۷ آبان ۱۳۹۷، ۱۳:۳۵
کد خبر: 83082667
T T
۰ نفر
آمریكا پیگیر نحوه دستیابی تركیه به اسناد قتل خاشقچی است

آنكارا- ایرنا- روزنامه ینی شفق طی مقاله ای مدعی شد كه دولتمردان ایالات متحده آمریكا طی مذاكرات با مقامات تركیه تلاش دارند درباره قتل خاشقچی به اسناد جنایت و مهمتر از آن اطلاع از نحوه دستیابی آنكارا به این اسناد دست پیدا كنند.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا، در این مقاله كه به قلم 'بولنت اوراك اوغلو' رییس سابق پلیس امنیت در شهرهای حاتای، گیرسون و مشاور رییس انستیتو افكار استراتژیك تركیه و با عنوان 'دلیل اصلی رییس سیا از آمدن به تركیه؟' نوشته شده، نحوه رفتار آمریكا در ماجرای قتل خاشقچی تشریح شده است.
این مقام سابق امنیتی به مانند سایر كارشناسان سیاسی ـ امنیتی ترك در این مقاله تاكید كرد كه فشار افكار عمومی و آشكار شدن بخشی از زوایای پنهان قتل خاشقچی در نتیجه پیگیری های آنكارا باعث شد تا حكومت آل سعود پس از گذشت 18 روز، به قتل این روزنامه نگار مشهور اعتراف كند.
به نوشته اوراك اوغلو، اسناد صوتی و سایر مستندات مقامات تركیه درباره شكنجه و قتل خاشقچی توسط ماموران سعودی، راه فرار را بر حكومت ریاض بست.
این مقاله نویس مشهور نزدیك به حزب حاكم تركیه نوشت: حكومت آل سعود به قتل خاشقچی اعتراف كرده و عاملان قتل نیز در ریاض هستند اما خبری از جنازه این روزنامه نگار مشهور نیست و در این میان به رغم آشكار بودن نام آمر و یا آمران این جنایت، هنوز كسی نامی از این شخص و یا اشخاص به میان نمی آورد و یا نمی تواند چرا كه ترامپ و پادشاه عربستان سعودی حامی آمر این ماجرا هستند.
مشاور انستیتوی افكار استراتژیك تركیه افزود: پس از اعتراف عربستان سعودی به قتل خاشقچی، تلاش مرموزانه ای از سوی ریاض با حمایت واشنگتن آغاز شده تا نشان دهد كه این جنایت در نتیجه طراحی و اجرای خودسرانه گروهی از ماموران امنیتی ـ اطلاعاتی ریاض انجام شده است اما مدارك و مستندات منتشره آنكارا و همچنین سایر اسناد مخفی، مانع از اعلام رسمی این استراتزی مشترك واشنگتن ـ ریاض شده است.
این مقام امنیتی در مقاله خود یادآور شد كه دونالد ترامپ از زمان انتشار اخبار ناپدید شدن و قتل خاشقچی توسط ماموران حكومت آل سعود، به رغم محكوم كردن آن تاكید كرده كه به هیچ عنوان مایل به لغو توافق تسلیحاتی و فروش سلاح به ریاض نیست و این امر نشان می دهد كه دولتمردان كاخ سفید بر خلاف سناتورهای دموكرات، همه تلاش خود را برای رفع نگرانی مقامات آل سعود از محكوم شدن در جنایت خاشقچی به كار بسته اند.
وی تاكید كرد: از جمله اقدامات واشنگتن در راستای جلوگیری از وارد آمدن خسارت بیشتر به حكومت آل سعود می توان به اعزام جینا هاسپل رئیس سازمان اطلاعات مركزی آمریكا(سیا) به تركیه به منظور دریافت اسناد صوتی و سایر مستندات آنكارا از شكنجه و قتل خاشقچی اشاره كرد.
