۷ آبان ۱۳۹۷، ۹:۱۸
کد خبر: 83082229
T T
۰ نفر
سفر دادستان كل عربستان به استانبول برای بررسی پرونده خاشقچی

آنكارا- ایرنا- 'سعود المعجب' دادستان كل عربستان طی سفری به تركیه با 'عرفان فیدان' دادستان كل استانبول دیدار و درباره پرونده قتل جمال خاشقچی روزنامه نگار منتقد آل سعود مذاكره كرد.

به گزارش ایرنا، جمال خاشقچی روزنامه نگار منتقد آل سعود در روز 2 اكتبر (10 مهر) توسط ماموران اعزامی از طرف دولت ریاض در ساختمان كنسولگری عربستان به قتل رسید ولی با گذشت چهار هفته، هنوز از جسد وی خبری نیست.
رسانه های تركیه امروز دوشنبه اعلام كردند كه دادستان كل عربستان كه دیشب وارد استانبول شد و دادستان كل این شهر پس از دیدار و بررسی پرونده قتل خاشقچی، از محل وقوع جنایت قتل در ساختمان كنسولگری و نیز اقامتگاه سركنسول بازدید خواهند كرد.
رجب طیب اردوغان رییس جمهوری تركیه دو روز پیش در كنفرانس مطبوعاتی مشترك با روسای جمهوری روسیه و فرانسوی و صدر اعظم آلمان در پایان نشست چهار جانبه استانبول درباره سوریه بار دیگر خواستار معرفی آمران قتل خاشقچی از سوی آل سعودی شد.
وی خواستار مجازات همه مسببان و عوامل قتل خاشقچی شد و گفت: این جنایت در استانبول و در خاك تركیه رخ داده و به همین علت تركیه درخواست خود را برای استرداد متهمان دستگیر شده در عربستان به ریاض ارسال و اعلام كرده است كه اگر آنها اقدام نمی كنند، سیستم قضایی تركیه حاضر به محاكمه و مجازات متهمان است.
به گزارش ایرنا، جمال خاشقچی روزنامه نگار منتقد آل سعود كه در روز 2 اكتبر (10 مهر) برای طی مراحل ثبت ازدواج با خدیجه چنگیز نامزد تركیه ای خود، به ساختمان كنسولگری عربستان مراجعه كرده بود، پس از ورود به كنسولگری ناپدید شده و از آن محل خارج نشد.
نامزد وی پس از اطمینان از خارج نشدن خاشقچی از ساختمان كنسولگری، پلیس و مقام های عالی تركیه را در جریان رویداد قرار داد ولی مقام های آل سعود به مدت 18 روز منكر اطلاع از وضعیت خاشقچی شدند.
حكومت آل سعود پس از 18 روز انكار، در پی فشار بین المللی با صدور بیانیه ای به قتل او در ساختمان كنسولگری عربستان در استانبول اعتراف كرده و مدعی كشته شدن خاشقچی در پی یك مشاجره شد.
همه مدارك و شواهد نشان می دهد كه 15 مامور از نزدیكان محمد بن سلمان ولیعهد عربستان كه از طرف او به استانبول اعزام شده بودند، عامل قتل خاشقچی هستند و ادعای آل سعود درباره این روزنامه نگار كذب است.
مقام های دولت ریاض مدعی بازداشت 18 مظنون در ارتباط با این پرونده شده اند ولی به رغم گذشت بیش از سه هفته از قتل، هنوز ابعادی از این پرونده مبهم مانده و تاكنون از پیكر خاشقچی، روزنامه نگار به قتل رسیده توسط عوامل آل سعود خبری در دست نیست و آمران و عاملان اصلی این جنایت نیز معرفی نشده اند.
دادستانی كل تركیه دو روز پیش با تنظیم كیفرخواست و ارسال آن به وزارت دادگستری، خواستار استرداد 18 متهم به قتل جمال خاشقچی از عربستان سعودی شد ولی مقامات آل سعود هنوز به این درخواست پاسخ نداده اند.
خاورم/1905**1144