۷ آبان ۱۳۹۷، ۱۱:۰۳
کد خبر: 83082383
T T
۰ نفر
قتل «خاشقچی» رویدادی كریه در سیاست بین المللی است

پكن-ایرنا- رییس مركز ایران شناسی دانشگاه یونن چین قتل جمال خاشقچی روزنامه نگار مخالف خاندان آل سعود را بسیار وحشیانه توصیف كرد و گفت قتل این روزنامه نگار رویدادی كریه در سیاست بین المللی و در جهان معاصر اسلام محسوب می شود.

'یائو جیده' (Yao Ji De) روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا تصریح كرد: با دستور حكومتی كه مكان های مقدس اسلامی را در خود جای داده است یك روزنامه نگار به این شكل به قتل می رسد و این یك معضل بزرگ و یك اقدام بسیار منفی برای جامعه اسلامی محسوب می شود و دل های دوستداران صلح و صلح دوستی را به درد آورد.
وی با اشاره به اینكه در روزهای اخیر شواهد بسیار زیادی از قتل فجیع این روزنامه نگار منتقد عربستانی در تركیه به ثبت رسیده است، افزود: قتل چنین روزنامه نگاری، آن هم به این شكل آزار دهنده است.
رییس مركز ایران شناسی دانشگاه یونن چین، خبرنگاری را شغلی مقدس دانست و گفت خبرنگاران انتقاد می كنند، حكومت ها را نقد می كنند، بر امور نظارت می كنند و فداكاری های زیادی نشان می دهند و چنین رویدادی واقعا تاسف بار است.
او در پاسخ به سوالی درباره تاثیرگذاری این رویداد بر مسایل مهم منطقه ای گفت: آنچه امروز باید مورد توجه قرار گیرد این است كه جهان اسلام در یكی از سخت ترین دوره های خود پس از 1400 سال بسر می برد و عربستان و تركیه هم كه دو كشور اسلامی به حساب می آیند در همین شرایط قرار دارند.
وی تاكید كرد همه كشورهای اسلامی امروز وظایف و مسئولیت های مهم و سنگینی بردوش دارند در شرایطی كه غرب به دنبال امپراتوری سلطه جوی خود است و می خواهد با سركوب آزادی و مداخله جویی، هراس افكنی، تحریم و تفرقه اندازی، كشورها را ضعیف كرده و بر جهان اسلام كنترل داشته باشد، لازم است همه كشورهای اسلامی، واحد باشند و با انسجام با این دسیسه ها مقابله كنند.
وی توسعه تروریسم و ایجاد سازمان های تروریستی و راه اندازی جنگ در كشورهای دیگر از جمله در سوریه را نمونه همین دسیسه ها دانست و گفت: امروز صهیونیست ها و داعش مخاطرات بزرگی برای اسلام و كشورهای اسلامی هستند و بر دولت های اسلامی از جمله عربستان لازم است كه با این بحران ها بدرستی برخورد كنند و منافع كشورها را درست و دقیق در نظر داشته باشند.
وی خاطر نشان كرد واقعه قتل این روزنامه نگار از جمله مسایلی است كه تاثیرات منفی بر دنیای اسلام می گذارد و لذا كشورهای اسلامی نباید اجازه دهند چنین اتفاقاتی رخ دهد و باعث اختلاف افكنی های بیشتر شود.
'یائو' تاثیر این رویداد بر روابط عربستان و آمریكا را ناچیز دانست و گفت دولت ها و كنگره های آمریكا از زمان جنگ جهانی دوم بر دنیا چنبره زده اند و می خواهند منافع صهیونیست ها را تامین كنند و این كاری است كه دولت فعلی آمریكا نیز انجام می دهد.
' جمال خاشقچی' روزنامه نگار عربستانی منتقد و مخالف حكومت آل سعود در 2 اكتبر (10 مهر ماه) پس از ورود به ساختمان كنسولگری عربستان در استانبول ناپدید شد سرانجام بعد از چند روز پنهانكاری، مقام های دولت ریاض بامداد شنبه با صدور بیانیه ای به كشته شدن خاشقچی روزنامه نگار منتقد عربستانی در ساختمان كنسولگری سعودی در استانبول اعتراف و ادعا كردند كه وی بعد از یك نزاع داخل این ساختمان كشته شده است.
در بیانیه دولت عربستان، تنها به قتل خاشقچی اشاره شده و درباره سرنوشت جسد وی اطلاعاتی عنوان و اعلام نشده است.
پس از اعتراف به قتل خاشقچی، برخی رسانه های تركیه با طرح این پرسش كه 'جسد خاشقچی كجاست؟' خواستار ارائه پاسخ شفاف به این پرسش از سوی مقام های ریاض شدند.
همه مدارك و شواهد نشان می دهد كه نزدیكان 'محمد بن سلمان' ولیعهد عربستان كه از طرف او به استانبول اعزام شده بودند، عامل قتل خاشقچی هستند و ادعای آل سعود درباره این روزنامه نگار كذب است.
آساق**231**1904**1663**