وی در این مقاله، حضور هاسپل در آنكارا را علاوه بر دریافت اسناد صوتی، اطلاع از نحوه دستیابی تركیه به مستندات شكنجه و قتل خاشقچی و همچین بررسی احتمال وجود اسناد مهمتر منتشر نشده عنوان كرد و نوشت: بی خبری كاخ سفید از این موارد باعث اخلال در برنامه ریزی آنها برای رفع اتهام از مقامات سعودی به ویژه محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی می شود.
رسانه های تركیه اعلام كردند كه 'سعود المعجب' دادستان كل عربستان طی سفری به تركیه با 'عرفان فیدان' دادستان كل استانبول دیدار و درباره پرونده قتل جمال خاشقچی روزنامه نگار منتقد آل سعود مذاكره كرده است.
رسانه های تركیه همچنین اعلام كردند كه دادستان كل عربستان كه دیشب وارد استانبول شد و دادستان كل این شهر پس از دیدار و بررسی پرونده قتل خاشقچی، از محل وقوع جنایت قتل در ساختمان كنسولگری و نیز اقامتگاه سركنسول بازدید خواهند كرد.
ورود دادستان عربستان پس از سفر رییس سیا به تركیه نشان می دهد كه مقامات واشنگتن و ریاض نگران انتشار اسنادی دیگر درباره قتل خاشقچی هستند.
رجب طیب اردوغان رییس جمهوری تركیه دو روز پیش در كنفرانس مطبوعاتی مشترك با روسای جمهوری روسیه و فرانسه و صدر اعظم آلمان در پایان نشست چهار جانبه استانبول درباره سوریه بار دیگر خواستار معرفی آمران قتل خاشقچی از سوی آل سعودی شد.
وی خواستار مجازات همه مسببان و عوامل قتل خاشقچی شد و گفت: این جنایت در استانبول و در خاك تركیه رخ داده و به همین علت تركیه درخواست خود را برای استرداد متهمان دستگیر شده در عربستان به ریاض ارسال و اعلام كرده است كه اگر آنها اقدام نمی كنند، سیستم قضایی تركیه حاضر به محاكمه و مجازات متهمان است.
به گزارش ایرنا، جمال خاشقچی روزنامه نگار منتقد آل سعود كه در روز 2 اكتبر (10 مهر) برای طی مراحل ثبت ازدواج با خدیجه چنگیز نامزد تركیه ای خود، به ساختمان كنسولگری عربستان مراجعه كرده بود، پس از ورود به كنسولگری ناپدید شده و از آن محل خارج نشد.
نامزد وی پس از اطمینان از خارج نشدن خاشقچی از ساختمان كنسولگری، پلیس و مقام های عالی تركیه را در جریان رویداد قرار داد ولی مقام های آل سعود به مدت 18 روز منكر اطلاع از وضعیت خاشقچی شدند.
حكومت آل سعود پس از 18 روز انكار، در پی فشار بین المللی با صدور بیانیه ای به قتل او در ساختمان كنسولگری عربستان در استانبول اعتراف كرده و مدعی كشته شدن خاشقچی در پی یك مشاجره شد.
همه مدارك و شواهد نشان می دهد كه 15 مامور از نزدیكان محمد بن سلمان ولیعهد عربستان كه از طرف او به استانبول اعزام شده بودند، عامل قتل خاشقچی هستند و ادعای آل سعود درباره این روزنامه نگار كذب است.
مقام های دولت ریاض مدعی بازداشت 18 مظنون در ارتباط با این پرونده شده اند ولی به رغم گذشت بیش از سه هفته از قتل، هنوز ابعادی از این پرونده مبهم مانده و تاكنون از پیكر خاشقچی، روزنامه نگار به قتل رسیده توسط عوامل آل سعود خبری در دست نیست و آمران و عاملان اصلی این جنایت نیز معرفی نشده اند.
دادستانی كل تركیه دو روز پیش با تنظیم كیفرخواست و ارسال آن به وزارت دادگستری، خواستار استرداد 18 متهم به قتل جمال خاشقچی از عربستان سعودی شد ولی مقامات آل سعود هنوز به این درخواست پاسخ نداده اند.
خاورم/1905/1211