۶ آبان ۱۳۹۷، ۱۴:۵۶
کد خبر: 83081569
T T
۰ نفر
رای الیوم: غربی ها پول را به حقوق بشر ترجیح می دهند

تهران – ایران – روزنامه فرامنطقه ای 'رأی الیوم' در گزارشی با انتقاد از واكنش كشورهای غربی به قتل خشونت آمیز روزنامه نگار منتقد آل سعود در تركیه، مواضع این كشورها را همسو با منافع اقتصادیشان توصیف كرد .

روزنامه فرامنطقه ای 'رأی الیوم' در گزارشی به قلم 'نزیه خطاطبه' با انتقاد از واكنش برخی كشورها به قتل 'جمال خاشقچی' نوشت: به نظر می رسد 'دونالد ترامپ' رئیس جمهور ایالات متحده كه صراحتا گفته بود تمایلی ندارد به خاطر قتل خاشقچی از فروش اسلحه به ریاض دست بكشد، تنها كسی نیست كه پول را به حقوق بشر ترجیح می دهد.
'جاستین ترودو' نخست وزیر كانادا هم روز سه شنبه در سخنانی مشابه همین مواضع را تكرار كرد و گفت: قتل وحشیانه خاشقچی نگران كننده است اما فسخ قرارداد صادرات خودرهای زرهی سبك كانادا به عربستان بسیار دشوار است.
ترودو با بیان این كه این فسخ هزینه های هنگفتی در پی خواهد داشت و نمی خواهد مردم كشورش چنین هزینه ای را متقبل شوند، در عین حال تاكید كرد: اگر به این نتیجه برسد كه ریاض از سلاح استفاده نامتعارف می كند، حجم صادرات ادوات نظامی به ریاض را كاهش می دهد.
رأی الیوم با اشاره به سخنان 'استفان دیون' وزیر خارجه كانادا این سوال را مطرح می كند كه آیا مواضع سرسختانه كانادا درباره حقوق بشر تغییر كرده؟ در حالی كه وزیر خارجه این كشور در سخنانی با اشاره به موضوع اخراج سفیر كشورش از ریاض به خاطر ابراز نگرانی از موج بازداشت فعالان جامعه مدنی، تاكید كرده بود كه كانادا همواره از حقوق بشر در دنیا حمایت می كند حتی در شرایطی كه از ما خواسته شود به امور داخلی خود بپردازیم و حتی اگر مواضع روشن ما درباره حقوق بشر، خشم كشورهایی چون عربستان را به دنبال داشته باشد و ریاض به خاطر انتقادات ما سفیرمان را از ریاض اخراج و سفیر خود را نیز از اوتاوا فراخواند.
این روزنامه تاكید می كند،به نظر می رسد چنین موضع گیری هایی تنها درباره برخی موضوعات و برای رضایت افكار عمومی است و سودهای كلانی چون تجارت اسلحه را شامل نمی شود.
رأی الیوم می افزاید، از سویی دیگر 'رجب طیب اردوغان' رئیس جمهور تركیه هم كه قتل خاشقچی در خاك كشورش رخ داده و تهدید كرده بود كه در سخنرانی خود در جلسه هفتگی حزب عدالت و توسعه در مجلس تركیه از تمام حقایق این قتل وحشیانه پرده برداشته و نه تنها عاملان بلكه دست آمران به قتل روزنامه نگار منتقد آل سعود را نیز رو می كند، از این كار صرف نظر كرد. این تجدیدنظر پس از دیدار با 'جینا هسپل' مدیر سازمان اطلاعت امریكا (سیا) رخ داد.
ترامپ نمی خواست كه اردوغان تمام حقایق را برملا كند و بلكه تنها می خواست رئیس جمهور تركیه به شكل رسمی به بازگویی اطلاعات رسانه ها بسنده كند و بن سلمان راهی برای خلاصی پیدا كند. رئیس جهور ایالات متحده می خواست آبرویش جلو رای دهندگان آمریكا حفظ شود و ثابت كند دفاع از بن سلمان حمایت از منافع اقتصادی و راهبردی ایالات متحده است.
وقتی كه ترامپ می گوید كسی كه قتل خاشقچی را برنامه ریزی كرده عواقب سختی در انتظارش خواهد بود منظور محمد بن سلمان ولیعهد سعودی خواهد بود و نه كس دیگر از این رو می بینیم كه اردوغان درباره طراح و مجری این قتل سخنی به میان نمی آورد چرا كه طراح، جنایت كار اصلی است.
به گزارش ایرنا، در حال حاضر پرونده این روزنامه نگار منتقد سعودی ، دستمایه زدوبندها و معاملات پشت پرده میان قدرت های منطقه ای و بین المللی قرار گرفته و كم كم اصل قضیه رو به حاشیه می رود.
خاشقچی در 2 اكتبر (10 مهر) پس از ورود به كنسولگری كشور خود در تركیه ناپدید و از آن محل خارج نشد.
نتایج بررسی های پلیس تركیه از قتل و تكه تكه شدن جسد وی توسط تیم 15 نفره امنیتی آل سعود خبر می داد اما ریاض این موضوع را رد می كرد.
حكومت آل سعود پس از 18 روز انكار، در پی فشار بین‌المللی با صدور بیانیه‌ای به قتل او در ساختمان كنسولگری عربستان در استانبول اعتراف كرده و مدعی كشته شدن خاشقچی در پی یك مشاجره شد.
در حالی كه قتل خاشقچی كشورهایی چون آلمان و فرانسه را مجبور به بازنگری در فروش سلاح به عربستان كرده، اما همچنان شاهد ترجیح دادن منافع بر حقوق بشر از سوی برخی كشور ها هستیم. این در حالی است كه تجاوز عربستان و امارات به یمن تاكنون منجر به كشته شدن بیش از 16 هزار یمنی بی گناه و ویرانی زیر ساخت های این كشور شده است.
خاورم*3224*1049
۰ نفر