۵ آبان ۱۳۹۷، ۱۴:۱۲
کد خبر: 83080175
T T
۰ نفر

نتانیاهو از سلطان قابوس چه می خواهد

۵ آبان ۱۳۹۷، ۱۴:۱۲
کد خبر: 83080175
نتانیاهو از سلطان قابوس چه می خواهد

تهران- ایرنا- سفر نخست وزیر رژیم صهیونیستی به عمان، تیری است با دو نشان؛ ایجاد اجماعی علیه تهران و عادی سازی روابط با كشورهای عربی به منظور پیشبرد سیاست های تجاوزكارانه در منطقه.

به گزارش گروه تحلیل، تفسیر و پژوهش های خبری، اعلام خبر سفر «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی به عمان در روز جمعه به اندازه ای دور از انتظار بود كه نگاه بسیاری از ناظران و رسانه های جهان را به خود دوخت.
این سفر كه روز پنجشنبه سوم آبان به صورت محرمانه انجام شد و خبر آن پس از ترك مسقط از سوی نتانیاهو به رسانه ها درز كرد، نخستین دیدار یك مقام صهیونیستی از مسقط در هزاره جدید میلادی محسوب می شود. آخرین بار در سال 1996 «شیمون پرژ» در جایگاه نخست وزیر موقت رژیم صهیونیستی به عمان سفر و با «سلطان قابوس بن سعید» پادشاه عمان دیدار كرده بود.
در جریان این سفر هم نتانیاهو با سلطان قابوس دیدار و در خصوص آنچه «راهكارهای صلح در خاورمیانه» خواند، گفت و گو كرد. تقویت روابط با كشورهای منطقه و تضمین منافع امنیتی، اقتصادی و تكنولوژیك رژیم صهیونیستی از مهمترین اهداف این سفر از سوی تل آویو اعلام شده است.
این سفر از آنجا اهمیت دارد كه رژیم صهیونیستی و عمان با یكدیگر به صورت رسمی روابط دیپلماتیك ندارند و ظاهرا قرار است عمان در راستای سیاست های منطقه ای آمریكا برای پیشبرد فرایند سازش در غرب آسیا ایفای نقش كند.

**اهداف سفر نتانیاهو به عمان
عمان را می توان كشوری میانه رو در جهان عرب توصیف كرد؛ كشوری كه به خاطر اتخاذ مواضع معتدل و بی طرف در بسیاری از مناقشات منطقه ای، به صورت تاریخی نقشی میانجیگرانه را پذیرفته است. این كشور كه مورد اعتماد بسیاری از دولتها است، با جمهوری اسلامی ایران هم روابطی حسنه دارد. بسیاری از تحلیلگران این دو مشخصه عمان یعنی میانجیگری و ارتباط مثبت با تهران را مبنای تحلیل های خود از اهداف سفر نتانیاهو به مسقط قرار داده اند.
سفر نتانیاهو به عمان در حالی صورت گرفته كه نخست وزیر رژیم صهیونیستی تلاش های گسترده ای را برای ارتباط نزدیك تر با كشورهای عرب منطقه در پیش گرفته است. نتانیاهو كه مخالف جدی توافق هسته ای ایران است، از زمان روی كار آمدن «دونالد ترامپ» برای بی فرجام ماندن این توافق تلاش های گسترده ای را در پیش گرفته است. یكی از این اقدامات، تكاپو برای نزدیكی با كشورهای عرب منطقه با محوریت تقابل با سیاست های منطقه ای ایران است.
نتانیاهو بارها در مورد واقعیت های جدید منطقه ای و آنچه «سیاست های توسعه طلبانه ایران در منطقه » خوانده سخن گفته و تلاش كرده از این هشدارها به عنوان پیشرانی در جهت ایجاد همسویی و اجماعی ضدایرانی در منطقه بهره ببرد. نخست وزیر رژیم صهیونیستی امسال در نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل هم مزیت برجام را نزدیك شدن رویاگونه كشورهای عربی به اسراییل عنوان كرده و خواهان شكل گیری جبهه واحد منطقه ای در مقابل «تهدیدات ایران» شده بود.
با توجه به روابط دوستانه و مناسب میان ایران و عمان، به نظر می رسد مسقط به صورت هدفمند به عنوان مقصد سفر كم سابقه نتانیاهو قرار گرفته و این سفر پیامی آشكار برای ایران در بر داشته باشد؛ نزدیكی با كشورهای میانه روتر عربی و تلاش برای تنگ تر كردن حلقه دشمنی علیه سیاست های منطقه ای ایران.
برخی ناظران هم با اشاره به نقش تاریخی میانجیگری عمان، در مورد احتمال در پیش بودن مذاكرات صلحی مهم میان تشكیلات خودگردان و رژیم صهیونیستی گمانه زنی كرده اند. نكته مهم آنكه سفر نتانیاهو به عمان یك هفته پس از ملاقات «محمود عباس» رئیس تشكیلات فلسطینی با سلطان قابوس در مسقط صورت می گیرد.
پیش از این واشنگتن در آستانه اعلام طرح صلح خود برای فلسطین و رژیم صهیونیستی موسوم به «معاهده قرن» عمان را به بهبود مناسبات با رژیم صهیونیستی ترغیب كرده بود. در حالی كه مقامات مسقط عنوان می كنند كه به درخواست نتانیاهو برای دیدار با سلطان قابوس پاسخ مثبت داده اند ولی صهیونیست ها مدعی اند كه به دعوت سلطان قابوس به مسقط سفر كرده اند.
در هر صورت این دیدار در راستای كمك به فرایند صلح مورد نظر واشنگتن در منطقه انجام شده است. همزمان با روی كار آمدن ترامپ، لابی صهیونیستی به طور ویژه از نفوذ خود برای پیشبرد سیاست های توسعه طلبانه اش در سرزمین های اشغالی بهره برده است. نمونه بارز وادادگی واشنگتن در برابر تل آویو، انتقال سفارت آمریكا به بیت المقدس و تشدید سیاست های شهرك سازی در سرزمین های اشغالی است. همین سیاست ها تجاوزگری های رهبران تل آویو را به اوج رسانده است. رژیم صهیونیستی در سایه همین حمایت ها قوانین نژادپرستانه ای چون «قانون كشور یهود» را تصویب و اجرا می كند و تظاهرات بازگشت را به خاك و خون می كشد. معامله بزرگ قرن هم در همین راستا ارایه شده است.
واشنگتن در همین راستا می كوشد برای عادی سازی مناسبات دیپلماتیك با رژیم صهیونیستی، كشورهای منطقه را زیر فشار قرار دهد و در سایه عادی سازی روابط، بر اقدامات متجاوزانه خود سرپوش بگذارد.

