزار شده است به جزییات بیشتری اشاره نكرد.
سفر نتانیاهو به مسقط بعد از سفر اوایل هفته 'محمود عباس ' رییس حكومت خودگردان فلسطین به این كشور انجام می شود .
قابوس بن سعید، پادشاه عمان پس از مدت‌ها كه از انظار عمومی غایب بود، روز دوشنبه در كاخ البركة در شهر مسقط میزبان محمود عباس، رئیس تشكیلات خودگردان فلسطین بود.
عباس در دیدار با سلطان قابوس به بررسی آخرین تحولات مسئله فلسطین، به رسمیت شناختن شهر قدس اشغالی به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی از سوی آمریكا، روابط دو جانبه فلسطین-عمان و راه‌های توسعه آن پرداخت.
رئیس تشكیلات خودگردان فلسطین روز دوشنبه برای سفری سه روزه وارد شهر مسقط شد.
رژیم صهیونیستی و عمان مناسبات دیپلماتیك ندارند هر چند كه دو دهه پیش، پس از توافق سیاسی اسرائیل و سازمان آزادیبخش فلسطین و برپایی حكومت خودگردانی، در چارچوب تلاش برای بهبود مناسبات اسرائیل با برخی كشورهای عربی، عمان به اسرائیل امكان داد تا دفتری در مسقط برقرار كند اما این دفتر بعد از مدتی كوتاه بسته شد.
دیدار روز پنجشنبه نتانیاهو و سلطان قابوس نخستین دیدارسران پس از ۲۲ سال محسوب می شود.
در سال ۱۹۹۶ شیمون پرز، نخست وزیر آن زمان رژیم صهیونسیتی برای گشایش نمایندگی بازرگانی این كشور به عمان و قطر سفر كرده بود.
نخستین سفر یك نخست وزیر رژیم صهیونسیتی به عمان هم به واپسین سال‌های زمامداری اسحاق رابین در سال ۱۹۹۴ برمی‌گردد.
عمان بر خلاف دیگر كشورهای عربی منطقه مانند عربستان یا قطر، تا كنون نقش چندان فعالی در مسئله فلسطین نداشته است، هر چند سلطان قابوس كه در 48 سال اخیر رهبر عمان بوده، همواره بر حمایت از فلسطینیان تاكید كرده است.
یوسف بن علوی، وزیر خارجه سلطان‌نشین عمان، بیست و ششم بهمن ماه گذشته در دیداری بی‌سابقه از مسجدالاقصی و سایر امكان مقدسه اسلامی در شرق بیت المقدس بازدید كرد.
رسانه‌های عمان و فلسطین گفته بودند كه یوسف بن علوی در این نخستین سفر به سرزمین‌های فلسطینی، با مقامات ارشد تشكیلات خودگردان و از جمله با محمود عباس، رییس این حكومت در رام الله دیدار و گفت‌وگو كرد. او از برخی از نقاط دیگر كرانه باختری، مانند اریحا نیز بازدید كرد.
بر اساس گزارش رسانه‌های فلسطینی، بن علوی از دستیابی به توافق سیاسی میان اسراییل و فلسطین حمایت كرد و با تاكید بر حمایت عمان از تشكیل كشور مستقل فلسطین، آن را نیاز راهبردی منطقه نامید.
وزیر خارجه عمان كه كشورش مناسبات بسیار حسنه ای هم با آمریكا دارد، تصمیم 'دونالد ترامپ' رییس جمهوری این كشور را در به رسمیت شناختن بیت المقدس به عنوان پایتخت اسرائیل درست ندانست اما در همین حال گفت این تصمیم «تنها مربوط به رییس جمهوری آمریكا است».
یوسف بن علوی در اشاره تلویحی به خشم فلسطینیان از تصمیم آمریكا گفت، «دنیا تحمل خشونت و ویرانی بیشتری را ندارد».
زمامداران عمانی طی چند دهه گذشته دیپلماسی صلح طلبانه و بی طرفانه ای را در پیش گرفته اند. گرچه عمان در منطقه ای قرار دارد كه كشورهای اطراف آن در انواع مناقشه و كشمكش های سیاسی گرفتارند اما مسقط چندین دهه توانسته بی طرف خود را حفظ و در این مناقشات در مواقعی، نقش میانجی را ایفا كند.
خاورم**1508