**واكنش ها به سفر نتانیاهو به مسقط
با توجه به آنچه گفته شد، واكنش های بین المللی به سفر نتانیاهو به عمان قابل توجه است. در حالیكه آمریكا و همپیمانان منطقه ی آن از این سفر استقبال كردند، جمهوری اسلامی ایران به شدت آن را مورد انتقاد قرار داد.
«جیسون گرینبلات»، معاون ویژه رییس‌جمهوری آمریكا در مسایل غرب آسیا، سفر نخست وزیر رژیم صهیونیستی به عمان را گامی موثر در راستای تلاش های آمریكا برای «ایجاد صلح میان فلسطین و رژیم صهیونیستی» خواند و نسبت به گسترده تر و گرم تر شدن این روابط ابراز خوشبینی كرد.
«بهرام قاسمی» سخنگوی وزارت خارجه كشورمان با انتقاد از سفر نتانیاهو به عمان، در مورد فضای تحرك دادن به رژیم صهیونیستی از سوی كشورهای منطقه هشدار داد؛ اقدامی كه به گفته وی در سایه فشار كاخ سفید صورت می گیرد و به ایجاد مشكلات جدید در منطقه خواهد انجامید.

**لزوم هوشیاری كشورهای منطقه
تجربه نشان داده رژیم صهیونیستی در سایه عادی سازی روابط با كشورهای عربی منطقه، همواره بر سیاست های تجاوزكارانه خود علیه ملت فلسطین شدت بخشیده است. به عبارتی سیاست های مبتنی بر عادی سازی روابط، نه تنها به حل مساله فلسطین منجر نشده، بلكه بر جسارت تل آویو برای توسعه طلبی بیشتر افزوده است.
این رژیم در طول 70 سال عمر نامشروع خود، در دوره های مختلف توانست با كشورهای مهم عربی روابط آشكار و پنهان برقرار كند؛ روابطی كه به ادعای برخی رهبران عرب به منظور تسهیل راه حل مساله فلسطین برقرار شده است ولی در واقع گره ای بر گره های كور مساله فلسطین افزوده است.
به رغم اینكه عمان به عنوان كشوری میانه رو در منطقه شناخته می شود، ولی تاكنون از برقراری روابط دیپلماتیك با رژیم صهیونیستی اجتناب كرده است. به نوعی جایگاه قابل اعتماد عمان برای كشورهای منطقه از همین سیاست مسقط در دوری از عادی سازی روابط با رژیمی تجاوزگر ناشی شده است؛ جایگاهی كه در صورت نزدیكی با تل آویو، فروخواهد ریخت.
در چنین شرایطی كه تل آویو برای پیشبرد سیاست های غاصبانه خود در منطقه از عادی سازی روابط و جذب كشورهای عربی بهره برداری می كند، كشورهای منطقه باید با هوشیاری و تدبیر و آینده نگری بیشتر در برابر تحركات غیرصادقانه واشنگتن و تل آویو ایستادگی كنند و منطقه را از ایجاد مشكلات بیشتر و شدیدتر دور نگه دارند.
پژوهشم**9275**9279
۰ نفر